ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Οι αγορές και το ψυγείο δείχνουν ...ποιοι είμαστε

11 September 2020, 09:00

images

Οι αγορές μας από το σούπερ μάρκετ δείχνουν πολύ περισσότερα από όσα νομίζουμε για τον χαρακτήρα και την ζωή μας. Αυτό διαπίστωσε έρευνα της Σχολής Ιατρικής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου και του Πανεπιστημίου του Έξετερ η οποία δημοσιεύεται στο PLOS Medicine.

Έτσι, για παράδειγμα, η αγορά μεγάλων ποσοτήτων σε σακχαρούχα ποτά καθώς και τα αντίστοιχα διαίτης, συνδέεται με χαμηλότερο κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, υψηλότερο ΔΜΣ (Δείκτη Μάζας Σώματος) και γενικά κακές διατροφικές επιλογές.

Η ομάδα των επιστημόνων ανέλυσε στοιχεία από τις αγοραστικές συνήθειες τροφίμων και ποτών 8.675 νοικοκυριών από τη Βρετανία , τα οποία διέκρινε σε επτά διαφορετικούς τύπους με τη μέθοδο στατιστικής ανάλυσης λανθανουσών «τάξεων» βάσει των περισσότερων αγορών ενός ή δύο προϊόντων από τις εξής κατηγορίες: σακχαρούχα ποτά, αναψυκτικά διαίτης, ποτά με βάση τα φρούτα ή το γάλα, μπύρα ή μηλίτη, κρασί και νερό. Στη συνέχεια, δημιουργήθηκε  μια ομάδα που αγόραζε από όλες τις παραπάνω κατηγορίες σε παρόμοιες ποσότητες.

Σύμφωνα με τα δεδομένα, είναι:

-30% επί του συνόλου εκείνα με μεικτές αγορές.

-18% όσα προτιμούσαν σακχαρούχα ποτά ή κρασί αντίστοιχα (15,6 λίτρα το έτος ανά άτομο για τα σακχαρούχα και 3.5 λίτρα για το κρασί).

-16% για τα διαιτητικά αναψυκτικά (43,2 λίτρα το έτος ανά άτομο).

-7% τα νοικοκυριά που κατανάλωναν κυρίως μπύρα και μηλίτη (5,6 λίτρα το έτος ανά άτομο).

-6% για τα ποτά με βάση τα φρούτα ή το γάλα (6,4 λίτρα το έτος ανά άτομο).

4% τα νοικοκυριά που αγόραζαν κυρίως νερό (2,3 λίτρα το έτος ανά άτομο).

Τα παραπάνω ποτά αντιπροσώπευαν το 5,6% της συνολικής ενέργειας που προσλάμβανε μέσω των αγορών κάθε νοικοκυριό ημερησίως.

Ταυτόχρονα, διαφορετικά χαρακτηριστικά των νοικοκυριών έδειξαν ότι ο τύπος 1 είχε περισσότερες πιθανότητες για υψηλότερο εισόδημα, ενώ οι τύποι 2, 3 και 4 συνδέθηκαν με χαμηλότερη κοινωνική τάξη.

Ως προς την παχυσαρκία, στην κορυφή βρέθηκαν οι τύποι 2 και 3 με ποσοστά 66,8% και 72,5% αντίστοιχα (με ΔΜΣ άνω του 25), τα οποία είχαν και τη μεγαλύτερη τάση αγορά γλυκών και σνακ (18%). Επιπροσθέτως, οι συνολικές αγορές τροφίμων και ποτών έδειξαν πως το καλάθι αγορών του τύπου 2 γέμιζαν κυρίως τα λιγότερο υγιεινά τρόφιμα και ποτά και λιγότερο τα φρούτα και λαχανικά.

Όπως επισημαίνει ο καθηγητής Richard Smith, από το Πανεπιστήμιο του Έξετερ, συγγραφέας της μελέτης, με προβλήματα υγείας όπως ο διαβήτης, η παχυσαρκία και οι καρδιακές παθήσεις να αυξάνονται παγκοσμίως, η εικόνα των αγοραστικών συνηθειών πρέπει να συμβάλει στον σχεδιασμό καλύτερων στρατηγικών για τη μείωση της κατανάλωσης σακχάρων τη βελτίωση της υγείας, άποψη που συνυπέγραψε και ο Δρ Nicolas Berger, Επίκουρος Καθηγητής στη Σχολή Ιατρικής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου και επικεφαλής της έρευνας.


Σχετικά Άρθρα