ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Xαρακτηριστικά της προσωπικότητας και εκπαίδευση: Η σχέση μεταξύ τους

20 Ιουνίου 2025, 07:00

images

Νέα μελέτη οδήγησε στο συμπέρασμα ότι οι νεαροί ενήλικες που είναι οι πρώτοι στην οικογένειά τους που φοιτούν στο πανεπιστήμιο τείνουν να εμφανίζουν μείωση στην ανάληψη κινδύνων με την πάροδο του χρόνου, Δηλαδή γίνονται γενικά στη ζωή τους πιο προσεκτικοί. Ωστόσο, η φοίτηση στο πανεπιστήμιο δεν φαίνεται να επηρεάζει σημαντικά άλλα βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, όπως η εξωστρέφεια, η ευσυνειδησία ή η συναισθηματική σταθερότητα. Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Social Psychological and Personality Science.

Οι ερευνητές ενδιαφέρθηκαν για το κατά πόσον οι αλλαγές στην προσωπικότητα που παρατηρούνται συχνά κατά την πρώιμη ενήλικη ζωή μπορεί να επηρεάζονται από τις μεταβάσεις μεταξύ των κοινωνικών τάξεων. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας μεταβάλλονται μετά την εφηβεία.

Σύμφωνα με το PsyPost, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια στατιστική μέθοδο που ονομάζεται αντιστοίχιση βαθμολογίας προδιάθεσης. Αυτή η τεχνική τούς επέτρεψε να δημιουργήσουν 2 ομάδες με βάση μια ποικιλία παραγόντων, όπως το οικογενειακό υπόβαθρο, η ηλικία και τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας που μετρήθηκαν γύρω στην ηλικία των 17 ετών. Ελέγχοντας αυτούς τους παράγοντες, η ερευνητική ομάδα μπόρεσε να προσδιορίσει με μεγαλύτερη αξιοπιστία εάν τυχόν αλλαγές στην προσωπικότητα συσχετίζονταν με την ακαδημαϊκή εκπαίδευση.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι και οι 2 ομάδες - όσοι φοίτησαν στο πανεπιστήμιο και όσοι δεν φοίτησαν - παρουσίασαν παρόμοια ανάπτυξη προσωπικότητας με την πάροδο του χρόνου. Η αύξηση στα επίπεδα ευσυνειδησίας ήταν ιδιαίτερα εμφανής και στις 2 ομάδες, κάτι που συνάδει με άλλες έρευνες που δείχνουν ότι οι άνθρωποι τείνουν να γίνονται πιο υπεύθυνοι και οργανωμένοι καθώς μεγάλωναν. Ωστόσο, δεν υπήρχαν σημαντικές διαφορές στον τρόπο με τον οποίο οι 2 ομάδες άλλαξαν με την πάροδο του χρόνου σε σχέση με χαρακτηριστικά όπως η εξωστρέφεια ή η συναισθηματική σταθερότητα.

Ένας τομέας στον οποίο παρατηρήθηκε σημαντική διαφορά ήταν η συμπεριφορά ανάληψης κινδύνων. Οι νέοι που έγιναν δεκτοί στο πανεπιστήμιο έδειξαν μια μικρή αλλά σταθερή μείωση στην προθυμία τους να αναλάβουν κινδύνους με την πάροδο του χρόνου, σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους που δεν φοίτησαν στο πανεπιστήμιο. Αυτή η διαφορά αυξήθηκε σταδιακά και έγινε στατιστικά σημαντική περίπου 10 χρόνια μετά από αυτή τη μετάβαση.

Αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η φοίτηση στο πανεπιστήμιο μπορεί να επηρεάσει ορισμένες συμπεριφορικές τάσεις, όπως η ανάληψη κινδύνων, περισσότερο από ό,τι ευρύτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας. Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι τα πανεπιστημιακά περιβάλλοντα δίνουν έμφαση στον προγραμματισμό, την προσοχή και τη μακροπρόθεσμη σκέψη — ιδιότητες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν τους φοιτητές στο να αναλαμβάνουν λιγότερα ρίσκα. Είναι επίσης πιθανό η διαδικασία αντιμετώπισης ακαδημαϊκών και κοινωνικών προκλήσεων να κάνει τους φοιτητές 1ης γενιάς να γίνονται πιο επιφυλακτικοί με την πάροδο του χρόνου.

Οι ερευνητές ελπίζουν να διερευνήσουν λεπτομερέστερα τον χρόνο και τον τρόπο με τον οποίο επέρχονται στην προσωπικότητα οι αλλαγές που σχετίζονται με την κοινωνική τάξη. Μελλοντική έρευνα θα μπορούσε να διερευνήσει εάν οι αλλαγές συμβαίνουν μετά το πανεπιστήμιο, όταν οι άνθρωποι εισέρχονται σε νέους χώρους εργασίας και κοινωνικούς κύκλους ή δημιουργούν οικογένεια. Η κατανόηση του πότε και πώς τα κοινωνικά περιβάλλοντα διαμορφώνουν την προσωπικότητα μπορεί να προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για την ανθρώπινη ανάπτυξη και την εξάλειψη των ανισοτήτων.



Σχετικά Άρθρα