Όλα στο βωμό της ...αντιγήρανσης
12 Νοεμβρίου 2025, 16:00
Η Κιμ Καρντάσιαν έχει παραδεχθεί πως, αν κάποιος της έλεγε ότι το να τρώει περιττώματα κάθε μέρα θα την έκανε να δείχνει νεότερη, «ίσως και να το έκανε». Κάποιοι μπορεί να το θεωρούν υπερβολή, όμως η δημοσιογράφος Polly Hudson παραδέχεται ότι κι εκείνη, αν και δε θα έφτανε τόσο μακριά, πρόσφατα δοκίμασε όσα διάβασε σε ένα άρθρο για τα «αντιγηραντικά κολάν», από απλή περιέργεια, αλλά και επειδή ο εγκέφαλος συχνά παρασύρεται από τέτοιες υποσχέσεις.
Μία νευροεπιστήμονας, η Δρ. Λόρα Έλιν Πίγκοτ, εξηγεί γιατί συμβαίνει αυτό: «Όταν βλέπουμε ένα ελκυστικό πρόσωπο, ενεργοποιούνται τα κυκλώματα ανταμοιβής και κοινωνικής σύνδεσης του εγκεφάλου, απελευθερώνοντας τη ντοπαμίνη – την ορμόνη της ευχαρίστησης». Το ίδιο συμβαίνει και όταν ο άνθρωπος νιώθει ότι ανταποκρίνεται σε ένα κοινωνικό πρότυπο ομορφιάς, κάτι που καθιστά αυτή την αίσθηση βιολογικά ικανοποιητική.
Ωστόσο, σύμφωνα με την ίδια, δεν είναι όλα χαμένα· ο εγκέφαλος μπορεί να «επανεκπαιδευτεί». «Η επιστήμη δείχνει ότι ο εγκέφαλος ανταποκρίνεται σε ό,τι του προσφέρεται. Αν κατανοήσουμε αυτόν τον μηχανισμό, μπορούμε να αντιληφθούμε τη χειραγώγηση που δεχόμαστε και να ξαναπάρουμε τον έλεγχο της αντίληψής μας για την ομορφιά».
Ακούγεται απελευθερωτικό και υγιές, αλλά η Hudson σχολιάζει με χιούμορ ότι είναι σαν να τρέχει κανείς μαραθώνιο – κάτι που ξέρει πως δε θα κάνει ποτέ. Ο εθισμός στα καλλυντικά προϊόντα μοιάζει με φαύλο κύκλο: ένα μπάνιο γεμάτο «θαυματουργές» κρέμες που υπόσχονται τα πάντα και δεν προσφέρουν τίποτα, χωρίς αυτό να σταματά τη συνεχή αναζήτηση του «επόμενου θαύματος». Όπως λέει, είναι «σαν ραντεβού, αλλά για το πρόσωπο» – πάντα υπάρχει η ελπίδα πως το επόμενο προϊόν θα είναι «το σωστό».
Η λογική χάνεται όταν ένα προϊόν παρουσιάζεται ως «Botox σε σωληνάριο» ή όταν έχει εντυπωσιακές κριτικές. Ο εγκέφαλος αγνοεί το προφανές: ότι οι διάσημοι που το διαφημίζουν έχουν ήδη κάνει επεμβάσεις και ότι οι περισσότερες κριτικές είναι ψεύτικες. Παρ’ όλα αυτά, η επιθυμία να πιστέψει κανείς σε ένα «μαγικό φίλτρο» που κοστίζει 19,99 λίρες είναι ακατανίκητη. Όταν ένα προϊόν αποτύχει, η απογοήτευση δεν λειτουργεί ως μάθημα – απλώς οδηγεί στο επόμενο, με την ίδια πίστη.
H «παγίδα» της ομορφιάς δεν γνωρίζει όρια. Όλοι βομβαρδίζονται καθημερινά με εικόνες και μηνύματα που εκμεταλλεύονται τις ανασφάλειες και τις ατέλειες. Ακόμη και τα παιδιά δεν μένουν ανεπηρέαστα: η βαφτισιμιά της αρθρογράφου, μόλις έντεκα ετών, ζήτησε για τα γενέθλιά της μια κρέμα ματιών με ρετινόλη, συστατικό που οι ειδικοί δεν συνιστούν κάτω των 25 ετών, καθώς μπορεί να προκαλέσει αλλεργίες και εκζέματα.
Παρά τις προειδοποιήσεις των δερματολόγων, οι influencers με εκατομμύρια προβολές έχουν δημιουργήσει μια νέα γενιά, τα λεγόμενα «Sephora Kids» – παιδιά και έφηβους εξαρτημένους από τη ρουτίνα περιποίησης. Οι ενήλικες πρέπει να τα παραμερίζουν στα καταστήματα για να φτάσουν στα προϊόντα. Η παγκόσμια αγορά καλλυντικής περιποίησης άξιζε 146,7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021 και αναμένεται να φτάσει τα 273,3 δισεκατομμύρια μέχρι το 2031. Η βιομηχανία, φυσικά, χρειάζεται να προσελκύσει και τις μελλοντικές γενιές για να συνεχίσει να ευημερεί.
Η σκέψη είναι αποκαρδιωτική. Όταν οι μεγαλύτεροι ήταν παιδιά, δεν γνώριζαν τι είναι ρυτίδες ή μαύροι κύκλοι· ήταν μια αθωότητα που η σημερινή γενιά μάλλον δε θα ζήσει.
Η Καρντάσιαν, βέβαια, δε χρειάζεται να φτάσει στα άκρα για να παραμείνει όμορφη, μπορεί να πληρώσει για το ίδιο λίφτινγκ που έχει κάνει η 70χρονη μητέρα της, η οποία πλέον μοιάζει με την κόρη της. Οι υπόλοιποι, με πιο περιορισμένα μέσα, που θέλουν να ξεφύγουν από τον ατελείωτο κύκλο ελπίδας και απογοήτευσης της βιομηχανίας ομορφιάς, έχουν μόνο δύο επιλογές: να «φάνε ό,τι τους σερβίρεται» – ή να θυμηθούν πως υπάρχει κάτι πολύ χειρότερο από το να γερνά κανείς: το να μην το καταφέρει ποτέ.
