ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Πρόγραμμα στα σχολεία για σχολικό εκφοβισμό

12 September 2023, 10:58

images

Την έναρξη του εκπαιδευτικού προγράμματος, «Σχολικός Εκφοβισμός και Αποδοχή της Διαφορετικότητας», ανακοίνωσαν σήμερα ο οργανισμός «Hope for Children» CRC Policy Center και το φιλανθρωπικό ίδρυμα «Χριστίνα Α. Αποστόλου».

Πρόκειται για ένα καινοτόμο και πρωτοπόρο πρόγραμμα το οποίο χρησιμοποιεί τεχνικές και εργαλεία κριτικής ανάλυσης της τέχνης του κινηματογράφου με τη συνεργασία του Παιδικού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας.

Σύμφωνα με τους εμπνευστές του προγράμματος, μέσω της παρακολούθησης των ταινιών οι μαθητές και οι έφηβοι ως ενεργοί θεατές, θα μάθουν να διαβάζουν ανάμεσα στις γραμμές, να διαχωρίζουν τα ψεύτικα από τα πραγματικά γεγονότα και να απορρίπτουν τη χειραγώγηση, ενισχύοντας παράλληλα την κριτική σκέψη.

 Όπως αναφέρθηκε στο πλαίσιο διάσκεψης Τύπου, πρόκειται για μια στοχευμένη δράση και απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 4-18 ετών το οποίο θα εφαρμοστεί σε όλα τα σχολεία Παγκύπρια, μετά από έγκριση του Υπ. Παιδείας.

Η εκτελεστική διευθύντρια του «Hope for Children» CRC Policy Center Άντρια Νεοκλέους, τόνισε ότι τέτοιες δράσεις αποτελούν επιτακτική ανάγκη, λαμβάνοντας υπόψη τα περιστατικά βίας και σχολικού εκφοβισμού στα σχολεία. Όπως εξήγησε, στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσα από την προβολή ταινιών μικρού μήκους, θα έρθουν σε επαφή με θέματα όπως η αποδοχή της διαφορετικότητας και θα έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους όπως κάνουν και οι πρωταγωνιστές των ταινιών.

«Μετά από τη προβολή κάθε ταινίας τα παιδιά και οι έφηβοι θα συμμετάσχουν δε ομαδικές διαδραστικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες στηριζόμενες στη μεθοδολογία της μη τυπικής εκπαίδευσης με σκοπό την περεταίρω επεξεργασία των θεμάτων που προκύπτουν μέσα από τις ταινίες», είπε.

Εκ του ιδρύματος «Χριστίνα Α. Αποστόλου», ο Ανδρέας Αποστόλου τόνισε ότι αποτελεί βασική υποχρέωση η στήριξη και ενδυνάμωση των παιδιών.

«Στόχος μας είναι το κάθε παιδί να ζει ποιοτικά και να είναι ευτυχισμένο και δεν μπορεί αυτή η ευτυχία να δίνεται αλλού εκτός από το σχολικό περιβάλλον», υπογράμμισε.

«Για αυτό θέλουμε σχολεία τα οποία προάγουν την αγάπη και τον αλληλοσεβασμό. Θεωρούμε ότι το πιο σημαντικό από όλες τις ενέργειες τις οποίες προβαίνουμε είναι η πρόληψη εννοούμε να στέλνουνε το μήνυμα στα παιδιά μας από τις πολύ μικρές ηλικίες ότι το κάθε παιδί με την οποιαδήποτε ιδιαιτερότητα ή αναπηρία έχει το ίδιο δικαίωμα να συμμετέχει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και όλοι να αποδεχόμαστε την οποιαδήποτε διαφορετικότητα για να προάγουμε το σχολείο το οποίο πιστεύουμε και θέλουμε να χτίσουμε στο μέλλον», πρόσθεσε.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία του προγράμματος η κ. Καλλιόπη Χαραλάμπους,  Διευθύντρια στο «Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας» ανέφερε ότι τα παιδιά που βιώνουν τον σχολικό εκφοβισμό τα οποία αποτελούν το ένα τρίτο των μαθητών,  για μεγάλο χρονικό διάστημα προτού απευθυνθούν και ζητήσουν βοήθεια, αισθάνονται ότι ευθύνονται για αυτό που τους συμβαίνει.

«Χρειάζεται να εργαστούμε όλοι για την εξάλειψη των αιτιών που φέρνουν αυτό το φαινόμενο στα σχολεία. Οι μαθητές, βλέποντας μία ταινία στη διάρκεια της κινηματογραφικής εκπαίδευσης, συναντούν πρωταγωνιστές που έχουν την ίδια ηλικία και τους ίδιους προβληματισμούς. Μέσα από την ανάπτυξη της βιωματικής αυτής σχέσης, οι μαθητές κατανοούν καλύτερα τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους. Μπορούν να διευρύνουν δηλαδή την αντίληψή τους για τον κόσμο, να αναπτύξουν τη γλωσσική τους ικανότητα και να βρεθούν σε δημιουργική σχέση με τον εαυτό τους και τους άλλους», ανέφερε.

Πολιτικές Υπ. Παιδείας

Μιλώντας στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής διάσκεψης, η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Δρ Αθηνά Μιχαηλίδου ανέφερε ότι, η μη αποδοχή της διαφορετικότητας και ο σχολικός εκφοβισμός καταστρατηγούν δικαιώματα όπως η προστασία και η φροντίδα, η εκπαίδευση, o σεβασμός στην ιδιωτικότητα, η συμμετοχικότητα και η ελευθερία της έκφρασης.

«Ως Υπουργείο, έχουμε θέσει ως προτεραιότητα την εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης της βίας, αλλά και ενδυνάμωσης των παιδιών από την προσχολική ηλικία. Παράλληλα, προωθούμε πολιτικές για την προστασία των παιδιών από κάθε μορφής βία, αλλά και για ενίσχυση του αλληλοσεβασμού ούτως ώστε όλοι και όλες να απολαμβάνουν το αγαθό της παιδείας, χωρίς διακρίσεις και εκφοβισμό», πρόσθεσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι η συστηματική εφαρμογή της πολιτικής για μηδενική ανοχή τόσο του ρατσισμού όσο και του εκφοβισμού, συνδράμει στη δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος στο οποίο κάθε παιδί νιώθει ασφάλεια, ανεξαρτήτως των χαρακτηριστικών του.

«Μέσω των δομών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, παρέχουμε στήριξη στις σχολικές μονάδες για εφαρμογή προληπτικών προγραμμάτων, πολιτικών και δράσεων που στοχεύουν στη μείωση και αντιμετώπιση των φαινομένων του ρατσισμού, του εκφοβισμού και της σχολικής βίας γενικότερα», σημείωσε.

Στο πιο πάνω πλαίσιο, συνέχισε η Υπουργός Παιδείας, υποστηρίζουν το έργο μη κυβερνητικών φορέων και οργανισμών που συντάσσονται μαζί τους σε αυτή την προσπάθεια.

Επιπρόσθετα, η κα. Μιχαηλίδου χαιρέτισε την πρωτοβουλία του ιδρύματος «Χριστίνα Α. Αποστόλου» και του Οργανισμού «Hope for Children – CRC Policy Center» για τη διεξαγωγή του εκπαιδευτικού προγράμματος πρόληψης «Σχολικός εκφοβισμός και αποδοχή της διαφορετικότητας».

Όπως είπε, σκοπός των βιωματικών εργαστηρίων που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα είναι η δημιουργία κουλτούρας αποδοχής της διαφορετικότητας, με απώτερο σκοπό τη μείωση και εξάλειψη του εκφοβισμού.

«Ιδιαίτερα χρήσιμο είναι το εργαλείο της κινηματογραφικής εκπαίδευσης που αξιοποιείται στα πιο πάνω εργαστήρια. Με αφετηρία ταινίες μικρού μήκους που καταπιάνονται με την εν λόγω θεματική, καθώς και σχέδια μαθήματος που τις συνοδεύουν, τα παιδιά εκπαιδεύονται βιωματικά ώστε να αποκτήσουν τις κατάλληλες κοινωνικές δεξιότητες για δημιουργία και βελτίωση του κοινωνικού εαυτού, για ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και σχέσεων και για αποδοχή και διαχείριση της διαφορετικότητας και διαπολιτισμικότητας, σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας. Μέσω της δράσης αυτής, ο κινηματογράφος αποδεικνύει πως μπορεί να εκπαιδεύσει, να ευαισθητοποιήσει και να αφυπνίσει τα παιδιά με δημιουργικό τρόπο», πρόσθεσε.

Της Μόνικας Μακρυγιάννη

Σχετικά Άρθρα