ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Μελέτη αποκαλύπτει 4 ψυχολογικά προφίλ των gamers που συνδέονται με την ψυχική υγεία

06 Ιουνίου 2025, 09:00

images

Νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Addictive Behaviors εντόπισε 4 ξεχωριστά ψυχολογικά προφίλ παικτών βιντεοπαιχνιδιών, καθένα από τα οποία διαμορφώνεται από διαφορές στη ρύθμιση συναισθημάτων, το στυλ προσκόλλησης και την ψυχική υγεία. Ειδικότερα, η μελέτη βασίστηκε σε απαντήσεις 5.255 ατόμων ηλικίας 16 έως 69 ετών, με μέσο όρο ηλικίας περίπου 25 ετών. Οι συμμετέχοντες προέρχονταν από 112 χώρες. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω ενός διαδικτυακού ερωτηματολογίου που κοινοποιήθηκε σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πλατφόρμες παιχνιδιών. Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με τις συνήθειές τους στα παιχνίδια, τις συναισθηματικές εμπειρίες, τις κοινωνικές τους σχέσεις, τη χρήση ουσιών και τα πρότυπα προσκόλλησης.

Για να προσδιορίσουν τα ψυχολογικά προφίλ, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια στατιστική προσέγγιση, η οποία ομαδοποιεί τα άτομα με βάση τις ομοιότητες σε πολλαπλές μεταβλητές. Μέτρησαν τη ρύθμιση συναισθημάτων χρησιμοποιώντας μια τυποποιημένη κλίμακα που αξιολογούσε τον έλεγχο των παρορμήσεων, τη συναισθηματική επίγνωση και την ικανότητα δράσης με στοχευμένους τρόπους παρά την αγωνία. Αξιολόγησαν επίσης τα κίνητρα που τους οδηγούσαν στο να παίξουν, όπως η απόδραση από την πραγματικότητα, την ταυτότητα ή την κοινωνική σύνδεση. Επιπλέον, εξέτασαν τα στυλ προσκόλλησης - πρότυπα σχέσης με τους άλλους που αναπτύχθηκαν νωρίς στη ζωή - καθώς και τα αυτοαναφερόμενα συμπτώματα ψυχικής υγείας και τη χρήση ουσιών.

Η ανάλυση αποκάλυψε 4 ξεχωριστά προφίλ παικτών:

Προφίλ αποφυγής: Τα άτομα σε αυτήν την ομάδα ήταν γενικά μεγαλύτερης ηλικίας και ανέφεραν χαμηλά επίπεδα ψυχολογικής δυσφορίας. Έδειξαν ασφαλή πρότυπα προσκόλλησης και προτίμηση για κοινωνικές αλληλεπιδράσεις εκτός διαδικτύου. Τα κίνητρά τους επικεντρώνονταν στην προσωπική εξερεύνηση, την αυτονομία και την αναψυχή παρά στην κοινωνική σύνδεση. Αυτό το προφίλ συσχετίστηκε επίσης με χαμηλότερα επίπεδα χρήσης ουσιών και ελάχιστη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία σχετική με τα παιχνίδια.

Προφίλ ενεργού συμμετοχής: Αυτή ήταν η μεγαλύτερη ομάδα και περιλάμβανε παίκτες με ικανοποιητική ρύθμιση συναισθημάτων και ασφαλή προσκόλληση. Όπως και η ομάδα αποφυγής, εμφάνισαν χαμηλή ψυχολογική δυσφορία και μειωμένα ποσοστά χρήσης ουσιών. Ωστόσο, ήταν πιο κοινωνικά ενσωματωμένοι σε κοινότητες παιχνιδιών και χρησιμοποιούσαν πλατφόρμες όπως το Discord, το Twitch και το Instagram για να συνδεθούν με άλλους. Τα παιχνίδια μέσω smartphone ήταν συνηθισμένα σε αυτήν την ομάδα.

Σχεσιακό προφίλ: Τα μέλη αυτής της ομάδας εμφάνισαν δυσκολίες ρύθμισης συναισθημάτων και υψηλότερα επίπεδα αποφυγής δημιουργίας κοινωνικών σχέσεων. Ήταν πιο πιθανό να παίζουν παιχνίδια για κοινωνική σύνδεση και ενίσχυση ταυτότητας, αλλά είχαν λιγότερες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις εκτός διαδικτύου. Παρόλο που παρουσίασαν ορισμένες λειτουργικές διαταραχές και εμφάνισαν συμπεριφορές υψηλότερου κινδύνου, όπως η χρήση παραισθησιογόνων, δεν ανέφεραν υψηλά επίπεδα εμφανούς ψυχολογικής δυσφορίας. Οι προτιμήσεις τους για παιχνίδια έτειναν προς καθηλωτικές, κοινωνικά καθοδηγούμενες εμπειρίες και χρησιμοποιούσαν συχνά πλατφόρμες όπως το Steam και το Twitch.

Προφίλ παίκτη δυσκολίας ρύθμισης συναισθημάτων: Αυτή η ομάδα αποτελούνταν από νεότερους παίκτες που ανέφεραν τα υψηλότερα επίπεδα συναισθηματικής δυσφορίας και εμφάνισαν δυσκολίες σε όλους τους τομείς της συναισθηματικής ρύθμισης. Είχαν τόσο άγχος προσκόλλησης όσο και αποφυγή, υποδεικνύοντας σημαντικές διαπροσωπικές δυσκολίες. Ήταν πιο πιθανό να καπνίζουν και να καταναλώνουν ενεργειακά ποτά, ενώ περνούσαν επίσης περισσότερο χρόνο παίζοντας παιχνίδια μόνοι τους ή με διαδικτυακούς φίλους και χρησιμοποιούσαν συχνά πολλαπλές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης για να αλληλεπιδράσουν με κοινότητες παιχνιδιών.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αυτά τα προφίλ διαμορφώνονταν σημαντικά από την ηλικία, τη ρύθμιση συναισθημάτων, τα συμπτώματα ψυχικής υγείας και τα πρότυπα αλληλεπίδρασης στο διαδίκτυο και εκτός διαδικτύου. Ωστόσο, επεσήμαναν ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα.



Σχετικά Άρθρα