ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Αυξάνονται τα παράπονα ασθενών για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα υγείας

01 Νοεμβρίου 2022, 15:25

images

Ολοένα και περισσότερα είναι να παράπονα ασθενών τα οποία αφορούν, τόσο το δημόσιο ,όσο και τον ιδιωτικό τομέα παροχής υπηρεσιών υγείας στην Κύπρο, εντός και εκτός ΓεΣΥ με κυριότερο πρόβλημα να αποτελεί η έλλειψη φαρμάκων.

Σε δημοσιογραφική διάσκεψη που πραγματοποίησε σήμερα η Ομοσπονδία Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου (ΟΣΑΚ) αναφέρθηκε ότι σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία από το Παρατηρητήριο Ασθενών για τους μήνες Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022, το Παρατηρητήριο δέχθηκε συνολικά 421 παράπονα, δηλαδή κατά μέσο όρο 45-50 παράπονα το μήνα.

Σύμφωνα με την ΟΣΑΚ, από την ημέρα λειτουργίας του Παρατηρητηρίου πριν από ένα χρόνο μέχρι σήμερα, σχεδόν κάθε μήνα, η πλειοψηφία των παραπόνων αφορούν τον τομέα των φαρμάκων.

Συγκεκριμένα, οι ασθενείς αναφέρουν ελλείψεις διαφόρων σκευασμάτων αλλά και δυσκολία στην πρόσβαση. Η μη ένταξη κάποιων φαρμάκων τα οποία αφορούν σοβαρές παθήσεις στο ΓεΣΥ και ο εγκλωβισμός γιατρών και ασθενών στις χρονοβόρες διαδικασίες της αρμόδιας Επιτροπής Ονομαστικών Αιτημάτων του Υπουργείου Υγείας επίσης αποτελεί ένα από τα πιο συχνά παράπονα που λαμβάνει η ΟΣΑΚ.

Ακόμη, σε ό,τι αφορά την ικανοποίηση των πολιτών από τις υπηρεσίες που λαμβάνουν, στο Παρατηρητήριο επίσης γίνονται συχνά παράπονα τα οποία αφορούν είτε το δημόσιο, είτε τον ιδιωτικό τομέα.

«Δηλαδή δεν μπορούμε να πούμε ότι τα περισσότερα παράπονα αφορούν μόνο τα νοσοκομεία του ΟΚΥπΥ αφού αρκετοί πολίτες πλέον αναφέρονται και σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια. Αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο το οποίο ενισχύεται με την πάροδο του χρόνου», τονίστηκε.

Κατά τη διάσκεψη παρουσιάστηκαν στατιστικά στοιχεία που αφορούσαν τα παράπονα, εκ των οποίων το 48% ήταν από γυναίκες και το 52% από άνδρες. Η πλειοψηφία αφορούσε τις ηλικίες, 51 – 70 ετών (43%), 71 ετών και άνω (34%), 31 – 50 (19%) και 18 – 30 (4%).

Επιπλέον, οι κατηγορίες παραπόνων που γίνονται αφορούν:

-Φάρμακα και θεραπείες 43,5%

-Δαπάνη 14%

-Πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας 13%

-Ποιότητα υπηρεσιών υγείας 13%

-Συμπεριφορά/εξυπηρέτηση ιατρικού, νοσηλευτικού προσωπικού, φαρμακοποιού, ΑΕΥ 10%

-Ιατρική Αμέλεια 6%

-Λίστες αναμονής 0,5%

Ακόμη, τα παράπονα αφορούσαν τους πιο κάτω πάροχους:

-νοσηλευτήριο/ ιατρικό κέντρο 35%

-ΟΑΥ 33,5%

-Άλλο 11,6%

-γιατρό 10%

-Υπουργείο Υγείας 4%

-ΑΕΥ 3,3%

-φαρμακείο 1,6%

-νοσηλευτή 0,5%

-ακτινοδιαγνωστικά κέντρα 0,5%

Βασικό πρόβλημα η έλλειψη φαρμάκων

Το κυριότερο πρόβλημα που αφορά τα παράπονα των ασθενών είναι η συνεχής έλλειψη φαρμάκων.

Σχετικά με αυτό, η ΟΣΑΚ αναφέρει ότι δυστυχώς το πρόβλημα είναι υπαρκτό σε ό,τι αφορά τα σκευάσματα που δεν έχουν ενταχθεί ακόμα στο ΓεΣΥ και οι πολίτες εξυπηρετούνται από την Επιτροπή Ονομαστικών Αιτημάτων (ΕΟΑ) του Υπουργείου Υγείας.

«Η ΟΣΑΚ έχει προχωρήσει πολλές φορές, τόσο σε διαβήματα στον ΟΑΥ, όσο και σε δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ. Είναι ένα πρόβλημα που επιβάλλεται να επιλυθεί άμεσα», σημειώνει.

Ακόμη, σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις φαρμάκων που παρατηρούνται συχνά στα ιδιωτικά φαρμακεία, η ΟΣΑΚ σχεδόν καθημερινά επικοινωνεί με τον ΟΑΥ και το Υπουργείο Υγείας, τόσο για να ενημερώσει για φάρμακα που παρουσιάζουν πρόβλημα στην αγορά, όσο και για να ενημερωθεί για το που βρίσκονται οι διαδικασίες για την προμήθεια των σκευασμάτων αυτών.

Προσθέτει ότι «τα παραδείγματα είναι δυστυχώς πολλά. Πρέπει ωστόσο να αναφέρουμε ότι λαμβάνουμε συχνά ενημέρωση τόσο από τον ΟΑΥ όσο και από το Υπουργείο Υγείας για το πού βρίσκονται οι διαδικασίες εξασφάλισης των φαρμάκων αυτών».

Μεταξύ άλλων, η ΟΣΑΚ λαμβάνει παράπονα και σε σχέση με τις αυξομειώσεις στις συνεισφορές που καλούνται να καταβάλουν οι πολίτες στα φαρμακεία. Όπως αναφέρει η ΟΣΑΚ, πριν από μερικούς μήνες ετοίμασε σχετικό έντυπο το οποίο διανεμήθηκε σε συνεργασία με τον Παγκύπριο Φαρμακευτικό Σύλλογο στους πολίτες μέσω των φαρμακείων. «Δυστυχώς δεν υπάρχει σωστή και πλήρης ενημέρωση των πολιτών οι οποίοι δικαίως διαμαρτύρονται», υπογραμμίζει.

Επίσης αρκετά ηλικιωμένα κυρίως άτομα διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι κάποια σκευάσματα, Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ), ενώ πριν την εφαρμογή του ΓεΣΥ τα έπαιρναν δωρεάν από τα κρατικά φαρμακεία τώρα υποχρεώνονται να τα πληρώσουν.

Τα ΜΗΣΥΦΑ δεν καλύπτονται από το ΓεΣΥ (πρακτική που ακολουθείται σε όλα τα Συστήματα Υγείας). Ωστόσο, η ΟΣΑΚ βρίσκεται σε επαφή με τον ΟΑΥ ώστε στις περιπτώσεις κατά τις οποίες τα σκευάσματα αυτά περιλαμβάνονται στα θεραπευτικά σχήματα που λαμβάνουν οι ασθενείς συγκεκριμένων κατηγοριών να καλύπτονται από το ΓεΣΥ.

Παράπονα για καθυστερήσεις και παραπεμπτικά

Πέραν της έλλειψης φαρμάκων, οι ασθενείς αναφέρθηκαν και σε παράπονα σχετικά με την πρόσβαση σε υπηρεσίες, αφού οι πολίτες συνήθως αναφέρουν το μεγάλο χρόνο που χρειάζεται να περιμένουν για ραντεβού σε γιατρό του ΓεΣΥ (το πρόβλημα αφορά κυρίως τον ιδιωτικό τομέα), όσο και την αναμονή στα ΤΑΕΠ.

Επίσης, αρκετοί χρόνιοι ασθενείς, κάνουν αναφορά στις διαδικασίες που εξακολουθεί να εφαρμόζει ο ΟΚΥπΥ με τις εγγραφές και το μεγάλο χρόνο που χρειάζονται στις ουρές για να λάβουν στη συνέχεια υπηρεσίες που δεν διαρκούν πέραν των 5 με 15 λεπτών.

Σημειώνεται ότι για τη συμπεριφορά γιατρών και άλλων επαγγελματιών υγείας, επίσης λαμβάνονται παράπονα. Τα παράπονα αφορούν τόσο το δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα εντός και εκτός ΓεΣΥ. «Δυστυχώς πρόκειται για μια νοοτροπία η οποία πρέπει να ομολογήσουμε ότι εντοπίζεται τόσο στους επαγγελματίες όσο και στους ίδιους τους ασθενείς σε κάποιες περιπτώσεις», αναφέρει η ΟΣΑΚ.

Προστίθεται ότι το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί και τα παράπονα που λαμβάνει η ΟΣΑΚ από γιατρούς και κυρίως προσωπικούς γιατρούς του ΓεΣΥ. Οι γιατροί αναφέρουν τις πιέσεις που δέχονται από ασθενείς τους για έκδοση παραπεμπτικών για ειδικούς γιατρούς ή εξετάσεις. Επίσης, παράπονα έχουν υποβληθεί από τους γιατρούς και για τα όρια που έχει θέσει ο ΟΑΥ στον αριθμό των παραπεμπτικών που εκδίδουν κάθε μήνα.

Σύμφωνα με την ΟΣΑΚ, λαμβάνονται και τα εξ αντιθέτου παράπονα από ασθενείς, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι ο γιατρός τους επικαλούμενος τα όρια του ΟΑΥ, παρά το γεγονός ότι τους λέει ότι χρειάζονται κάποια εξέταση ή να τους δει ειδικός γιατρός, δεν τους εκδίδει το παραπεμπτικό και είτε τους λέει να περιμένουν να αλλάξει ο μήνας, είτε τους προτρέπει να επισκεφθούν απευθείας κάποιο ειδικό γιατρό και να πληρώσουν από την τσέπη τους τα €25 συνεισφορά.

Ένα άλλο παράπονο από τους ασθενείς είναι η μη συμπλήρωση των κλινικών σημειώσεων στο λογισμικό του ΓεΣΥ από τους επαγγελματίες Υγείας. Συχνά οι πολίτες ενώ υποβάλλονται σε διάφορες εξετάσεις, διαπιστώνουν όταν επισκεφθούν γιατρό διαφορετικής ειδικότητας κυρίως, ότι ο προηγούμενος γιατρός δεν είχε καταγράψει στον φάκελο του όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με αποτέλεσμα ο ασθενής να χρειαστεί να τις επαναλάβει.

«Το συγκεκριμένο ζήτημα για την Ομοσπονδία Ασθενών είναι ιδιαίτερα σοβαρό. Είναι υποχρέωση όλων των γιατρών ή/και άλλων επαγγελματιών να ενημερώνουν σωστά τον ηλεκτρονικό φάκελο του ασθενούς ώστε να υπάρχει έγκαιρη και πλήρης αλληλοενημέρωση. Μακροπρόθεσμα αυτό θα βοηθήσει και στην εξοικονόμηση χρημάτων για το ΓεΣΥ», υπογραμμίζει η ΟΣΑΚ. 

Της Ουρανίας Στυλιανού

Σχετικά Άρθρα