ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Εικονική πραγματικότητα για να ξεπεράσουμε το φόβο για τις βελόνες

21 Φεβρουαρίου 2023, 10:00

images

Άτομα όλων των ηλικιών φοβούνται τις βελόνες, αν και αυτός ο φόβος είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος μεταξύ των παιδιών. Τα "εργαλεία" απόσπασης της προσοχής, όπως τα παιχνίδια, μπορούν ωστόσο να βοηθήσουν στη μείωση του άγχους και του πόνου στα βρέφη που υποβάλλονται σε ιατρικές διαδικασίες στις οποίες χρησιμοποιούνται βελόνες.

Νέα έρευνα, με επικεφαλής το κινεζικό Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι συσκευές εικονικής πραγματικότητας (VR), μπορεί να είναι ένα ακόμη πιο αποτελεσματικό βοήθημα απόσπασης της προσοχής, οδηγώντας σε θετικά αποτελέσματα.

Η μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο JAMA Network, βασίζεται σε προηγούμενες έρευνες σχετικά με τα οφέλη της απόσπασης της προσοχής κατά τη διάρκεια της φλεβοκέντησης (μια κοινή διαδικασία που βασίζεται σε βελόνες).

«Προηγούμενες μελέτες ήταν απλώς περισπασμοί με κινούμενα σχέδια ή παιχνίδια», εξήγησε η Δρ Cho Lee Wong, αναπληρώτρια καθηγήτρια στη Σχολή Νοσηλευτικής Nethersole στο Κινεζικό Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ και συν-συγγραφέας της μελέτης.

Συνολικά 149 παιδιά ηλικίας 4-12 ετών που υποβλήθηκαν σε φλεβοκέντηση, μια διαδικασία κατά την οποία μία βελόνα τρυπά το δέρμα, έλαβαν μέρος στην έρευνα και χωρίστηκαν σε ομάδες ελέγχου και παρέμβασης.

Η ομάδα ελέγχου έλαβε «συνήθη» φροντίδα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, η οποία περιελάμβανε παρηγορητικά λόγια και επεξήγηση από γιατρό για το τι συνέβαινε. Παράλληλα, εκείνοι στην ομάδα παρέμβασης έλαβαν την τυπική φροντίδα, αλλά τους δόθηκε επίσης ένα ακουστικό VR για να φορέσουν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.

Σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου, εκείνοι στην ομάδα VR ανέφεραν σημαντικά λιγότερο πόνο και μειωμένο άγχος. Ο μέσος χρόνος διαδικασίας φλεβοκέντησης ήταν επίσης πολύ ταχύτερος στην ομάδα VR -λίγο λιγότερο από 4,3 λεπτά- σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου -λίγο περισσότερο από 6,3 λεπτά.

Επιπλέον, οι ερευνητές παρακολούθησαν τους καρδιακούς παλμούς και τα επίπεδα κορτιζόλης των παιδιών για να αποκτήσουν περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με τις φυσιολογικές αντιδράσεις τους στο άγχος και τον πόνο.

Ωστόσο, ενώ η ομάδα VR παρουσίασε μικρότερη αύξηση του καρδιακού ρυθμού και μεγαλύτερη μείωση της κορτιζόλης (της ορμόνης του στρες), οι ποσότητες δεν ήταν στατιστικά σημαντικές. Είναι ενδιαφέρον ότι οι ερευνητές σημείωσαν ότι η παροχή ενός επιπλέον στοιχείου παιχνιδιού στην ομάδα VR ηλικίας 8-12 ετών, δεν μείωσε περαιτέρω τα επίπεδα άγχους.

«Τα αποτελέσματά μας απέδειξαν ότι το πρόσθετο στοιχείο του παιχνιδιού δεν έκανε καμία διαφορά - παρά το γεγονός ότι άλλες μελέτες έχουν βρει ότι τα διαδραστικά παιχνίδια έχουν μεγαλύτερη επίδραση από την παθητική προβολή περιεχομένου VR», αποκάλυψε η Wong.

«Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι τα παιδιά ηλικίας 8-12 ετών, δεν είχαν τόσο υψηλά επίπεδα άγχους όσο τα μικρότερα παιδιά, οπότε οι επιπτώσεις ήταν λιγότερο έντονες», δήλωσε η Wong. «Αυτή η πτυχή μπορεί να απαιτήσει περαιτέρω έρευνα».


Σχετικά Άρθρα