ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Λιγότεροι τραυματισμοί, περισσότεροι θάνατοι από τροχαία

24 Ιουνίου 2025, 14:35

images

Διττή είναι η εικόνα που παρουσιάζει η οδική ασφάλεια στην Κύπρο σύμφωνα με τα δεδομένα που καταγράφει ο δείκτης οδικής ασφάλειας (PIN), στη σχετική έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC).

Την τελευταία δεκαετία, η χώρα καταγράφει τη μεγαλύτερη μείωση σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη 52% την περίοδο 2014-2024.

Ωστόσο, το 2024, οι θάνατοι από τροχαία στην Κύπρο αυξήθηκαν κατά 21% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, γεγονός που προκαλεί προβληματισμό και αναδεικνύει την ανάγκη για άμεσες παρεμβάσεις.

Η Κύπρος βρίσκεται ανάμεσα στις 11 ευρωπαϊκές χώρες που σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της ΕΕ, τόσο στη μείωση σοβαρών τραυματισμών όσο και θανάτων από τροχαία από το 2014.

Εντούτοις, η φετινή αύξηση στους θανάτους επισημαίνει την ανάγκη διατήρησης της προόδου και ενίσχυσης των μέτρων πρόληψης.

Φιλόδοξοι στόχοι για το 2030

Η κυπριακή στρατηγική οδικής ασφάλειας περιλαμβάνει φιλόδοξους στόχους για την ταχύτερη ανταπόκριση σε περιστατικά, σύμφωνα με την σχετική έκθεση του ETSC.

Συγκεκριμένα, έως το 2030, στόχος είναι το 100% των ασθενοφόρων να φτάνουν στο σημείο του τροχαίου εντός των καθορισμένων χρονικών ορίων: 9 λεπτά για αστικές περιοχές, 13 λεπτά για προαστιακές και 20 λεπτά για αγροτικές.

Εικόνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο

Συνολικά, το 2024, 21 από τις 32 ευρωπαϊκές χώρες που παρακολουθούνται από το ETSC κατέγραψαν μείωση στους θανάτους από τροχαία.

Το Λουξεμβούργο ηγήθηκε με μείωση 31%, ενώ σε οκτώ χώρες –μεταξύ των οποίων και η Κύπρος– καταγράφηκε αύξηση.

Στην ΕΕ συνολικά, η μείωση ήταν μόλις 2%, αρκετά κάτω από τον απαιτούμενο μέσο ετήσιο ρυθμό -6,1%, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της ΕΕ για μείωση των θανάτων κατά 50% έως το 2030 (σε σύγκριση με το 2019).

Η Ελλάδα μεταξύ των θετικών παραδειγμάτων

Η Ελλάδα επίσης ξεχώρισε, καταγράφοντας μείωση 46% στους σοβαρούς τραυματισμούς από το 2014 έως το 2024, συμβάλλοντας θετικά στη συνολική ευρωπαϊκή προσπάθεια.

Άλλες χώρες με σημαντικές μειώσεις είναι η Τσεχία (-43%) και η Λιθουανία (-24%).

Αντιθέτως, αυξήσεις στους σοβαρούς τραυματισμούς κατέγραψαν το Ισραήλ (+34%), η Μάλτα (+30%), οι Κάτω Χώρες (+28%) και το Λουξεμβούργο (+26%).

Παρά τα θετικά στοιχεία για την Κύπρο σε σχέση με τη μείωση των σοβαρών τραυματισμών, η αύξηση των θανάτων υπενθυμίζει ότι η μάχη για την οδική ασφάλεια παραμένει ενεργή και απαιτεί διαρκή προσπάθεια, στοχευμένες παρεμβάσεις και επένδυση στη φροντίδα μετά το ατύχημα.






















Της Μαρίας Χαμπή

Σχετικά Άρθρα