ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Προς μείωση χρήσης αυτοκινήτου στην επ. Αμμοχώστου

08 Νοεμβρίου 2023, 14:19

images

Σχέδιο δράσης για την υλοποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας Αμμοχώστου (ΣΒΑΚ) για την ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου, συμπεριλαμβανομένης και της κοινότητας Ξυλοφάγου, κατέθεσε η περιβαλλοντική αρχή.

Οι δράσεις που προτείνονται στοχεύουν στην αποθάρρυνση χρήσης αυτοκινήτου και στη μείωση της απόστασης που διανύουν τα οχήματα, ενώ αναμένεται πως θα οδηγήσουν σε μείωση της χρήσης αυτοκινήτου κατά 11.5% έως το 2030.

Σκοπός του έργου σύμφωνα με τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικής Εκτίμησης (ΣΜΠΕ) που κατατέθηκε για εξέταση είναι η ανάπτυξη και η παροχή ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για την επαρχία Αμμοχώστου, με βάση τις διεθνώς υιοθετημένες αρχές ΣΒΑΚ, οι οποίες εφαρμόστηκαν και εφαρμόζονται με επιτυχία σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις τα τελευταία χρόνια.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνονται διάφορα μέτρα όπως: Δίκτυο Ποδηλατοδρόμων, Ευφυή Συστήματα Μεταφορών (ΕΣΜ), Εμπορευματομεταφορές, Πολιτικές στάθμευσης και Υποδομές, Δίκτυα Πεζών, Δημόσιες Συγκοινωνίες, Οδικό Δίκτυο, Κοινή Κινητικότητα, και Διαχείριση Ταξιδιών.

Σύμφωνα επίσης με τη ΣΜΠΕ, κύριος στόχος είναι να εντοπιστούν οι πιθανές σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και οι εύλογες εναλλακτικές λύσεις του ΣΒΑΚ για την επαρχία Αμμοχώστου και να προταθούν τα κατάλληλα μέτρα για την πρόληψη, μείωση και όσο το δυνατόν πληρέστερη αντιστάθμιση οποιωνδήποτε σημαντικών δυσμενών επιπτώσεων στο περιβάλλον από την εφαρμογή του σχεδίου.

Ανάμεσα στις δράσεις που προτείνονται σε ότι αφορά την οικονομική αποδοτικότητα περιλαμβάνεται η βελτίωση της αποδοτικότητας και της σχέσης κόστους / αποτελεσματικότητας του δικτύου μεταφορών στην παροχή της μεταφοράς προσώπων και αγαθών.

Σε σχέση με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα περιλαμβάνονται δράσεις για ελαχιστοποίηση των εκπομπών και των ρύπων που σχετίζονται με τις μεταφορές.

Για την προσβασιμότητα και κοινωνική ένταξη, περιλαμβάνεται η διασφάλιση ότι όλοι οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα επιλογής μεταφορών οι οποίες θα επιτρέπουν την πρόσβαση σε βασικούς προορισμούς και υπηρεσίες.

Σε σχέση με την ασφάλεια, οι δράσεις περιλαμβάνουν διασφάλιση προσωπικής ασφάλειας και ασφάλειας στο σύστημα μεταφορών.

Σε ότι αφορά την ποιότητα ζωής, περιλαμβάνεται η συμβολή στη βελτίωση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος και του αστικού σχεδιασμού για τα οφέλη των πολιτών, της οικονομίας και της κοινωνίας ως σύνολο.

«Βιώσιμη Ολοκληρωμένη Κινητικότητα»

Το σενάριο «Βιώσιμης Ολοκληρωμένης Κινητικότητας» παρέχει ένα σύνολο μέτρων που συνδέουν τις ανάγκες τόσο του ατόμου όσο και της κοινότητας.

Εστιάζει έντονα στην υλοποίηση της αλλαγής των τρόπων μεταφοράς από τις ατομικές στις συλλογικές μορφές κινητικότητας, στοχεύοντας στη πλήρη μεταμόρφωση του τρόπου ζωής και εμπειρίας εξαλείφοντας τα περισσότερα από τα αυτοκινητοκεντρικά σχέδια που χρησιμοποιούνται και αντικαθιστώντας τα με πιο περιεκτικά, φιλικά προς τους πεζούς και τα ποδήλατα.

Ποιότητα ατμοσφαιρικού αέρα

Η εφαρμογή του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), εκτιμάται ότι θα έχει θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα, καθώς οι προτεινόμενες στρατηγικές στοχεύουν στη μετάβαση από τη χρήση αυτοκινήτου σε πιο βιώσιμα και λιγότερο ρυπογόνα μέσα μεταφοράς, όπως οι δημόσιες συγκοινωνίες, το περπάτημα και η ποδηλασία.

Η υλοποίηση των μέτρων που περιλαμβάνονται στο ΣΒΑΚ αναμένεται να προκαλέσει γενική μείωση των εκπομπών και του συνολικού όγκου τους μέχρι το 2030.

Ειδικότερα, προβλέπεται μείωση εκπομπών κατά 3,8% για τα NOX, ακολουθούμενη από μείωση 11,8% για τα PM2,5 και 12,1% για τα PM10.

Η επέκταση του ποδηλατικού δικτύου, καθώς και μέτρα που καθιστούν την ποδηλασία ασφαλέστερη και ελκυστικότερη σε αντίθεση με άλλους τρόπους μεταφοράς, μπορεί να οδηγήσει σε στροφή προς την ποδηλασία ως κύριο μέσο μεταφοράς.

Απώτερος στόχος των προτάσεων

Στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικής Εκτίμησης (ΣΜΠΕ) που κατέθεσε η περιβαλλοντική αρχή επισημαίνεται επίσης, ότι στην Κύπρο, το 22% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αποδίδεται στις μεταφορές.

Η απόσταση που διανύεται από ένα όχημα, ειδικά τα συμβατικά οχήματα, μπορεί επίσης να επηρεάσει τον όγκο των εκπομπών CO2 και επηρεάζεται από την αποτελεσματικότητα του δικτύου μεταφορών και των υποδομών στο σύνολό τους, καθώς και τα χαρακτηριστικά της υποδομής μεταφορών.

Οι προτάσεις του ΣΒΑΚ αποσκοπούν στην αύξηση της διαθεσιμότητας και της αποτελεσματικότητας των πιο βιώσιμων μέσων μεταφοράς και στην αποθάρρυνση της χρήσης του αυτοκινήτου, μέσω ολοκληρωμένης πολιτικής για τις δημόσιες συγκοινωνίες, τα δίκτυα και υποδομές περπατήματος και ποδηλασίας, τα τοπικά συστήματα πληροφόρησης για τις μετακινήσεις και την κυκλοφορία, και των μέτρων και πολιτικών στάθμευσης.

Επιπρόσθετα, οι στρατηγικές του ΣΒΑΚ έχουν στόχο τη μείωση της απόστασης που διανύουν τα οχήματα και τη βελτιστοποίηση των διαδρομών εμπορευματικής κυκλοφορίας.

Τα αποτελέσματα του μοντέλου μεταφοράς δείχνουν ότι η χρήση του αυτοκινήτου αναμένεται να μειωθεί κατά 11,5% (σε σχέση με το Σενάριο Μη-παρέμβασης), φθάνοντας το 82,9%, έως το 2030.

Παράλληλα, η μετάβαση σε πιο βιώσιμες δημόσιες συγκοινωνίες και ακόμη πιο πράσινους τρόπους μεταφοράς (περπάτημα και ποδηλασία) αναμένεται να αυξηθούν.

Της Ηρώς Ευθυμίου

Σχετικά Άρθρα