ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

ΚΥΣΟΑ: Ίδρυση κινήματος για την ενιαία εκπαίδευση

10 Οκτωβρίου 2022, 13:38

images

Την ίδρυση κινήματος για την ενιαία εκπαίδευση ανακοίνωσε η Κυπριακή Συνομοσπονδία Οργανώσεων Αναπήρων (ΚΥΣΟΑ), ζητώντας επίσης παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη για το ζήτημα, σε διάσκεψη Τύπου που πραγματοποίησε τη Δευτέρα, η οποία ακολουθήθηκε από διαμαρτυρία για το θέμα.

Κατά τη διάσκεψη Τύπου, η ΚΥΣΟΑ άσκησε κριτική κατά του Υπουργείου Παιδείας για το θέμα, κάνοντας λόγο για «διασπάθιση χρήματος». Όπως αναφέρθηκε, το Υπουργείο πήρε κονδύλια για την ετοιμασία νομοσχεδίου για την ενιαία εκπαίδευση, το οποίο δεν κατέθεσε ποτέ, καθώς το προσχέδιό του ήταν γεμάτο αντιφάσεις.

«Το δικαίωμα στην ενιαία εκπαίδευση περιλαμβάνει το δικαίωμα ισότιμης συμμετοχής των παιδιών με αναπηρία σε όλα τα επίπεδα του σχολικού περιβάλλοντος και είναι αδιαπραγμάτευτο», διαμήνυσε ο Πρόεδρος της ΚΥΣΟΑ, Χριστάκης Νικολαΐδης. Όπως σημείωσε, η Κύπρος επικύρωσε το 2011 τη διεθνή Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες.

Ωστόσο, έκτοτε «το Υπουργείο Παιδείας και οι συνεργάτες του εξακολουθούν να αγνοούν την ύπαρξη της Σύμβασης» και «αρνούνται προκλητικά να ετοιμάσουν νομοθεσίες, να σχεδιάσουν πολιτικές και να υλοποιήσουν πρακτικές» για να δίνεται το δικαίωμα ποιοτικής εκπαίδευσης στα παιδιά με αναπηρία.

Η ΚΥΣΟΑ και άλλες οργανώσεις, πολιτικές δυνάμεις και ακαδημαϊκοί που στηρίζουν το δικαίωμα στην ενιαία εκπαίδευση, σημειώνουν ότι τα παιδιά με αναπηρίες πρέπει να εντάσσονται στη γενική τάξη, με διαφοροποίηση στο διδακτικό υλικό και στα εξεταστικά δοκίμια, με παροχή διευκολύνσεων και κατάλληλου εξοπλισμού, καθώς και κατάλληλα εκπαιδευμένων σχολικών συνοδών, αλλά και με επιπλέον εκπαιδευτικούς στη γενική τάξη.

Αντί αυτού, αναφέρουν, το Υπουργείο προωθεί την αξιολόγηση των παιδιών με σκοπό την ένταξή τους σε ειδικές μονάδες και ειδικά σχολεία, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό τους από την ενιαία εκπαίδευση.

Το Υπουργείο «αρνείται να θεσμοθετήσει την ευέλικτη παροχή εύλογων προσαρμογών, όπως είναι η διαθεσιμότητα κατάλληλου εξοπλισμού και μεθόδων για την επικοινωνία και τη μάθηση, διαφοροποιημένο εξεταστικό δοκίμιο κλπ.», ανέφερε ο κ. Νικολαΐδης.

Αρνείται, πρόσθεσε, «να στηρίξει τους εκπαιδευτικούς για εφαρμογή της διδασκαλίας ενιαίας εκπαίδευσης, μέσω της μείωσης του αριθμού των παιδιών στην τάξη, με παράλληλη στήριξη και συνδιδασκαλία, με σχολικά εγχειρίδια, μέσα, μεθόδους, υλικά, που προωθούν τη διαφοροποίηση, με εξοπλισμό που διευκολύνει την εφαρμογή της διαφοροποίησης, εξοικείωση με υποστηρικτή τεχνολογία κ.λπ.».

Απάντηση στην πολιτική του Υπουργείου, «στις διακρίσεις, στους αποκλεισμούς και στον διαχωρισμό των παιδιών σε παιδιά ειδικής εκπαίδευσης και παιδιά του γενικού σχολείου αποτελεί η ίδρυση ενός ισχυρού κινήματος ενιαίας εκπαίδευσης, που θα δώσει τη μάχη για κατάργηση κάθε δομής διάκρισης στην εκπαίδευση μέχρι τέλους», σημείωσε ο κ. Νικολαΐδης.

Όπως σημείωσε, ήδη πάνω από 30 οργανώσεις θέλουν να συμμετέχουν στο κίνημα.

Ο Πρόεδρος της ΚΥΣΟΑ χαρακτήρισε ως «ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα στην εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρίες» την εφαρμογή αδιαφανών διαδικασιών για την πρόσληψη σχολικών συνοδών, καθώς εμπλέκονται αναρμόδιες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός παιδιών να στερείται την υπηρεσία υποστήριξης συνοδών για θέματα αυτοεξυπηρέτησης, ανεξαρτησίας ή επικοινωνίας.

Επιπλέον, κατήγγειλε το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για «διασπάθιση τεράστιων οικονομικών πόρων που απελευθερώθηκαν για τη διαμόρφωη ενός νέου νομοθετικού πλαισίου προς αντικατάσταση της υφιστάμενης νομοθεσίας, στοχεύοντας σε μια μεταρρύθμιση, η οποία θα εξασφάλιζε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο δράσης που θα ήταν συμβατό με τις Διεθνείς Συμβάσεις για τα δικαιώματα των παιδιών και των ατόμων με αναπηρίες γενικότερα».

Όπως είπε, το αποτέλεσμα της πολύμηνης και δαπανηρής διαδικασίας ήταν ένα έγγραφο που «παρουσίαζε αντιφάσεις ως προς την ίδια τη φιλοσοφία της ενιαίας εκπαίδευσης και περιλάμβανε στοιχεία του αναχρονιστικού ιατρικού, φιλανθρωπικού μοντέλου της αναπηρίας».

Ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι θα ζητήσει παρέμβαση του Πρόεδρου της Δημοκρατίας για να ληφθούν τα κατάλληλα και αποτελεσματικά μέτρα για την προώθηση των απαραίτητων νομοθετικών ρυθμίσεων, διοικητικών μέτρων, πολιτικών και πρακτικών για υλοποίηση ενός σαφούς νομοθετικού πλαισίου για την ενιαία εκπαίδευση και να αντικατασταθεί το σύστημα της ειδικής εκπαίδευσης.

Απαντώντας στο τι μέτρα προτίθεται να προχωρήσει το κίνημα για την ενιαία εκπαίδευση, ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι πρώτο βήμα αποτελεί η σημερινή εκδήλωση και διαμαρτυρία. Στη συνέχεια, είπε ότι θα παραδώσουν στοιχεία που τους ζητήθηκαν για το θέμα από τη Γραμματεία των Ηνωμένων Εθνών, η οποία θα αξιολογήσει την Κύπρο σε αυτό το ζήτημα, ενώ θα επιδιώξουν εκ νέου αλληλογραφία και με το Υπουργείο Παιδείας.

Ακολούθως, προανήγγειλε ότι θα πραγματοποιηθεί μία πορεία προς το Προεδρικό, ενώ τον Μάρτιο θα μεταβούν στη Γενεύη, όπου η Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών θα κρίνει την Κύπρο. Επιφυλάσσεται επίσης και για πιο δυναμικά μέτρα.

Ομιλία πραγματοποίησε και η Γιούλα Πιτσιαλή, Πρόεδρος της Παγκύπριας Οργάνωσης Γονέων και Φίλων Παιδιών με Εγκεφαλικές και άλλες παραλύσεις, ίδρυμα "Αγκαλιά Ελπίδας". «Σήμερα οι γονείς των παιδιών με αναπηρία διαμαρτυρόμαστε γιατί το ΥΠΑΝ συνεχίζει να παραβιάζει το δικαίωμα των παιδιών μας στην εκπαίδευση», είπε η κ. Πιτσιαλή. Μίλησε για «κλειστές πόρτες, ρατσισμό, απαξίωση» από μέρους του Υπουργείου προς τους γονείς. «Απαιτούμε εδώ και τώρα τερματισμό του αποκλεισμού των παιδιών μας από το Υπουργείο Παιδείας. Απαιτούμε εδώ και τώρα ισότιμη πρόσβαση στη μάθηση. Απαιτούμε τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας νέας νομοθεσίας για ενιαία εκπαίδευση που θα σέβεται όλα τα παιδιά ανεξαρτήτου διαφορετικότητας, που θα τα αποδέχεται και θα τα εξελίσσει», σημείωσε.

Από την πλευρά της, η Πρόεδρος του Συνδέσμου ΔΕΠΥ, Μαρίνα Γεωργίου, στη δική της ομιλία σημείωσε ότι υπάρχουν παιδιά που παραμένουν αποκλεισμένα στο σπίτι ενώ άρχισε η σχολική χρονιά, επειδή δεν εγκρίθηκε το αίτημα για σχολικό συνοδό. Επιπλέον, ανέφερε ότι στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής οι λειτουργοί του ΥΠΑΝ αναφέρουν ότι δεν υπάρχει επαρκές κονδύλι για όλα όσα πρέπει να γίνουν, σημειώνοντας ότι απαιτείται πολιτική απόφαση.

«Μάλιστα στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Παιδείας μας ανακοίνωσαν ότι πέρσι προσπάθησαν να εξασφαλίσουν ένα ποσό για να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες παιδιών για συνοδούς, αλλά ο Υπουργός Οικονομικών δεν δέχθηκε με τη δικαιολογία ότι δεν υπάρχουν χρήματα», είπε.

Τη στήριξή τους εξέφρασαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης Βουλευτές από το ΑΚΕΛ, την ΕΔΕΚ, τη ΔΗΠΑ και το ΕΛΑΜ, καθώς και ακαδημαϊκοί, μέλη από διάφορες οργανώσεις. Μετά την ολοκλήρωση της διάσκεψης Τύπου, οι παρευρισκόμενοι προχώρησαν στην πραγματοποίηση διαμαρτυρίας έξω από τη Δημοσιογραφική Εστία.

Πυρά κατά ΥΠΑΝΝ

Οι υφιστάμενες πολιτικές του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας «δεν αντανακλούν την ενιαία εκπαίδευση ως ορίζεται στα Γενικά Σχόλια των  Επιτροπών του ΟΗΕ», αλλά «δίνουν έμφαση και επιλεκτικά περιορίζονται  στη "στήριξη"», αναφέρει η Επίτροπος για τα Δικαιώματα του Παιδιού,  εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα ότι μέσα από τον διάλογο και τη  συνεργασία, θα καταστεί εφικτή η διαμόρφωση του κατάλληλου πλαισίου.

Εκφράζοντας  σε γραπτή της δήλωση την υποστήριξή της στη διαμαρτυρία της ΚΥΣΟΑ για  τη διεκδίκηση του δικαιώματος όλων των παιδιών στην ενιαία, ποιοτική,  εκπαίδευση, η Επίτροπος, Δέσπω Μιχαηλίδου – Λιβανίου, αναφέρει ότι  οι διοικητικές πρακτικές που εφαρμόζονται από το Υπουργείο «φαίνεται  να αποσκοπούν στη βελτίωση του συστήματος ένταξης παιδιών, διατηρώντας  παράλληλα τον διαχωρισμό και θέτοντας εκποδών τη δημιουργία ενός  συστήματος ενιαίας εκπαίδευσης». 

Προσθέτει ότι  είναι πάγια θέση του Γραφείου της Επιτρόπου ότι η ενιαία εκπαίδευση δεν  επιτυγχάνεται με την αποσπασματική αλλαγή του συστήματος, μόνο για  παιδιά με συγκεκριμένες κατηγορίες χαρακτηριστικών, αλλά με την εφαρμογή  ενός ενιαίου συστήματος στην εκπαίδευση όλων των παιδιών.

«Το  Γραφείο υπέβαλε αναλυτικά σχόλια στο ΥΠΑΝ με εισηγήσεις ως προς το  προτεινόμενο Νομοσχέδιο για την Ενιαία Εκπαίδευση. Εν τούτοις όπως  διαπιστώνω δεν φαίνεται να έχουν ούτε κατ ελάχιστον ληφθεί υπόψιν από το  Υπουργείο. Αντιθέτως, οι διοικητικές πρακτικές που προωθούνται  φανερώνουν είτε άρνηση ή απουσία πολιτικής βούλησης ή μη κατανόηση της  έννοιας της ενιαίας εκπαίδευσης», υπογραμμίζει η Επίτροπος.

«Ευελπιστώ  ότι, μέσα από τον διάλογο και τη συνεργασία, θα καταστεί εφικτή η  διαμόρφωση του κατάλληλου πλαισίου, ώστε ο κάθε επαγγελματίας να  αποδίδει τα μέγιστα στην παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης, που να  ανταποκρίνεται στις εξειδικευμένες ανάγκες κάθε παιδιού και στις  απαιτήσεις των σύγχρονων κοινωνικών προκλήσεων», καταλήγει η Επίτροπος  στην παρέμβασή της.

Σχετικά Άρθρα