Οι ερωτικοί πειρασμοί ωθούν κάποιους στην υπερκατανάλωση αγαθών
01 Ιουνίου 2025, 08:00

Όταν οι άνθρωποι που είναι σε σχέση έλκονται ερωτικά από κάποιον άλλο εκτός από τον σύντροφό τους, αυτό μπορεί να προκαλέσει μία ανεπαίσθητη αλλαγή στις καταναλωτικές τους συνήθειες. Νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Current Psychology οδήγησε στο συμπέρασμα ότι οι άνδρες που βιώνουν αυτή την κατάσταση προτιμούν να κάνουν δραστηριότητες με τη σύντροφό τους - όπως να πηγαίνουν σε συναυλίες ή να τρώνε έξω - ενώ οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να επιλέγουν υλικά αγαθά, όπως ηλεκτρονικά είδη ή διακοσμητικά σπιτιού. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι αυτός είναι ένας τρόπος για τους ανθρώπους να επιβεβαιώσουν την αξία τους στο πλαίσιο της σχέσης τους.
Σύμφωνα με το PsyPost, η μελέτη περιελάμβανε 6 ξεχωριστές έρευνες. Σε όλες τις μελέτες, οι συμμετέχοντες ήταν ετεροφυλόφιλα άτομα που δήλωσαν ότι βρίσκονται σε σχέση. Και στις 6 μελέτες, τα ευρήματα ταυτίστηκαν. Όταν σε άτομα που βρίσκονταν σε σχέση δινόταν μια ρομαντική εναλλακτική λύση —είτε να φανταστούν ένα ελκυστικό ραντεβού είτε να δουν φωτογραφίες ελκυστικών τρίτων προσώπων — ένιωθαν αυξημένο κίνητρο να βελτιώσουν την εικόνα του εαυτού τους.
Οι άνδρες ήταν πιο πιθανό να επιλέγουν βιωματικές εμπειρίες όπως συναυλίες, ταξίδια ή μία έξοδο για φαγητό, οι οποίες έχουν συναισθηματική αξία κι αυξάνουν την οικειότητα μεταξύ του ζευγαριού - χαρακτηριστικά που οι άνδρες μπορεί να θέλουν να υπερτονίσουν όταν προσπαθούν να νιώσουν επιθυμητοί ως σύντροφοι.
Οι γυναίκες, αντίθετα, έτειναν προς τις αγορές υλικών αγαθών. Τα υλικά αγαθά είναι συχνά ανθεκτικά, πρακτικά και μπορούν να αντανακλούν την ευρηματικότητα — ιδιότητες που οι γυναίκες μπορεί να επιδιώξουν να αναδείξουν για να εκφράσουν την αξία τους σε μια σχέση. Αυτές οι διαφορές είναι φανερά επηρεασμένες από ευρύτερους κοινωνικούς ρόλους, βάσει των οποίων οι άνδρες συχνά αναμένεται να επιδεικνύουν συναισθηματική διαθεσιμότητα και οι γυναίκες να παρέχουν πρακτική υποστήριξη.
Είναι σημαντικό ότι αυτά τα μοτίβα εμφανίστηκαν μόνο μεταξύ των συμμετεχόντων σε σχέσεις και όχι μεταξύ των singles.. Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι η επιθυμία για μια ρομαντική εναλλακτική λύση δημιουργούσε ψυχολογική δυσφορία, ιδίως ενοχές, οι οποίες ενεργοποίησαν την ανάγκη για αυτοεπιβεβαίωση, η οποία στη συνέχεια επηρέαζε την αγοραστική συμπεριφορά. Οι συμμετέχοντες δεν ήθελαν απλώς να αποσπάσουν την προσοχή τους, ήθελαν να νιώσουν καλύτερα για το ποιοι ήταν ως σύντροφοι.
Ενώ οι μελέτες οδήγησαν σε σημαντικά ευρήματα, υπάρχουν περιορισμοί που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Πρώτον, οι ρομαντικές εναλλακτικές λύσεις δημιουργήθηκαν μέσω φανταστικών σεναρίων και όχι πραγματικών καταστάσεων. Ενώ είναι αποτελεσματικές στην παραγωγή μετρήσιμων αποτελεσμάτων, δεν είναι σαφές εάν οι άνθρωποι θα συμπεριφέρονταν με τον ίδιο τρόπο σε πραγματικές συναντήσεις.
Ένας άλλος περιορισμός είναι ότι οι μελέτες περιελάμβαναν μόνο ετεροφυλόφιλους συμμετέχοντες και χρησιμοποίησαν το φύλο ως δυαδική μεταβλητή. Μελλοντική έρευνα θα μπορούσε να διερευνήσει πώς άτομα με διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό ή ταυτότητα φύλου αντιδρούν στις ρομαντικές εναλλακτικές και κατά πόσον ισχύουν παρόμοια μοτίβα.
Τέλος, η μελέτη διεξήχθη στην Κίνα, όπου τα πολιτισμικά πρότυπα σχετικά με τους ρόλους και τις σχέσεις των φύλων πιθανότατα διαφέρουν από εκείνα σε άλλα μέρη του κόσμου, επομένως ενδέχεται τα ευρήματα να μην γενικεύονται σε όλους τους πληθυσμούς.
Tags: καταναλωτές, Σχέσεις, ψυχολογία και σχέσεις