ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Προβλήματα άγχους στους μαθητές λόγω τετράμηνων εξετάσεων

21 Ιανουαρίου 2023, 06:00

images

Προβλήματα άγχους έχει δημιουργήσει στους μαθητές τόσο η αλλαγή των ετήσιων εξετάσεων σε τετράμηνων όσο και οι καταστάσεις που επέφερε η πανδημία, με τους γονείς και τους ψυχολόγους να κάνουν το καλύτερο δυνατόν για να βοηθήσουν.

Η συστημική οικογενειακή ψυχοθεραπεύτρια και σύμβουλος, Κατερίνα Μιχαήλ, μιλώντας στο YgeiaWatch ανέφερε ότι σύμφωνα με τις επισκέψεις μαθητών που δέχεται τα θέματα που αντιμετωπίζουν αφορούν κυρίως το άγχος και το στρες των εξετάσεων.

«Πολλά παιδιά στην εφηβεία έχουν το άγχος της τρίτης λυκείου με τις προεισαγωγικές εξετάσεις, αν θα περάσουν στον κλάδο που τους απασχολεί», προσθέτοντας ότι «και παιδιά α’ και β’ λυκείου που καταλαβαίνουν ότι αντιμετωπίζουν άγχος στα γραπτά τους, έρχονται από πιο νωρίς».

Επίσης, «είμαστε σε μία Κύπρο η οποία μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η επίδοση. Άρα πολλά παιδιά φτάνουν σε εξάντληση για την επίδοση, αυτό φέρνει μία πίεση στους μαθητές με σκοπό να ικανοποιήσουν κάτι ή κάποιον άλλο», υπέδειξε.

Η κ. Μιχαήλ ανέφερε επίσης ότι το γεγονός της διαρροής θεμάτων του εξεταστικού δοκιμίου των Νέων Ελληνικών της Γ΄ Λυκείου που συνέβη την περασμένη Δευτέρα, αναστάτωσε κατά πολύ τον κόσμο, κυρίως λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης στο σύστημα.

«Οπόταν όπου η εμπιστοσύνη χάνεται, ξεκινά το άγχος. Η δουλειά μας είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να ανακάμψουν μετά από αυτό που έγινε, να μην χάσουν τους στόχους τους», σημείωσε.

Επιπρόσθετα του άγχους για τις εξετάσεις, οι μαθητές αντιμετωπίζουν και άλλα θέματα σχετικά με τη εφηβεία.

Σύμφωνα με την κ. Μιχαήλ, «ο άνθρωπος μεγαλώνει βιολογικά, συναισθηματικά. Οι έφηβοι σκέφτονται με ένα διαφορετικό τρόπο. Οπόταν εισέρχονται και άλλοι τομείς στην ζωή τους - η σχέση με τους γονείς, με συνομηλίκους τους». 

«Πράγματα συμβαίνουν στις ζωές μας», είπε, «αλλά σημασία έχει πώς να αντέχουμε για να φτάνουμε στους στόχους μας».

Πώς επηρέασε η πανδημία τους μαθητές

Όπως αναφέρει η κ. Μιχαήλ, οι προηγούμενες τρεις χρονιές είναι χρονιές Covid-19 και ως εκ τούτου υπήρχαν παιδιά που μέχρι φέτος δεν έδωσαν ξανά εξετάσεις στα σχολεία.

«Όλες αυτές είναι νέες καταστάσεις στη ζωή των παιδιών γιατί έχασαν τη ρουτίνα του να δίνουν εξετάσεις. Είναι διαφορετικά να δίνουν εξέταση για παράδειγμα στα φροντιστήρια αγγλικών στο τέλος του χρόνου και διαφορετικό να τα βγάζουν πέρα σε πέντε μαθήματα στα οποία πρέπει να αποδώσουν σε δύο εβδομάδες», υπέδειξε.

Συνεπώς, «αυτό δυσκόλεψε πολλά παιδιά στο διάβασμα τους, δηλαδή κάποια παιδιά θεωρούσαν ότι και λόγω του Covid-19 δεν θα έκαναν εξετάσεις. Όμως τα πράγματα άλλαξαν», είπε.

Ερωτηθείσα εάν παρατήρησε κάποιες επιπτώσεις του long covid, μετά από τη νόσηση, στους μαθητές, σχολίασε ότι αυτό δεν επηρέασε σε μεγάλο βαθμό, «τουλάχιστον από τα παιδιά που έχω υπόψη μου».

«Για εμένα πιο πολύ επηρέασε το ότι έχουν βγει από τη ρουτίνα τους για τις εξετάσεις, το τι σημαίνει διαβάζω για εξετάσεις», πρόσθεσε.

Δεκτικοί οι γονείς για επίσκεψη σε ψυχολόγο

Η κ. Μιχαήλ διαβεβαίωσε ότι βρίσκει πολύ δεκτικούς τους γονείς στο να επισκέπτονται έναν ψυχολόγο.

Συγκεκριμένα «η άποψη μου για τους γονείς είναι ότι ο κάθε γονιός κάνει ότι καλύτερο μπορεί με όσα ξέρει για το παιδί του. Άρα την ώρα που ένας γονιός κτυπά την πόρτα μου είναι γιατί καταλαβαίνει ότι αυτό που ξέρει δεν είναι ικανοποιητικό για να διαχειριστεί τη σχέση του με το παιδί του», δήλωσε.

Τρόποι αντιμετώπισης του άγχους στους μαθητές 

Όπως αναφέρει η κ. Μιχαήλ, η ίδια κάνει οικογενειακή θεραπεία που αφορά τη συμβουλευτική των γονέων σε σχέση με τα συμπτώματα των παιδιών.

«Δηλαδή από τη μια βλέπω τη συμπτωματολογία του παιδιού σε σχέση με το πώς διαχειρίζεται το άγχος του ή το τι σημαίνει το άγχος του, γιατί πολλές φορές θεωρούμε ότι το άγχος απλά λύνεται συμπεριφορικά, ενώ το άγχος έχει άλλα νοήματα, υπόβαθρα».

Σύμφωνα με την κ. Μιχαήλ, «υπάρχουν δύο τομείς, ο συμπεριφορικός δηλαδή το πώς ανταποκρίνομαι στο άγχος μου και ο δεύτερος είναι το τι νοήματα φέρνει το άγχος, που για τον καθένα είναι ξεχωριστά».

Για παράδειγμα, «για ένα παιδί μπορεί να είναι να βελτιώσει τον μέσο όρο του απολυτηρίου του. Για ένα άλλο μπορεί να είναι ότι θέλει να βγάλει ένα συγκεκριμένο γενικό βαθμό για αίτηση σε κάποιο πανεπιστήμιο. Για ένα άλλο να πιάσει συγκεκριμένη βαθμολογία σε προεισαγωγικές για να περάσει ιατρική».

Στο συμπεριφορικό κομμάτι, εξηγεί, «προτείνω στα παιδιά μία καλή ρουτίνα διαβάσματος. Δηλαδή πολλά παιδιά μπορεί να μείνουν στην πλευρά της ξεκούρασης χωρίς να διαβάζουν σε μία ρουτίνα, είτε να διαβάζουν υπερβολικά. Κυρίως τέτοιες καταστάσεις έχουν ως αποτέλεσμα να αυξάνουν το άγχος για την εξέταση».

Η κ. Μιχαήλ βοηθά τα παιδιά στο τι σημαίνει να εντάξουν κάποια ρουτίνα όπως και η ρουτίνα ύπνου είναι σημαντική. «Όπως και η αυτοφροντίδα των παιδιών, το να κάνουν κάτι που τους αρέσει μέσα στην ρουτίνα του διαβάσματος. Δηλαδή, να μην νιώθω ότι αφήνω κάτι από τη ζωή μου γιατί διαβάζω και συνέχεια θυσιάζω, αλλά πώς να εντάξει το κομμάτι αυτοφροντίδας του», προσθέτει.

Επιπλέον, «ένα άλλο κομμάτι είναι τα αποθέματα τους για την ψυχική τους ανθεκτικότητα, δηλαδή πώς να αντέχουν στα δύσκολα. Γιατί η ζωή μας έχει πάντα μεταβάσεις που είναι δύσκολες και ειδικά η τρίτη λυκείου, τρίτη γυμνασίου και έκτη δημοτικού είναι περίοδοι μεταβάσεων στα παιδιά», αναφέρει.

Της Ουρανίας Στυλιανού


Σχετικά Άρθρα