Υπηρεσίες για ΑμεΑ στα κυπριακά αεροδρόμια
08 Οκτωβρίου 2025, 14:35

Σε έναν κόσμο που ταξιδεύει όλο και πιο γρήγορα, η δυνατότητα να κινείται κάποιος με άνεση αποτελεί δικαίωμα για όλους.
Ωστόσο, για πολλούς ανθρώπους με αναπηρίες, κάθε ταξίδι συνοδεύεται από σημαντικές προκλήσεις.
Σύμφωνα με το ηλεκτρονικό περιοδικό «Flight Mode: Τα νέα των αερομεταφορών στην Κύπρο και διεθνώς» της Hermes Airports και με έρευνα της MMGY Intelligence σε συνεργασία με το European Network for Accessible Tourism και το World Travel & Tourism Council, πάνω από το 80% των ερωτηθέντων με αναπηρίες ανέφεραν ζημιές σε αναπηρικά αμαξίδια κατά τη μεταφορά ως μία από τις κυριότερες δυσκολίες τους.
Η έρευνα κάλυψε ταξιδιώτες σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Άλλες δυσκολίες που αναδείχθηκαν περιλάμβαναν μεγάλες αναμονές για βοήθεια, έλλειψη εκπαίδευσης του προσωπικού και προβλήματα με τη διαμονή, όπως ξενοδοχεία που δεν παρέχουν κρίσιμες πληροφορίες για προσβάσιμα δωμάτια ή σημεία πρόσβασης χωρίς σκαλοπάτια.
Ενθαρρυντικά βήματα και βελτιώσεις
Η Παραολυμπιονίκης και δημοσιογράφος Grey-Thompson τόνισε πρόσφατα σε συνέδριο ότι συχνά οι άνθρωποι με αναπηρίες νιώθουν «σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας». Παρά τα εμπόδια, υπάρχουν σημάδια προόδου.
Η Civil Aviation Authority στη Βρετανία δημοσίευσε έκθεση για την προσβασιμότητα των αεροδρομίων, αναφέροντας ότι κανένα βρετανικό αεροδρόμιο δεν χαρακτηρίστηκε κακό για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και πέντε αεροδρόμια που προηγουμένως θεωρούνταν προβληματικά, πλέον αξιολογούνται ως καλά ή πολύ καλά.
Το 2024, το 1,9% των συνολικών επιβατών στα βρετανικά αεροδρόμια ζήτησαν υποστήριξη, αυξημένο από 0,94% το 2010, γεγονός που υποδηλώνει μεγαλύτερη άνεση των ταξιδιωτών με ανάγκες προσβασιμότητας να ζητούν βοήθεια.
Πρωτοπορία στην προσβασιμότητα στα Κυπριακά αεροδρόμια
Τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου απέσπασαν πρόσφατα το τρίτο υψηλότερο επίπεδο πιστοποίησης από το Airports Council International (ACI) για την εξυπηρέτηση επιβατών, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα.
Συγκεκριμένες υπηρεσίες που προσφέρονται είναι Ειδικά σημεία πρόσβασης σε όλους τους χώρους των αεροδρομίων και χώρους στάθμευσης κοντά στις εισόδους, και αποδυτήρια για άτομα με εμφανείς αναπηρίες.
Επίσης υπάρχουν σημεία βοήθειας στους εξωτερικούς χώρους, όπου εκπαιδευμένοι λειτουργοί υποδέχονται και συνοδεύουν επιβάτες με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, καθώς και δωρεάν στάθμευση έως δύο ώρες ή έκπτωση 45% για κατόχους της «Μπλε Κάρτας Στάθμευσης».
Επιπλέον η ιστοσελίδα των αεροδρομίων είναι προσαρμοσμένη στο πρότυπο WCAG, για άτομα με προβλήματα όρασης ή ακοής.
Το προσωπικό έχει εκπαιδευτεί για να υποστηρίζει και επιβάτες με μη ορατές αναπηρίες, μέσω του διεθνούς προγράμματος Sunflower Lanyard, χωρίς όμως αυτό να παρέχει fast track ή προσπέραση σε ουρές.
Επιπλέον, το πρόγραμμα «Μπορώ να πετάξω» (I Can Fly), που εφαρμόζεται από το 2018, προσφέρει προτεραιότητα σε χώρους και διαδικασίες για άτομα στο φάσμα του αυτισμού, μέσω ειδικού μπλε καπελάκι, διασφαλίζοντας ασφαλή και άνετη ταξιδιωτική εμπειρία.
Λ.Τ.
Tags: Αεροδρόμιο, ΑμεΑ, προσβασιμότητα αμεα