ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Τεχνητή Νοημοσύνη και εκπαίδευση: Τι αλλάζει στη ζωή και την ψυχολογία μας

09 September 2025, 09:00

images

Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ραγδαία τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουμε και αναπτύσσουμε γνώσεις και δεξιότητες. Όσο αναπτύσσεται η τεχνολογία, όλο και περισσότεροι φοιτητές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη, όπως το ChatGPT, για να ανταπεξέλθουν στις ακαδημαϊκές τους υποχρεώσεις. Με ποιο τρόπο, όμως, αξιοποιούν οι φοιτητές την τεχνητή νοημοσύνη; Ποια είναι τα βασικά μοτίβα αλληλεπίδρασης και η δυναμική που διαμορφώνουν τη μάθηση; Οι ερευνητές, με επικεφαλής το MichaelHogan, Ph.D., λέκτορας Ψυχολογίας στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Ιρλανδίας, έθεσαν πρόσφατα το εξής ερώτημα: μπορεί το ChatGPT να αποτελέσει ένα πολύτιμο όπλο στην φαρέτρα των εκπαιδευτικών; 

Διεξήγαγαν μία μετα-ανάλυση 69 μελετών που δημοσιεύθηκαν από το 2022 έως το 2024 και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το ChatGPT βελτιώνει την ακαδημαϊκή επίδοση και την ψυχική υγεία των φοιτητών, ενώ παράλληλα μειώνει την πνευματική προσπάθεια που καταβάλλουν. 

Ειδικότερα, σε μία από τις μελέτες, η Teresa Luther και οι συνεργάτες της ανέλυσαν τη δυναμική αλληλεπίδρασης μαθητή-Τεχνητής Νοημοσύνης μέσω μιας γραπτής εργασίας, για να κατανοήσουν το πώς οι μαθητές χρησιμοποιούν στην πραγματικότητα το ChatGPT για να γράψουν τις εργασίες τους. Στη μελέτη, 135 συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν μία γραπτή εργασία.

Οι μαθητές έγραψαν δοκίμια 600-1000 λέξεων, με θέμα την απαγόρευση του αλκοόλ σε δημόσιους χώρους, εστιάζοντας στην επικίνδυνη κατανάλωση αλκοόλ. Οι μαθητές μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το ChatGPT και είχαν 40 λεπτά για να γράψουν το δοκίμιό τους. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με την εμπειρία τους με το ChatGPT και την τεχνολογική τους εξειδίκευση. Μερικοί μαθητές έδωσαν επίσης συνεντεύξεις σχετικά με την εργασία. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, ενώ οι μαθητές συνεργάζονταν με το ChatGPT, το ιστορικό των συνομιλιών καταγράφηκε χρησιμοποιώντας το λογισμικό Camtasia 9, συμπεριλαμβανομένων όλων των υποδείξεων και των απαντήσεων που έδωσε το ChatGPT και των τελικών κειμένων που παρήγαγαν οι μαθητές. 

Συνολικά, οι απαντήσεις που έδωσε το ChatGPT και χρησιμοποιήθηκαν από τους μαθητές ποικίλλει σημαντικά από 0 έως 25 (4 μαθητές δεν χρησιμοποίησαν καθόλου το ChatGPT). Οι περισσότερες ερωτήσεις που υποβλήθηκαν στην τεχνητή νοημοσύνη (95,4%) σχετίζονταν με το περιεχόμενο του δοκιμίου και η συντριπτική πλειοψηφία αυτών αφορούσαν σε δεδομένα, γεγονότα και πληροφορίες, αλλά, σε μικρότερο βαθμό, σχετίζονταν και με τα επιχειρήματα που μπορούσαν να παραθέσουν οι φοιτητές για να τεκμηριώσουν τις απόψεις τους. Είναι εντυπωσιακό ότι το 40,5% των ερωτημάτων που έθεσαν οι φοιτητές περιελάμβαναν επίσης αιτήματα για συγγραφή ενός πλήρους δοκιμίου.

Δεδομένων των νέων ευρημάτων, οι ερευνητές συνεχίζουν να εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με την ακρίβεια και την αξιοπιστία του ChatGPT, καθώς και τους κινδύνους που ελλοχεύον από τη χρήση του για ακαδημαϊκούς σκοπούς. Οι διδάσκοντες πρέπει να υπενθυμίζουν διαρκώς στους φοιτητές τους τους κινδύνους αυτούς. Τέλος, η τεχνητή νοημοσύνη θα πρέπει να χρησιμοποιείται από φοιτητές και εκπαιδευτικούς λελογισμένα και με κύριο στόχο την ενίσχυση της κριτικής σκέψης.

Σχετικά Άρθρα