Οι περιορισμοί στη χρήση κινητών στα σχολεία βελτιώνουν την ακαδημαϊκή επίδοση μακροπρόθεσμα
14 Νοεμβρίου 2025, 09:00
Στα δημόσια σχολεία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, εφαρμόζονται πλέον μέτρα απαγόρευσης χρήσης κινητών τηλεφώνων τύπου «bell-to-bell» — πολιτικές που περιορίζουν τη χρήση smartphone από τους μαθητές καθ' όλη τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου. Οι υποστηρικτές της πρωτοβουλίας αυτής θεωρούν τις απαγορεύσεις απαραίτητες για την προώθηση των ακαδημαϊκών επιδόσεων και της συνολικής ευημερίας των μαθητών. Η κατοχή κινητού τηλεφώνου έχει υπερδιπλασιαστεί μεταξύ των νέων σχολικής ηλικίας την τελευταία δεκαετία. Ταυτόχρονα, τα ποσοστά άγχους, κατάθλιψης, προβλημάτων ύπνου και διαδικτυακού εκφοβισμού έχουν εκτοξευθεί. Επιπλέον, το 72% των καθηγητών λυκείου λένε ότι οι περισπασμοί από τα τηλέφωνα αποτελούν σημαντικό πρόβλημα στις τάξεις τους, σύμφωνα με δημοσκόπηση του Pew Research Center από τον Ιούνιο του 2024.
Ωστόσο, βοηθούν όντως αυτές οι απαγορεύσεις; Και ποιες είναι οι ευρύτερες συνέπειές τους;
Μελέτη που δημοσιεύθηκε από το Εθνικό Γραφείο Οικονομικών Ερευνών των ΗΠΑ προσφέρει ορισμένες πληροφορίες από μια σχολική περιφέρεια της Φλόριντα που απαγόρευσε τα κινητά τηλέφωνα το 2023. Όταν η περιφέρεια εφάρμοσε για 1η φορά την απαγόρευση, τα περιστατικά χρήσης τηλεφώνου αυξήθηκαν σημαντικά λόγω παραβιάσεων των νέων κανόνων. Το ποσοστό αποβολών υπερδιπλασιάστηκε το μήνα μετά την έναρξη της απαγόρευσης και ήταν 25% υψηλότερο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου σχολικού έτους.
Ωστόσο, μέχρι το 2ο έτος, τα ποσοστά αποβολών επέστρεψαν στα επίπεδα πριν από την απαγόρευση. Επιπλέον, οι βαθμολογίες στις εξετάσεις αυξήθηκαν κατά σχεδόν 3 ποσοστιαίες μονάδες για ορισμένες βαθμίδες κατά το 2ο έτος σε σύγκριση με το έτος πριν από την απαγόρευση. Οι ερευνητές κατέγραψαν επίσης μια μείωση στις αδικαιολόγητες απουσίες, η οποία μπορεί να συνέβαλε σε καλύτερη ακαδημαϊκή επίδοση.
Οι συνέπειες ήταν σημαντικότερες μεταξύ των μαθητών γυμνασίου και λυκείου, οι οποίοι προηγουμένως ήταν πιο πιθανό να χρησιμοποιούν συσκευές κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.
Οι συγγραφείς της μελέτης προειδοποιούν ότι η έρευνά τους αφορούσε μόνο 1 περιφέρεια, γεγονός που σημαίνει ότι τα αποτελέσματα μπορεί να μην ισχύουν παντού, και τα ευρήματα δείχνουν συσχέτιση και όχι άμεση αιτία και αποτέλεσμα. Ωστόσο, υποδηλώνουν ότι αυτές οι πληροφορίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν τις σχολικές περιφέρειες να σχεδιάσουν καλύτερα την επιβολή του νόμου και να ελαχιστοποιήσουν τα περιστατικά παραβίασης των περιορισμών.
Η Kimberly Kopko, από το Κολλέγιο Ανθρώπινης Οικολογίας του Πανεπιστημίου Cornell, ηγείται της πρωτοβουλίας. Μέσω ερευνών και σχολίων, η Kopko έχει βοηθήσει στη μετατροπή της έρευνας σε πρακτική καθοδήγηση για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους γονείς.
«Παρόλο που χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για να συνεχιστεί η αξιολόγηση των επιπτώσεων των απαγορεύσεων χρήσης κινητών τηλεφώνων από το ένα κουδούνι στο άλλο στα σχολεία, η μελέτη της Φλόριντα είναι αξιοσημείωτη, καθώς καταδεικνύει μια σημαντική αύξηση στις βαθμολογίες των μαθητών στα τεστ, μια θετική τάση στην ακαδημαϊκή επίδοση».
