ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Ο ρόλος της εκπαίδευσης στο πρόβλημα των εξαρτήσεων

30 Ιουνίου 2021, 06:00

images

Για το πρόβλημα των ναρκωτικών στην Κύπρο και τον ρόλο της εκπαίδευσης στην αντιμετώπισή του, μιλά στο YgeiaWatch η Συμβουλευτική Ψυχολόγος και Γενική Διευθύντρια του εθελοντικού οργανισμού ΚΕΝΘΕΑ Έλενα Ζαρούνα.

Σχετικά με την έκταση του προβλήματος των ναρκωτικών και γενικότερα των εξαρτήσεων στην Κύπρο, η κ. Ζαρούνα αναφέρει ότι είναι αρκετά σημαντική. «Ένα σημαντικό ποσοστό των νέων ιδιαίτερα ανθρώπων πειραματίζεται με ουσίες και μέρος αυτών οδηγούνται σε εξάρτηση. Στην Κύπρο έχουμε σημαντικά ποσοστά νέων που έχουν αυξημένη επεισοδιακή κατανάλωση αλκοόλ, ενώ μεγάλος είναι συγκριτικά με την Ευρώπη και ο αριθμός νέων που παρουσιάζουν προβληματική ενασχόληση με τα τυχερά παιχνίδια».

Ταυτόχρονα, όπως προσθέτει, σημαντικό παραμένει το πρόβλημα μη επαρκούς αντιμετώπισης της "διπλής διάγνωσης" στο Νοσοκομείο Αθαλάσσας.

«Διεθνώς υπολογίζεται ότι μέχρι και το 80% των ατόμων που κάνουν εισαγωγή σε ψυχιατρικά Νοσοκομεία σήμερα έχουν ζήτημα διπλής διάγνωσης».

Στην Κύπρο, όπως τονίζει, δεν υπάρχει κανένα εξειδικευμένο πρόγραμμα εντός του Νοσοκομείου Αθαλάσσας που να διαχειρίζεται ολιστικά τη διπλή διάγνωση.

Ο ρόλος της Εκπαίδευσης

Η κ. Ζαρούνα επισημαίνει ότι η εκπαίδευση μπορεί να συμβάλει σημαντικά στις προσπάθειες για πρόληψη της ανάπτυξης εξαρτήσεων. «Κάθε γνωστικό αντικείμενο αναλόγως του μαθήματος της ημέρας μπορεί να γίνει αφορμή για μια συζήτηση που σχετίζεται με την πρόληψη. Για παράδειγμα όταν ο μαθηματικός παραδίδει το μάθημα των πιθανοτήτων μπορεί να αφιερώσει λίγο χρόνο να συζητήσει τις προεκτάσεις που έχει αυτό σε θέματα προβληματικής ενασχόλησης με τα τυχερά παιχνίδια», αναφέρει.

Στο χώρο του σχολείου, όπως προτείνει, θα μπορούσαν να διοργανωθούν προληπτικά προγράμματα βιωματικού χαρακτήρα, διαγωνισμοί σχετικοί με θεματικές ενότητες γύρω από το θέμα των εξαρτήσεων και όμιλοι όπου τα παιδιά να ασχοληθούν με το ζήτημα.

Καταληκτικά αναφέρει τα εξής: «Το σχολείο έχει συνολική εικόνα των παιδιών σε συστηματική βάση και μπορεί να προχωρήσει σε παραπομπές σε προγράμματα της κοινότητας που αφορούν την επιλεκτική πρόληψη. Επίσης, οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να λειτουργήσουν ως μέντορες για τα παιδιά, αφού τύχουν και οι ίδιοι κάποιας πιο εξειδικευμένης εκπαίδευσης. Μέσα από τους συνδέσμους γονέων μπορούν να διοργανωθούν εκπαιδεύσεις για γονείς».

Χ.Χ.

Σχετικά Άρθρα