Σε τεντωμένο σχοινί η παιδεία
19 Νοεμβρίου 2025, 12:52
Υπό την σκιά της σύγκρουσης που επικρατεί μεταξύ εκπαιδευτικών και υπουργού Παιδείας, που οδηγήθηκε στα άκρα τις προηγούμενες μέρες, συνέρχεται σήμερα στις 2 μετά το μεσημέρι η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας για να αρχίσει την κατ’ άρθρο συζήτηση των επίμαχων νομοθετημάτων για την θέσπιση νέου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Ως γνωστό παρά την αλλαγή της ώρας συνεδρίασης της Επιτροπής Παιδείας, με σκοπό να αποφευχθούν τα απεργιακά μέτρα των καθηγητών και η συνεπακόλουθη ταλαιπωρία χιλιάδων γονιών και μαθητών γυμνασίων, λυκείων και τεχνικών σχολών, η ΟΕΛΜΕΚ δεν αποφάσισε να αναστείλει τη στάση εργασίας μελών της, που έχει προγραμματίσει για σήμερα από τις 7:30 έως τις 11:00 π.μ..
Παράλληλα οι καθηγητές έχουν προγραμματίσει να συγκεντρωθούν έξω από τη Βουλή, σήμερα το πρωί για να διαμαρτυρηθούν, κλιμακώνοντας έτσι περαιτέρω την κρίση στην παιδεία, καθώς οι δύο πλευρές εμφανίζονται αμετακίνητες στις θέσεις τους επί της προτεινόμενης μεταρρύθμισης.
Σε σημείωμα που διαβίβασε στην Επιτροπή Παιδείας η κ. Μιχαηλίδου, απαντώντας σε ερωτήματα που είχαν τεθεί σε προηγούμενη συνεδρία από βουλευτές και εκπαιδευτικούς, τονίζει ότι η ψήφιση των σχετικών νομοθετημάτων για το νέο σύστημα αξιολόγησης αποτελεί ορόσημο της 8ης δόσης του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που πρέπει να ψηφιστούν και να δημοσιευθούν έως τα μέσα Δεκεμβρίου 2025.
Πρόστιμο €60 εκατ. λέει η ΥΠΠ εάν δεν ψηφιστούν τα νομοθετήματα
Υπογραμμίζει παράλληλα, ότι σε περίπτωση μη ψήφισης τους θα υποβληθεί στην Κυπριακή Δημοκρατία πρόστιμο ύψους €60 εκατ. και σημειώνει ότι είναι η ώρα της ευθύνης για όλους, αναφέροντας πως «δεν μπορούν να μας κρατούν δέσμιους αναχρονιστικές απόψεις, συνδικαλιστικά αιτήματα».
Προσθέτει ότι πρόκειται για σημαντική και πολυεπίπεδη μεταρρύθμιση και ότι, όπως κάθε ουσιαστική αλλαγή, απαιτεί μεταβατική περίοδο, γι' αυτό και υπάρχει πρόνοια στο Σχέδιο Κανονισμών, το οποίο διέπεται από συγκεκριμένη φιλοσοφία, είναι ευέλικτο και λειτουργικό.
Η κ. Μιχαηλίδου διευκρινίζει για το επίμαχο ζήτημα, ότι η επαρκής στελέχωση και στήριξη του συστήματος αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου της, αναφέροντας πως όπως έχει ήδη κοινοποιηθεί στις εκπαιδευτικές οργανώσεις, με την ψήφιση των Κανονισμών και τη συγκρότηση της Επιτροπής Παρακολούθησης, θα αρχίσει άμεσα συζήτηση θεμάτων που αφορούν την υλοποίηση και στήριξη της μεταρρύθμισης.
Κοστολογήθηκε από ΥΠΟΙΚ το σχέδιο
Μεταξύ άλλων, δηλώνει ότι θα εξεταστούν, η μείωση του διδακτικού χρόνου της διευθυντικής ομάδας, με αντίστοιχη αύξηση του διοικητικού χρόνου, η δημιουργία νέων οργανικών θέσεων Διευθυντών και Βοηθών Διευθυντών, καθώς και ό,τι άλλο κριθεί απαραίτητο για να διευκολυνθεί και να στηριχθεί η μεταρρύθμιση.
Σημειώνει ότι ήδη υπάρχουν σενάρια τα οποία θα συζητηθούν και θα συμφωνηθούν με το Υπουργείο Οικονομικών σε βάθος τριετίας - πενταετίας. Ταυτόχρονα, πληροφορεί ότι το σχέδιο Κανονισμών έχει κοστολογηθεί και εγκριθεί από το Υπουργείο Οικονομικών πριν την υποβολή του στο Υπουργικό Συμβούλιο, όπως προβλέπεται από τη διαδικασία .
Στήριξη ΥΠΠ σε συντακτική ομάδα σχεδίου
Αναφορικά με τη συντακτική ομάδα του σχεδίου, σημειώνει ότι πρόκειται για τεχνοκράτες του Υπουργείου, εκπροσώπους όλων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης (Δημοτικής, Μέσης Γενικής, Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Κατάρτισης), το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο καθώς και τη Διοίκηση του Υπουργείου.
«Πρόκειται για στελέχη με μακρά εμπειρία στην εκπαίδευση και στη διοίκηση, τα οποία εργάστηκαν με βάση τεκμηριωμένα δεδομένα, καλές διεθνείς πρακτικές και επιστημονική βιβλιογραφία, αξιοποιώντας επίσης προηγούμενα σχέδια αξιολόγησης», όπως τονίζει και σημειώνει πως λειτούργησαν στην βάση των οδηγιών της και Γενικού Διευθυντή του ΥΠΑΝ.
Περαιτέρω η υπουργός υπογραμμίζει ότι 50 χρόνια είναι πάρα πολλά και η εναλλακτική να παραμείνουμε σε ρυθμίσεις της δεκαετίας του 1970 είναι καταστροφική για τα παιδιά μας.
«Δεν είναι τιμωρητικό το σχέδιο»
Η υπουργός τονίζει ότι το νέο Σχέδιο Αξιολόγησης δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά στόχος είναι ένα σύγχρονο και παιδαγωγικά τεκμηριωμένο πλαίσιο αξιολόγησης, που θα συνδέει την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου με τη στήριξη και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού, οδηγώντας στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Αναφέρει ακόμα ότι το υπουργείο παραμένει ανοικτό σε εποικοδομητικές εισηγήσεις και τεκμηριωμένες τροπολογίες, οι οποίες θα οδηγήσουν στη σταδιακή εφαρμογή ενός συστήματος αξιολόγησης αντάξιου του εκπαιδευτικού μας δυναμικού και των αναγκών της σύγχρονης εκπαίδευσης, ενώ επισημαίνει πως είναι τώρα η ώρα να σταθούν με υπευθυνότητα σε ένα αναγκαίο και ισχυρό αίτημα της κοινωνίας, έναντι της οποίας όλοι υπόλογοι.
ΟΕΛΜΕΚ: Κάθε απεργιακό μέτρο έχει συνέπεια
Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Δημήτρης Ταλιαδώρος, δηλώσεις του οποίου προκαλούν θύελλα αντιδράσεων τις τελευταίες μέρες, ερωτηθείς γιατί δεν άλλαξε ώρα η στάση εργασίας εφόσον άλλαξε η ώρα συζήτησης του θέματος από την Επιτροπή Παιδείας, δήλωσε ότι η απόφαση λήφθηκε από την περασμένη Πέμπτη και έμεινε ως έχει.
Πρόσθεσε επίσης ότι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν προχωρήσει σε κανένα απεργιακό μέτρο την τελευταία επταετία, ενώ επεσήμανε ότι πρόκειται για σημαντικά νομοθέτημα που αφορούν ιδιαίτερα τους εκπαιδευτικούς και στα οποία έχουν έντονες διαφωνίες που έχουν εκφράσει κατ’ επανάληψη τους τελευταίους13 μήνες και πως έχουν το δικαίωμα διατηρηθούν.
Κατεβάζουν ρολά τα σχολεία Μέσης
Όσον αφορά την ταλαιπωρία χιλιάδων γονέων και παιδιών, είπε ότι «κάθε απεργιακό μέτρο έχει αυτή τη συνέπεια, ας φρόντιζαν κάποιοι να μη μας σπρώξουν εκεί», σημειώνοντας πως στόχος είναι να εφαρμόσουν την απόφαση που είχε ληφθεί με συνέπεια στους συναδέλφους ότι υλοποιούνται οι αποφάσεις της οργάνωσης τους.
Αναφορικά με την τοποθέτηση του Προέδρου της Δημοκρατίας ότι δεν θα επιτραπεί να χαθεί ούτε ένα ευρώ και πως η μη έγκριση του νέου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ισοδυναμεί με απώλεια €60 εκατ. είπε ότι χωρίς να θέλει να θίξει τον θεσμό, οι ίδιοι εκφράζουν διαφωνία με τη συγκεκριμένη πρόταση και δεν σημαίνει άρνηση της αξιολόγησης.
Χωρίς απουσίες οι μαθητές
Πρόσθεσε ότι θα αναμένουν από την επιτροπή της Βουλής να ξεκαθαρίσει σήμερα κατά πόσο θα προχωρήσει στην κατ’ άρθρον συζήτηση ενός νομοθετήματος που δεν είναι συμφωνημένο.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το υπουργείο Παιδείας κατανοώντας πως η προσέλευση των μαθητών στα σχολεία στις 11 π.μ. είναι σχεδόν αδύνατη ανακοίνωσε ότι οι απουσίες δεν θα προσμετρηθούν.
Αποφασίζει η επ. Παιδείας για συζήτηση νομοθετημάτων
Σε δηλώσεις πάντως ο πρόεδρος της επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς είπε ότι για το ζήτημα θα αποφασίσει η πλειοψηφία των μελών της επιτροπής, σημειώνοντας πως «λίγη καλή θέληση να έδειχναν, θα βρίσκαμε τη συμφωνία και δεν θα χρειαζόταν ούτε η ένταση ούτε το πάθος ούτε η αντιπαλότητα. Χρειαζόταν καλή προαίρεση από όλους , ούτως ώστε να έχουμε ένα αποτέλεσμα», πρόσθεσε ο κ. Μυλωνάς.
Σημείωσε ότι ο καθένας θα λάβει τις ευθύνες του και θα τις αναλάβει με τη δική του δημοσιοποίηση των θέσεων όλων.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ΑΚΕΛ φαίνεται να τάσσεται εναντίον της κατ’ άρθρον συζήτησης, ενώ ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ και ΔΗΠΑ τάσσονται υπέρ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι από τη απόφαση της επιτροπής, θα εξαρτηθεί και η προγραμματισμένη για την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου, δίωρη στάση των μελών της ΠΟΕΔ.
«Αν τελικά το νομοσχέδιο δεν θα συζητηθεί από τη Επιτροπη Παιδείας της Βουλής, τότε εννοείται ότι η απόφαση των δασκάλων θα αναθεωρηθεί», δήλωσε συγκεκριμένα η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου.
Tags: Παιδεία, Υπουργείο Παιδείας
