Προσοχή στα πρότυπα των έφηβων αγοριών
23 Δεκεμβρίου 2025, 18:00
Αν ο έφηβος γιος σας βρίσκεται πολλές ώρες online, σχεδόν σίγουρα εκτίθεται σε περιεχόμενο που προωθεί συγκεκριμένες μορφές «αρρενωπότητας» και συχνά μεταφέρει ανησυχητικά μηνύματα για τα κορίτσια, σύμφωνα με νέα μελέτη της Common SenseMedia που δείχνει ότι το 73% των αγοριών βλέπει τακτικά περιεχόμενο που ενισχύει τη λεγόμενη «ψηφιακή αρρενωπότητα», όπως αναρτήσεις για μάχες, χτίσιμο μυών ή γρήγορο πλουτισμό.
Τα αγόρια που εκτίθενται περισσότερο σε τέτοιο περιεχόμενο εμφανίζουν χαμηλότερη αυτοεκτίμηση, περισσότερη μοναξιά και μεγαλύτερη τάση να κρύβουν τα συναισθήματά τους, θεωρώντας ότι δεν πρέπει να κλαίνε ή να δείχνουν φόβο. Το ενδιαφέρον είναι πως τα περισσότερα αγόρια δεν αναζητούν ενεργά αυτό το υλικό. Σύμφωνα με τον Michael Robb, επικεφαλής της έρευνας, το 68% δήλωσε ότι το περιεχόμενο απλώς άρχισε να εμφανίζεται στην αρχική τους,πιθανό αποτέλεσμα αλγορίθμων που «μαθαίνουν» ότι οι έφηβοι είναι ευάλωτοι σε τέτοιου τύπου μηνύματα.
Σχεδόν όλα τα αγόρια (91%) βλέπουν συχνά μηνύματα σχετικά με την εμφάνιση,τρόπους ντυσίματος, τέλειο δέρμα, ιδανικό σώμα. Όσοι εκτίθενται περισσότερο σε αυτά τα μηνύματα είναι τετραπλάσια πιθανότερο να πιστεύουν ότι τα κοινωνικά δίκτυα τους πιέζουν να αλλάξουν εμφάνιση. Παράλληλα, το 69% συναντά συστηματικά περιεχόμενο που προωθεί προβληματικά πρότυπα φύλου, όπως την ιδέα ότι τα κορίτσια προτιμούν συγκεκριμένο τύπο αγοριού ή ότι χρησιμοποιούν την εμφάνισή τους για να πετύχουν στόχους.
Τα ευρήματα αυτά θεωρούνται ανησυχητικά, ειδικά γιατί άλλες έρευνες δείχνουν πως η κανονικοποίηση αρνητικών μηνυμάτων για τις γυναίκες στον χώρο του διαδικτύου μπορεί να οδηγήσει σε βίαιες συμπεριφορές στην πραγματική ζωή. Ο Robb σημειώνει ότι η χρήση των κοινωνικών δικτύων από αγόρια έχει μελετηθεί πολύ λιγότερο από αυτή των κοριτσιών, παρότι αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στη διαμόρφωση της ταυτότητας κατά την εφηβεία. Αν και η έρευνα δεν αποδεικνύει άμεση αιτιότητα, υπογραμμίζει μια ξεκάθαρη σύνδεση ανάμεσα στην κατανάλωση τέτοιου περιεχομένου και σε ψυχολογικές δυσκολίες.
Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς
Οι ειδικοί συμφωνούν ότι η γονεϊκή καθοδήγηση μπορεί να περιορίσει τις αρνητικές επιδράσεις των κοινωνικών δικτύων.
1. Συζητήστε ανοιχτά
Η κλινική ψυχολόγος MelissaGreenberg προτείνει στους γονείς να θεωρούν δεδομένο ότι τα παιδιά τους θα εκτεθούν σε τέτοιο περιεχόμενο, ακόμη κι αν στο σπίτι υπάρχει έλεγχος, οι έφηβοι το συναντούν μέσω φίλων και άλλων συσκευών.
Η συζήτηση μπορεί να ξεκινήσει απλά: «Τι βλέπεις τελευταία στα κοινωνικά δίκτυα;»
Ο Robb σημειώνει ότι τα παιδιά, όταν τα ρωτούν, συνήθως χαίρονται να μιλούν για τη διαδικτυακή τους ζωή.
Αν η κουβέντα πρόσωπο με πρόσωπο μοιάζει δύσκολη, η ψυχοθεραπεύτρια JustineCarino προτείνει τις συζητήσεις στο αυτοκίνητο, όπου η πλάγια θέση μειώνει την αμηχανία.
2. Διδάξτε στα παιδιά να αμφισβητούν αυτά που βλέπουν
Η Greenberg εξηγεί ότι δημοσιεύσεις με πολλά likes δημιουργούν την ψευδαίσθηση αξιοπιστίας. Οι γονείς δεν πρέπει να απορρίπτουν απότομα τις απόψεις των παιδιών, γιατί αυτό μπορεί να οδηγήσει σε άρνηση ή απομάκρυνση.
Αντίθετα, είναι πιο αποτελεσματικό να αναγνωρίσουν ότι τα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να είναι πειστικά και να ενθαρρύνουν την κριτική σκέψη με ερωτήσεις όπως:
«Γιατί να θεωρείται ότι τα συναισθήματα είναι αδυναμία; Ποιος το λέει; Υπάρχει άλλη οπτική;»
3. Δημιουργήστε αίσθημα ασφάλειας στις συζητήσεις
Οι έφηβοι πρέπει να γνωρίζουν ότι μπορούν να μιλήσουν στους γονείς τους χωρίς φόβο κριτικής. Η ενθάρρυνση αυτή είναι κρίσιμη για να μοιράζονται όσα τους προβληματίζουν στο διαδίκτυο.
4. Προωθήστε θετικά πρότυπα και υγιείς κοινότητες
Τα αγόρια συχνά αναζητούν καθοδήγηση και έμπνευση, ανάγκες θεμελιώδεις στην εφηβεία. Η έρευνα έδειξε ότι όσοι έχουν έστω ένα άτομο υποστήριξης στην πραγματική ζωή έχουν καλύτερη ψυχική υγεία.
Οι γονείς μπορούν να ενισχύσουν την παρουσία υγιών ανδρικών προτύπων: συγγενών, δασκάλων, προπονητών ή άλλων ενηλίκων που δείχνουν ότι η αρρενωπότητα μπορεί να εκφράζεται με πολλές μορφές, συμπεριλαμβανομένης της ευαισθησίας και της συναισθηματικής έκφρασης.
Παράλληλα, βοηθά η συμμετοχή σε κοινότητες και δραστηριότητες με φυσική επαφή, αθλητισμός, θέατρο, ομάδες ρομποτικής με διά ζώσης συναντήσεις. Οι δραστηριότητες αυτές ικανοποιούν την ανάγκη για σύνδεση, μειώνοντας την επίδραση των επιβλαβών διαδικτυακών προτύπων.
Παρότι τα κοινωνικά δίκτυα ωθούν συχνά τους εφήβους σε προβληματικά πρότυπα αρρενωπότητας, οι γονείς μπορούν να αντισταθμίσουν την επίδραση αυτή με συζητήσεις, κριτική σκέψη, θετικά πρότυπα και δημιουργία υγιών, εκτός διαδικτύου, εμπειριών. Οι αλγόριθμοι μπορεί να «πιέζουν» τα παιδιά προς τοξικό περιεχόμενοαλλά μπορούμε να πιέσουμε προς την αντίθετη κατεύθυνση με ουσιαστική ανθρώπινη επαφή.
