ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Ύπνος- διατροφή- άσκηση: Το τρίπτυχο της καλής καρδιακής υγείας

30 Μαρτίου 2026, 07:00

images

Ερευνητές από την Αυστραλία χρησιμοποίησαν δεδομένα από τη μεγάλη βάση UK Biobank για να εξετάσουν πώς οι αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες επηρεάζουν την υγεία της καρδιάς. Καθώς τα καρδιαγγειακά νοσήματα επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από παράγοντες που μπορούμε να τροποποιήσουμε -όπως η διατροφή, η άσκηση και ο ύπνος- οι επιστήμονες θέλησαν να δουν αν μικρές, συνδυαστικές αλλαγές μπορούν να έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα. Τα ευρήματά τους δημοσιεύτηκαν στο European Journal of Preventive Cardiology.

Η σημασία των καθημερινών συνηθειών για την καρδιακή υγεία είναι τεράστια. Σύμφωνα με το Centers for Disease Control and Prevention, οι καρδιοπάθειες αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αν και η γενετική παίζει ρόλο, πολλοί βασικοί παράγοντες κινδύνου μπορούν να προληφθούν. Στη μελέτη, οι ερευνητές επικεντρώθηκαν σε τρεις βασικούς τομείς: Ύπνο, σωματική δραστηριότητα και διατροφή, που συνοψίζονται με το ακρωνύμιο SPAN.

Αυτοί οι τρεις παράγοντες είναι στενά συνδεδεμένοι. Για παράδειγμα, η έλλειψη ύπνου μπορεί να επηρεάσει τις ορμόνες της πείνας και να οδηγήσει σε ανθυγιεινές διατροφικές επιλογές, ενώ η τακτική άσκηση μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα του ύπνου. Παρόλο που τα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο της πίεσης ή της χοληστερίνης, η αλλαγή τρόπου ζωής παραμένει θεμελιώδης για την πρόληψη και τη βελτίωση της καρδιακής υγείας.

Ωστόσο, οι μεγάλες αλλαγές συχνά είναι δύσκολο να διατηρηθούν. Η μετάβαση, για παράδειγμα, από καθιστική ζωή σε έντονη καθημερινή άσκηση μπορεί να φαίνεται υπερβολικά απαιτητική. Για τον λόγο αυτό, οι ερευνητές εξέτασαν αν μικρότερες αλλαγές σε όλους τους τομείς μαζί μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο σοβαρών καρδιαγγειακών επεισοδίων (γνωστά ως MACE), όπως έμφραγμα, εγκεφαλικό και καρδιακή ανεπάρκεια.

Η μελέτη περιλάμβανε πάνω από 53.000 άτομα, με μέση ηλικία τα 63 έτη. Περίπου το 57% ήταν άνδρες και το 43% γυναίκες. Οι συμμετέχοντες φορούσαν συσκευές που κατέγραφαν τον ύπνο και τη σωματική δραστηριότητα, ενώ παράλληλα συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με τη διατροφή τους. Με βάση αυτά τα δεδομένα, οι επιστήμονες δημιούργησαν ένα «σκορ τρόπου ζωής» (SPAN) από το 0 έως το 100, όπου οι υψηλότερες τιμές αντιστοιχούσαν σε πιο υγιεινές συνήθειες.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσο αυξανόταν το σκορ, τόσο μειωνόταν ο κίνδυνος καρδιαγγειακών επεισοδίων. Άτομα με μέσο σκορ είχαν περίπου 41% μικρότερο κίνδυνο, ενώ εκείνα με τα υψηλότερα σκορ έφταναν έως και 50% μείωση του κινδύνου. Η πιο ευνοϊκή «συνταγή» για την καρδιά περιλάμβανε ύπνο 8 έως 9,5 ώρες τη νύχτα, 40 έως 105 λεπτά μέτριας έως έντονης άσκησης καθημερινά και ποιοτική διατροφή. Αυτός ο συνδυασμός συνδέθηκε με 57% χαμηλότερο κίνδυνο σοβαρών καρδιαγγειακών συμβάντων.

Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι ότι ακόμη και μικρές αλλαγές μπορούν να κάνουν διαφορά. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μόλις 10 επιπλέον λεπτά ύπνου, 5 λεπτά άσκησης και μια μικρή βελτίωση στη διατροφή -όπως η προσθήκη λίγων λαχανικών- συνδέονται με περίπου 10% μείωση του κινδύνου. Αυτό δείχνει ότι δεν απαιτούνται δραστικές αλλαγές για να υπάρξει όφελος· οι μικρές, σταθερές βελτιώσεις μπορούν να έχουν σημαντική επίδραση.

Ειδικοί που σχολίασαν τη μελέτη επιβεβαιώνουν τη σημασία αυτών των ευρημάτων. Ο καρδιολόγος Christopher Berg τόνισε ότι, αν και η μείωση 10% μπορεί να φαίνεται μικρή σε ατομικό επίπεδο, σε επίπεδο πληθυσμού είναι εξαιρετικά σημαντική. Παράλληλα, επισήμανε ότι πρόκειται για παρατηρητική μελέτη, πράγμα που σημαίνει ότι δείχνει συσχέτιση και όχι απόδειξη αιτιότητας.

Ανάλογη άποψη εξέφρασε και ο καρδιοθωρακοχειρουργός Krishna Bhagwat, ο οποίος υπογράμμισε ότι τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν κάτι που ήδη γνωρίζουμε: οι μικρές υγιεινές συνήθειες συσσωρεύονται με τον χρόνο και αποφέρουν σημαντικά οφέλη. Το σημαντικό στοιχείο της μελέτης είναι ότι δείχνει πως δεν χρειάζεται «τέλειος» τρόπος ζωής για να δει κανείς διαφορά.

Το βασικό μήνυμα είναι ότι οι μικρές, ρεαλιστικές και βιώσιμες αλλαγές έχουν αξία. Οι άνθρωποι δεν χρειάζεται να αλλάξουν τα πάντα από τη μια μέρα στην άλλη. Αρκεί να ξεκινήσουν με απλά βήματα, όπως λίγο περισσότερο ύπνο, λίγη περισσότερη κίνηση ή μικρές βελτιώσεις στη διατροφή τους.

Συνολικά, η μελέτη δείχνει ότι ο συνδυασμός υγιεινών συνηθειών, ακόμη και σε μικρό βαθμό, μπορεί να προσφέρει σημαντική προστασία στην καρδιά. Η σταδιακή βελτίωση του τρόπου ζωής φαίνεται να είναι όχι μόνο πιο εύκολη στην εφαρμογή, αλλά και ιδιαίτερα αποτελεσματική για τη μακροχρόνια υγεία.



Σχετικά Άρθρα