Ποιο χαρακτηριστικό ελκύει πιο συχνά και περισσότερο νέους ερωτικούς συντρόφους
15 September 2025, 18:00

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο British Journal of Psychology κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η εξωτερική εμφάνιση δεν είναι από μόνη της αυτή που ελκύει ερωτικούς συντρόφους καθώς τα παραδείγματα ανθρώπων με υπερβολικά πολλά ή υπερβολικά λίγα κιλά που έχουν "επιτυχίες" στην ερωτική τους ζωή δεν είναι λίγες...
Όπως σημειώνουν οι ειδικοί, οι άνθρωποι επικοινωνούν με τη φωνή, τις κινήσεις, τις μυρωδιές, ακόμα και το ύφος του προσώπου τους... Έτσι, εξέτασαν αυτά μη λεκτικά "σήματα" για να καταλάβουν αν τα μοτίβα ελκυστικότητας είναι καθολικά ή διαμορφώνονται από την προσωπική συμβατότητα. Ιδιαίτερα, ενδιαφέρθηκε για τις αξιολογήσεις ατόμων του ίδιου φύλου, που τείνουν να είναι πιο φιλικές και λιγότερο ερωτικές.
Οι ερευνητές ζήτησαν από 132 νέους ενήλικες να συμμετέχουν, τους οποίους χώρισαν σε δύο ομάδες. Οι 61 ήταν η ομάδα των «μη λεκτικών φορέων» -άτομα που παρείχαν αισθητηριακά ερεθίσματα προς αξιολόγηση -και 71 των «παρατηρητών», οι οποίοι αξιολόγησαν τα ερεθίσματα αυτά.
Η αξιολόγηση αφορούσε 4 διαφορετικές εκφάνσεις της έλξης: Όραση (φωτογραφίες και βίντεο), ακοή (φωνή), κίνηση (βίντεο) και όσφρηση (σωματική οσμή). Κάθε ερέθισμα παρουσιάστηκε ξεχωριστά, ώστε οι συμμετέχοντες να κρίνουν χωρίς να επηρεάζονται από άλλες εντυπώσεις, και αξιολογήθηκε σε μια κλίμακα ελκυστικότητας επτά βαθμίδων.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα πιο θετικά σχόλια συγκέντρωσαν τα πολυτροπικά ερεθίσματα, δηλαδή τα βίντεο με συγχρονισμένο ήχο, καθώς έδιναν μια πιο ζωντανή εικόνα του ατόμου. Στον αντίποδα, τα δείγματα οσμής θεωρήθηκαν λιγότερο ελκυστικά, ενώ οι φωτογραφίες, οι φωνές και τα βίντεο χωρίς ήχο βρέθηκαν στο ενδιάμεσο.
Η σειρά κατάταξης στις ετεροφυλικές αξιολογήσεις ήταν: οσμή - φωνή. Στις ομοφυλικές αξιολογήσεις παρατηρήθηκαν διαφοροποιήσεις ανά φύλο: οι γυναίκες βρήκαν λιγότερο ελκυστικές τις οσμές, ενώ οι άνδρες έδωσαν τις χαμηλότερες βαθμολογίες στις φωτογραφίες.
Η ανάλυση έδειξε ότι οι αξιολογήσεις δεν είναι τυχαίες. Η ελκυστικότητα της φωνής συμβάδιζε με την ελκυστικότητα της εμφάνισης, ενώ η κίνηση συνδεόταν με τον τρόπο που κάποιος μύριζε, πιθανώς επειδή αντανακλούν στοιχεία υγείας ή ορμονικής κατάστασης.
Εξάλλου, στις ετεροφυλικές κρίσεις, η ελκυστικότητα εξηγούνταν ισότιμα τόσο από κοινές προτιμήσεις όσο και από τις προσωπικές επιλογές κάθε ατόμου. Αντίθετα, στις ομοφυλικές αξιολογήσεις, το βάρος έπεφτε περισσότερο στην υποκειμενική συμβατότητα. Οι ερευνητές μιλούν για «interpersonal compatibility», δηλαδή για τη χημεία που δημιουργείται μέσα από τις προσωπικές προτιμήσεις και καθορίζει αν δύο άνθρωποι «ταιριάζουν».
Η μελέτη υπογραμμίζει ότι η ελκυστικότητα δεν αφορά μόνο τον έρωτα ή την επιλογή συντρόφου. Μπορεί να επηρεάζει τη φιλία, τη συνεργασία σε μια ομάδα ή τη γενική συμπάθεια που απολαμβάνει κάποιος. Το λεγόμενο «halo effect» -η τάση να αποδίδουμε σε ελκυστικούς ανθρώπους θετικά χαρακτηριστικά όπως εξυπνάδα ή αξιοπιστία -δείχνει πώς η εικόνα που σχηματίζουμε για τους άλλους μπορεί να διαμορφώσει τις κοινωνικές μας σχέσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Για παράδειγμα, ένας ελκυστικός υποψήφιος σε συνέντευξη εργασίας μπορεί να κριθεί ασυναίσθητα πιο ικανός από τους αξιολογητές του.
Βασικά συμπεράσματα
-Η έλξη δεν περιορίζεται στην εμφάνιση καθώς σημαντικό ρόλο παίζουν φωνή, κίνηση και οσμή.
- Τα βίντεο με εικόνα και ήχο κρίθηκαν πιο ελκυστικά -η οσμή λιγότερο.
- Πρόσωπο και φωνή εμφανίζουν ισχυρή συσχέτιση.