ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΕξετάσειςΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Αλτσχάιμερ: Όλα δείχνουν γονίδια και διατροφή

12 September 2019, 07:11

images

Μετά τα 80 χρόνια, ένας στους δύο θα πάθει σε κάποιο βαθμό αλτσχάιμερ καθώς το ποσοστό των νοσούντων μετά από αυτήν την ηλικία ξεπερνά το 40%.

Μέχρι τα 65 μας χρόνια, όλοι μπορούμε να προλάβουμε τις βλάβες που προκαλεί η νόσος στον εγκέφαλο, με τον τρόπο ζωής μας και την έγκαιρη διάγνωση εφόσον παρουσιάσουμε τα πρώτα συμπτώματα.

Τα πρώτα αυτά συμπτώματα μπορεί να είναι ότι για μια στιγμή καθώς οδηγούμε το αυτοκίνητο μας ξεχάσαμε που πάμε αλλά τελικά το θυμηθήκαμε.

Αυτό αν συμβεί παραπάνω από μία φορά, είναι σημάδι ότι πρέπει να πάμε στον νευρολόγο για εξετάσεις. 

Όπως αναφέρει η καθηγήτρια νευρολογίας, Μάγδα Τσολάκη, με αφορμή τον Παγκόσμιο Μήνα Αλτσχάιμερ που είναι κάθε χρόνο ο Σεπτέμβριος, υπάρχουν δεκάδες γονίδια που εντοπίζονται σε ασθενείς αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η νόσος είναι αυστηρά κληρονομούμενη.

Τα γονίδια δείχνουν απλώς μια προδιάθεση. Έτσι, αν ο ένας ή και οι δύο γονείς μας παρουσίασαν την νόσο, έχουν περισσότερες πιθανότητες από τους άλλους να την παρουσιάσουμε και εμείς και ως εκ τούτου είναι καλό να προσέχουμε τα παρακάτω:

-Να τρώμε σωστά σύμφωνα με τους κανόνες της αποκαλούμενης «μεσογειακής διατροφής» και ειδικά να βάλουμε στο καθημερινό μας πιάτο το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και το αγουρέλαιο, και τον κρόκο Κοζάνης (που ονομάζεται επίσης σαφράν).

Αυτά τα δύο τρόφιμα έχει αποδειχτεί από πολυετείς μελέτες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ότι όχι μόνο αποτρέπουν τις βλάβες στον εγκέφαλο, αλλά και σταματούν την εξέλιξη της νόσου αλτσχάιμερ.

Η επιστημονική δημοσίευση αναμένεται να γίνει σε παγκόσμιο ιατρικό περιοδικό μέχρι το τέλος του έτους.

-Να γυμναζόμαστε. Μελέτες από διάφορα πανεπιστήμια σε Ευρώπη και Αμερική έχουν δείξει την τελευταία δεκαετία ότι η σωματική άσκηση βοηθά στη διατήρηση της καλής υγείας του εγκεφάλου.

-Να αποφεύγουμε ασθένειες που σχετίζονται με τα αγγεία μας. Δηλαδή να θεραπεύουμε εγκαίρως τον σακχαρώδη διαβήτη, την δυσλιπιδαιμία (χοληστερίνες, τριγλυκερίδια, λιποπρωτεϊνες) και να μην καπνίζουμε καθώς ο καπνός είναι ο νούμερο «1» εχθρός των αγγείων μας.

-Να διατηρούμε τον εγκέφαλό μας υγιή με διάβασμα, σταυρόλεξα, παιχνίδια τύπου Sudoku, σκάκι και παιχνίδια μνήμης. Έχει αποδειχτεί ότι οι πιο μορφωμένοι άνθρωποι παθαίνουν λιγότερο συχνά αλστχάιμερ.

-Ομοίως είναι σημαντικό να έχουμε κοινωνικές σχέσεις, να ψυχαγωγούμαστε και να συζητούμε. Η απομόνωση του ηλικιωμένου οδηγεί σε κατάθλιψη και άνοια.

Σχετικά Άρθρα