ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Στα χέρια της κυβέρνησης η διάσωση αλυκής Ακρωτηρίου

01 Αυγούστου 2023, 07:36

images

Μετέωρη παραμένει άλλη μια προσπάθεια διάσωσης του υδροβιότοπου αλυκής Ακρωτηρίου ο οποίος βρίσκεται στα όρια της οικολογικής καταστροφής.

Το ΣΑΛΑ (Συμβούλιο Αποχετεύσεων Λεμεσού – Αμαθούντας), προκειμένου να αναλάβει τη διενέργεια μελέτης που θα δίνει οριστικές λύσεις στο ζήτημα, θέτει μια σειρά σοβαρών ζητημάτων προς τον αρμόδιο υπουργό.

Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια η εισροή νερού στην αλυκή έχει ενταθεί λόγω των μεγάλων αναπτύξεων βορείως της αλυκής, με αποτέλεσμα να ανατραπεί το υδάτινο ισοζύγιο της, καθώς δεν αποξηραίνεται τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ το νερό έγινε γλυκύ και δημιουργήθηκε ένας βάλτος μέσα στον υδροβιότοπο, θέτοντας σε συναγερμό τις αρμόδιες υπηρεσίες οι οποίες σχεδόν πάνω από 30 χρόνια αναζητούν λύσεις, ρίχνοντας την ευθύνη η μια υπηρεσία στην άλλη.

Πριν περίπου ένα μήνα, σε ευρεία σύσκεψη στο δήμο Λεμεσού, ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Αλέξης Βαφεάδης, επικαλούμενος γνωμάτευση του γενικού εισαγγελέα ανέθεσε στο Συμβούλιο Αποχετεύσεων Λεμεσού (ΣΑΛΑ), τη διενέργεια ολοκληρωμένης μελέτης που θα δίνει λύσεις στα τεράστια προβλήματα της διαχείρισης του νερού που εισρέει στην αλυκή.   

Σε δηλώσεις στη StockWatch, ο δήμαρχος Λεμεσού και πρόεδρος του ΣΑΛΑ, Νίκος Νικολαΐδης, ανέφερε ότι «οι αρμόδιες υπηρεσίες (τμήμα αναπτύξεως υδάτων, τμήμα περιβάλλοντος, τμήμα δημοσίων έργων, πολεοδομία και άλλες) απέφυγαν να αναλάβουν ευθύνη, έτσι ανατέθηκε στο ΣΑΛΑ η διενέργεια της μελέτης».

Το ΣΑΛΑ, με επιστολή που απέστειλε προς τον αρμόδιο υπουργό ζητά στήριξη επί μια σειρά ζητημάτων και ταυτόχρονα ξεκαθαρίζει ότι δεν είναι υπεύθυνο για την υλοποίηση του έργου και ότι δεν θα επωμιστεί οποιοδήποτε κόστος για την εκτέλεση οποιωνδήποτε έργων υποδομής. Προειδοποιεί ότι για την κάλυψη του κόστους θα πρέπει να συμπεριληφθούν έγκαιρα ειδικές πιστώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό

Η StockWatch, εξασφάλισε και παρουσιάζει αυτούσιο το έγγραφο που απέστειλε το ΣΑΛΑ, προς τον υπουργό Μεταφορών, Συγκοινωνιών και Έργων Αλέξη Βαφεάδη, σύμφωνα με το οποίο:

1. Για την ανάθεση της ευθύνης για εκπόνηση της Μελέτης στο ΣΑΛΑ θα πρέπει να υπάρξει σαφής και αδιαμφισβήτητη πολιτική στήριξη με Απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου και όχι απλά με μια Υπουργική Απόφαση ή μια νομική γνωμάτευση. Αυτό είναι απαραίτητο επειδή εμπλέκονται πολλά και διαφορετικά συναρμόδια Υπουργεία και Κυβερνητικά Τμήματα, τα οποία θα πρέπει να προσεγγίσουν το θέμα θετικά και να συμβάλουν εποικοδομητικά στην εκπόνηση της Μελέτης.

2. Η Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου θα πρέπει να δίδει στο ΣΑΛΑ συντονιστικό εκτελεστικό ρόλο και εξουσία να αντλεί τεχνογνωσία και πόρους από τα συναρμόδια Κυβερνητικά Τμήματα.

3. Η Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου θα πρέπει να καθορίζει την σύνθεση της Διαχειριστικής Ομάδας, η οποία κάτω από τον γενικό συντονισμό του ΣΑΛΑ θα αναλάβει το Έργο αυτό. Η σύνθεση της Διαχειριστικής Ομάδας θα πρέπει να περιέχει εκπροσώπους από τα ακόλουθα Τμήματα:

(α) Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων

(β) Τμήμα Περιβάλλοντος

(γ) Τμήμα Δημοσίων Έργων

(δ) Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως

(ε) Τμήμα Δασών

(στ) Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών

(ζ) Υπηρεσία Θήρας και Πανίδας

(η) Επαρχιακή Διοίκηση Λεμεσού

(θ) Βρετανικές Βάσεις

Λόγω της σημαντικότητας του Έργου και της ανάγκης για λήψη αποφάσεων με ταχύτητα και αξιοπιστία, οι εκπρόσωποι των Τμημάτων αυτών θα πρέπει να θέσουν τη συμμετοχή τους στη Διαχειριστική Ομάδα ως ύψιστη προτεραιότητα, να συμμετέχουν αδιάλειπτα στις συνεδριάσεις της Διαχειριστικής Ομάδας και να έχουν την απαιτούμενη εξουσία να δεσμεύουν τα Τμήματα τους με σχετική εξουσιοδότηση από τον Διευθυντή τους, ταυτόχρονα με το διορισμό τους στη Διαχειριστική Ομάδα.

4. Όλα τα πιο πάνω Κυβερνητικά Τμήματα θα πρέπει να θέσουν στη διάθεση της Διαχειριστικής Ομάδας όλη την πληροφόρηση, δεδομένα, γνώση, και τεχνογνωσία που διαθέτουν σε σχέση με το Έργο αυτό.

5. Η Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου θα πρέπει να εξουσιοδοτεί το ΣΑΛΑ όπως έρχεται σε επαφή και διαβουλεύεται με τις Αρχές των Βρετανικών Βάσεων, ως εκπρόσωπος της Κυπριακής Δημοκρατίας, εφόσον ένα μεγάλο μέρος της περιοχής εμπίπτει εντός των ορίων των Βρετανικών Βάσεων.

6. Θα πρέπει όλα τα εμπλεκόμενα Κυβερνητικά Τμήματα να δεσμευτούν εκ των προτέρων (εφόσον συμμετέχουν στην Διαχειριστική Επιτροπή) ότι θα αποδεχτούν και θα υιοθετήσουν το αποτέλεσμα της Μελέτης και θα αναλάβουν το μέρος της ευθύνης που τους αναλογεί στη βάση των συμπερασμάτων της Μελέτης.

7. Το κράτος θα πρέπει να αναλάβει το σύνολο του κόστους που θα επωμιστεί το ΣΑΛΑ για εκπόνηση της Μελέτης αυτής. Συναφώς επισημαίνεται ότι η περιοχή αυτή είναι εκτός των γεωγραφικών ορίων του ΣΑΛΑ, το εισόδημα του ΣΑΛΑ προέρχεται από Τέλη που επιβάλλει το ΣΑΛΑ σε κατοίκους εκτός της περιοχής αυτής και δεν νομιμοποιείται να διαθέσει οποιοδήποτε ποσό το οποίο έχει εισπράξει για άλλους σκοπούς από πολίτες εκτός της περιοχής αυτής ή άλλους πόρους (ανθρώπινους και μη) για διεξαγωγή της Μελέτης αυτής. Το κόστος που θα αναλάβει το Κράτος θα πρέπει να περιλαμβάνει:

(α) κόστος πρόσληψης δύο έως τριών ειδικών επιστημόνων με Καθεστώς Εργοδοτούμενου Ορισμένου Χρόνου (ΕΟΧ,) για όλη τη διάρκεια της Μελέτης.

(β) το συνολικό κόστος εκπόνησης της Μελέτης από εξειδικευμένο Μελετητικό Οίκο και

(γ) το συνεπαγόμενο διοικητικό κόστος του ΣΑΛΑ, ύψους 25%, στη βάση της πρακτικής που εφαρμόζουν τα Κυβερνητικά Τμήματα. Συναφώς επισημαίνεται ότι λόγω της ιδιαιτερότητας του Έργου αυτού, το διοικητικό κόστος που θα επωμιστεί το ΣΑΛΑ, ιδιαίτερα με την αδιαμφισβήτητη ανάγκη για εμπλοκή στην όλη διαδικασία ανώτατων διευθυντικών στελεχών του και υπηρεσιών όπως ο Κλάδος Συμβάσεων, το Λογιστήριο, το Τμήμα Τεχνικών Υπηρεσιών, το Τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου κ.α., θα είναι ουσιωδώς αυξημένο.

Για κάλυψη του πιο πάνω κόστους θα πρέπει να συμπεριληφθούν έγκαιρα ειδικές πιστώσεις στον Κρατικό Προϋπολογισμό.

8. Το εκτιμώμενο κόστος και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης θα πρέπει να καθοριστεί με βάση το εύρος της Μελέτης. Ως προς τούτο, θα πρέπει να οριοθετηθεί η γεωγραφική περιοχή που θα αφορά η Μελέτη (κατά πόσο θα αφορά την Αλυκή μόνο, ή/και τη Λίμνη Μακριά, ή/και το παραλιακό μέτωπο, ή/και τον ευκαλυπτώνα, ή/και την περιοχή ανάντι (βορειότερα) της Αλυκής και, εάν ναι, μέχρι ποιο όριο.) Συναφώς επισημαίνεται ότι οι πιέσεις που δέχονται τόσο η Αλυκή όσο και η Μακριά, πέραν της ποσότητας και της ποιότητας του νερού και του ρυθμού εισροής του στις λίμνες, σχετίζονται με διάφορες άλλες παραμέτρους και δραστηριότητες, όπως η χλωρίδα και πανίδα, αθλητικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στην περιοχή, (όπως πίστες μηχανοκίνητου αθλητισμού motorcross, αεροδρόμιο τηλεκατευθυνόμενων αεροπλάνων κλπ.), καθώς επίσης και με τη μετάλλαξη της περιοχής πλησίον των λιμνών από γεωργική σε αστική/εμπορική, κτλ.

9. Νοείται ότι οι Τεχνικοί Όροι του Διαγωνισμού για την εκπόνηση της Μελέτης θα πρέπει να καθοριστούν σε συνεννόηση με όλα τα Κυβερνητικά Τμήματα που εκπροσωπούνται στην Διαχειριστική Επιτροπή, ώστε όλες οι παράμετροι που επηρεάζουν το ισοζύγιο της περιοχής να συμπεριληφθούν στη Μελέτη.

10. Συναφώς αναφέρεται ότι το ΣΑΛΑ δεν διαθέτει οποιαδήποτε τεχνογνωσία στον τομέα αυτό και δεν υπάρχουν στο στελεχιακό του δυναμικό ειδικότητες όπως υδρολόγοι, βιολόγοι, πτηνολόγοι, γεωλόγοι, πολεοδόμοι κτλ. Χωρίς την άμεση πρόσληψη ειδικών επιστημόνων με καθεστώς ΕΟΧ για όλη τη διάρκεια διεξαγωγής της Μελέτης, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη συγγραφής των Όρων και Τεχνικών Προδιαγραφών της Μελέτης, των Εγγράφων του Διαγωνισμού, της αξιολόγησης των προσφορών και του γενικού συντονισμού και της παρακολούθησης της σύμβασης με τον Μελετητικό Οίκο, το ΣΑΛΑ δεν θα είναι καθόλου σε θέση να εκτελέσει το Έργο με αξιόπιστο και αποτελεσματικό τρόπο. 

11. Το ΣΑΛΑ δεν θα είναι υπεύθυνο για την υλοποίηση ούτε θα επωμιστεί οποιοδήποτε κόστος για την εκτέλεση οποιωνδήποτε έργων υποδομής, η αναγκαιότητα των οποίων θα προκύψει από τη Μελέτη.

Της Ηρώς Ευθυμίου

Σχετικά Άρθρα