ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Η μαγιά μπορεί να επιδράσει σε ένα μικρό βαθμό στην εξέλιξη του καρκίνου

03 Αυγούστου 2026, 16:00

images

Ερευνητές από το Trinity College Dublin (TCD) και το University College Dublin (UCD) πραγματοποίησαν μια σημαντική ανακάλυψη, δείχνοντας για πρώτη φορά ότι ένα διατροφικό συμπλήρωμα που προέρχεται από τη μαγιά μπορεί να ενισχύσει την ικανότητα του ανοσοποιητικού συστήματος να καταπολεμά τον καρκίνο. Η μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Cell Reports, υποδεικνύει ότι η βήτα-γλυκάνη της μαγιάς μπορεί να συμβάλει στην παραγωγή ισχυρότερων ανοσοκυττάρων, τα οποία είναι πιο αποτελεσματικά στην αναγνώριση και την εξουδετέρωση των καρκινικών κυττάρων.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η προσθήκη του συγκεκριμένου συμπληρώματος στη διατροφή παχύσαρκων εργαστηριακών ποντικών άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσονται τα ανοσοκύτταρα στον μυελό των οστών. Ως αποτέλεσμα, ο οργανισμός παρήγαγε κύτταρα με αυξημένη αντικαρκινική δράση. Το εύρημα αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς η παχυσαρκία είναι γνωστό ότι εξασθενεί το ανοσοποιητικό σύστημα, δυσκολεύοντας τον οργανισμό να αντιμετωπίσει τους όγκους και αυξάνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου.

Επικεφαλής της έρευνας ήταν ο αναπληρωτής καθηγητής Ανοσολογίας Frederick J. Sheedy και η καθηγήτρια Διατροφογονιδιωματικής Helen Roche. Στόχος της ομάδας ήταν να διερευνήσει εάν η βήτα-γλυκάνη της μαγιάς, ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο διατροφικό συμπλήρωμα, μπορεί να επαναπρογραμματίσει τα πρόδρομα ανοσοκύτταρα στον μυελό των οστών, ώστε να δημιουργείται μια πιο ισχυρή και μακροχρόνια αντικαρκινική ανοσολογική απόκριση.

Για τις ανάγκες της μελέτης, τα ποντίκια ακολούθησαν είτε φυσιολογική είτε διατροφή πλούσια σε λιπαρά, εμπλουτισμένη με βήτα-γλυκάνη, για διάστημα από τέσσερις έως δώδεκα εβδομάδες. Στη συνέχεια οι ερευνητές εξέθεσαν τα ζώα σε καρκινικά κύτταρα του παχέος εντέρου, του δέρματος και του μαστού, προκειμένου να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα του ανοσοποιητικού τους συστήματος. Παράλληλα, εξέτασαν εάν το συμπλήρωμα μπορούσε να αντιστρέψει τις διαταραχές της ανοσίας που προκαλεί η παχυσαρκία και αν τα οφέλη παρέμεναν ακόμη και μετά την απώλεια βάρους.

Τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Η βήτα-γλυκάνη αποκατέστησε την έμφυτη αντικαρκινική άμυνα στα παχύσαρκα ποντίκια, ενώ βελτίωσε και την «ανοσολογική μνήμη», δηλαδή την ικανότητα του ανοσοποιητικού να ανταποκρίνεται αποτελεσματικότερα σε μελλοντικές απειλές. Μάλιστα, οι θετικές αυτές αλλαγές διατηρήθηκαν ακόμη και μετά την απώλεια βάρους, γεγονός που αποτελεί σημαντική πρόοδο, καθώς είναι γνωστό ότι οι αρνητικές επιδράσεις της παχυσαρκίας στο ανοσοποιητικό συχνά παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Σύμφωνα με την καθηγήτρια Helen Roche, πρόκειται για την πρώτη απόδειξη ότι η χορήγηση βήτα-γλυκάνης μέσω της διατροφής μπορεί να προκαλέσει τη λεγόμενη «εκπαιδευμένη ανοσία», επαναπρογραμματίζοντας τα βλαστοκύτταρα του μυελού των οστών. Μέχρι σήμερα, αντίστοιχα αποτελέσματα είχαν επιτευχθεί μόνο με ενέσιμες παρεμβάσεις, γεγονός που καθιστά τη διατροφική προσέγγιση ιδιαίτερα ελκυστική.

Η παχυσαρκία επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως και συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο λοιμώξεων και καρκίνου, ενώ ο καρκίνος εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις κυριότερες αιτίες θανάτου διεθνώς. Για τον λόγο αυτό, υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για ασφαλείς και εύκολα προσβάσιμες μεθόδους που μπορούν να ενισχύσουν τη φυσική άμυνα του οργανισμού.

Η βήτα-γλυκάνη της μαγιάς χρησιμοποιείται ήδη ως διατροφικό συμπλήρωμα και διαθέτει υψηλό προφίλ ασφάλειας, γεγονός που διευκολύνει τη μετάβαση σε κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους. Όπως τόνισε ο καθηγητής Frederick Sheedy, η έρευνα ανοίγει τον δρόμο για μελέτες σε άτομα με παχυσαρκία, χρόνιες λοιμώξεις και άλλες καταστάσεις που συνοδεύονται από εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα. Εφόσον τα αποτελέσματα επιβεβαιωθούν και στους ανθρώπους, ένα απλό συμπλήρωμα διατροφής θα μπορούσε στο μέλλον να λειτουργήσει συμπληρωματικά με θεραπείες όπως η χημειοθεραπεία και η ανοσοθεραπεία, ενισχύοντας την αντικαρκινική άμυνα, βελτιώνοντας την ανταπόκριση στα εμβόλια και αυξάνοντας την προστασία απέναντι στις λοιμώξεις.


Σχετικά Άρθρα