Οστεοπόρωση τέλος με την κατανάλωση του πλέον γνωστού αφεψήματος;
15 Δεκεμβρίου 2025, 09:00
Πρόσφατη έρευνα από το Πανεπιστήμιο Flinders ρίχνει φως στο πώς δύο ευρέως διαδεδομένα ροφήματα, ο καφές και το τσάι, θα μπορούσαν να παίζουν ρόλο στην υγεία των οστών των γυναικών αργότερα στη ζωή. Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nutrients, παρακολούθησε σχεδόν 10.000 γυναίκες ηλικίας 65 ετών και άνω για δέκα χρόνια, προκειμένου να εξετάσει αν η τακτική κατανάλωση καφέ ή τσαγιού συνδέεται με αλλαγές στην οστική πυκνότητα (Bone Mineral Density -BMD). Η οστική πυκνότητα αποτελεί βασικό δείκτη για την εκτίμηση του κινδύνου οστεοπόρωσης.
Η οστεοπόρωση επηρεάζει μία στις τρεις γυναίκες άνω των 50 ετών και οδηγεί σε εκατομμύρια κατάγματα κάθε χρόνο, καθιστώντας την υγεία των οστών ένα σημαντικό παγκόσμιο ζήτημα. Επειδή ο καφές και το τσάι αποτελούνμέροςτης καθημερινότητας δισεκατομμυρίων ανθρώπων, οι ερευνητές τονίζουν ότι η κατανόηση των μακροπρόθεσμων επιδράσεών τους στα οστά είναι ουσιαστική. Προηγούμενες μελέτες είχαν συχνά αντικρουόμενα αποτελέσματα, ενώ λίγες είχαν παρακολουθήσει τόσο μεγάλο πληθυσμό για ολόκληρη δεκαετία.
Σχεδιασμός της μελέτης και μακροχρόνια παρακολούθηση
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Flinders χρησιμοποίησαν δεδομένα από τη μελέτη Study of OsteoporoticFractures, αξιοποιώντας επαναλαμβανόμενες μετρήσεις τόσο της κατανάλωσης ροφημάτων όσο και της οστικής πυκνότητας στο ισχίο και στον αυχένα του μηριαίου οστού. Οι περιοχές αυτές συνδέονται στενά με τον κίνδυνο καταγμάτων.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας, οι συμμετέχουσες ανέφεραν τακτικά πόσο καφέ και τσάι κατανάλωναν, ενώ παράλληλα η οστική τους πυκνότητα μετριόταν με προηγμένες απεικονιστικές μεθόδους.
Τα οφέλη του τσαγιού για τα οστά
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι γυναίκες που έπιναν τσάι είχαν ελαφρώς υψηλότερη συνολική οστική πυκνότητα στο ισχίο σε σύγκριση με εκείνες που δεν έπιναν. Παρότι η βελτίωση ήταν μικρή, ήταν στατιστικά σημαντική και μπορεί να έχει σημασία όταν εξετάζεται η υγεία μεγάλων πληθυσμών.
«Ακόμη και μικρές βελτιώσεις στην οστική πυκνότητα μπορούν να μεταφραστούν σε λιγότερα κατάγματα σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων», αναφέρει ο Αναπληρωτής Επίκουρος Καθηγητής EnwuLiu από τη Σχολή Ιατρικής και Δημόσιας Υγείας.
Κατανάλωση καφέ και κίνδυνοι για την οστική πυκνότητα
Τα ευρήματα για τον καφέ ήταν πιο σύνθετα. Η μέτρια κατανάλωση, περίπου δύο έως τρία φλιτζάνια την ημέρα, δεν φάνηκε να σχετίζεται με αρνητικές επιπτώσεις. Ωστόσο, η κατανάλωση περισσότερων από πέντε φλιτζανιών ημερησίως συνδέθηκε με χαμηλότερη οστική πυκνότητα, γεγονός που υποδηλώνει ότι πολύ υψηλά επίπεδα καφέ μπορεί να επηρεάζουν αρνητικά την αντοχή των οστών.
Οι γυναίκες με υψηλότερη συνολική κατανάλωση αλκοόλ στη διάρκεια της ζωής τους φάνηκαν ιδιαίτερα ευάλωτες στις αρνητικές επιδράσεις του καφέ, ενώ το τσάι έδειξε ισχυρότερα οφέλη στις γυναίκες με παχυσαρκία.
Ο RyanLiu, συν-συγγραφέας της μελέτης, εξηγεί ότι το τσάι είναι πλούσιο σε κατεχίνες, ενώσεις που μπορεί να ενισχύουν τον σχηματισμό οστού και να βοηθούν στην επιβράδυνση της οστικής απώλειας. «Η καφεΐνη του καφέ, αντίθετα, έχει δείξει σε εργαστηριακές μελέτες ότι μπορεί να παρεμβαίνει στην απορρόφηση του ασβεστίου και στον μεταβολισμό των οστών, αν και αυτές οι επιδράσειςείναι μικρές και μπορούν να αντισταθμιστούν με την προσθήκηγάλακτος», αναφέρει ο Ryan Liu από το Πανεπιστήμιο Flinders.
Επιπτώσεις για τις γυναίκες
Ο αναπληρωτής καθηγητής Enwu Liu σημειώνει ότι η έρευνα υποδηλώνει πως η καθημερινή κατανάλωση τσαγιού μπορεί να αποτελεί έναν εύκολο τρόπο υποστήριξης της υγείας των οστών καθώς μεγαλώνουμε. «Ενώ η μέτρια κατανάλωση καφέ φαίνεται ασφαλής, η πολύ υψηλή κατανάλωση ίσως δεν είναι ιδανική, ιδιαίτερα για γυναίκες που καταναλώνουν αλκοόλ», αναφέρει. Οι ερευνητές τονίζουν ότι, παρότι τα αποτελέσματα είναι στατιστικά σημαντικά, οι διαφορές δεν είναι τόσο μεγάλες ώστε να απαιτούν ριζικές αλλαγές στον τρόπο ζωής.
«Τα αποτελέσματά μας δεν σημαίνουν ότι πρέπει να εγκαταλείψετε τον καφέ ή να αρχίσετε να πίνετε τσάι σε υπερβολικές ποσότητες», λέει ο Αναπληρωτής Καθηγητής Liu. «Ωστόσο, υποδηλώνουν ότι η μέτρια κατανάλωση τσαγιού μπορεί να είναι ένας απλός τρόπος υποστήριξης της υγείας των οστών και ότι η υπερβολική κατανάλωση καφέ ίσως δεν είναι ιδανική, ειδικά για γυναίκες που πίνουν αλκοόλ.
Ενώ το ασβέστιο και η βιταμίνη D παραμένουν θεμέλιοι λίθοι της υγείας των οστών, αυτό που υπάρχει στο φλιτζάνι σας μπορεί επίσης να παίζει ρόλο. Για τις μεγαλύτερες γυναίκες, η απόλαυση ενός καθημερινού φλιτζανιού τσαγιού μπορεί να είναι κάτι περισσότερο από μια παρηγορητική συνήθεια· μπορεί να αποτελεί ένα μικρό βήμα προς πιο γερά οστά», καταλήγει.
Tags: Καφές, Καφές και υγεία, μαύρο τσάι, οστεοπενία, Οστεοπόρωση, Πράσινο Τσάι, Τσάι
