ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Πρ. Προδρόμου: Εν αμφιβόλω η επέκταση προδημοτικής

29 Ιανουαρίου 2023, 06:00

images

Στις δράσεις του υπουργείου Παιδείας σε ότι αφορά ανοικτά ζητήματα στην παιδεία, την σχολική εκπαίδευση και τον αθλητισμό, αναφέρεται ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου, σε συνέντευξή του στο YgeiaWatch.

Ξεκαθαρίζει ότι η επέκταση της προδημοτικής εκπαίδευσης βρίσκεται πλέον εν αμφιβόλω, λόγω της νομοθεσίας που ψηφίστηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, ενώ εάν δεν προχωρήσει ο σχεδιασμός θα χαθούν όπως είπε, €12,2 εκατ. από το Σχέδιο «Κύπρος_Το Αύριο».

Μιλά ακόμη για τον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, το οποίο επίσης εγκρίθηκε από τη Βουλή και θα διεξάγεται στο πλαίσιο εργαστηρίων δεξιοτήτων, παράλληλα με την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, τον χρηματοοικονομικό αναγραμματισμό.

Σε σχέση με το μεγάλο ζήτημα των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία και την ειδική εκπαίδευση, ο ΥΠΑΝ αναφέρεται σε λόγους στους οποίους οφείλονται οι χαμηλές επιδόσεις παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στα μαθήματα, ενώ παρατηρεί ότι παρά την αύξηση εκπαιδευτικών για την ειδική εκπαίδευση, ο αριθμός των παιδιών έχει διπλασιαστεί.

Αναφορικά με το ολοήμερο γυμνάσιο, το οποίο επεκτείνεται πλέον σε όλες τις επαρχίες μετά από την έγκριση σχετικού πλάνου από το υπουργικό συμβούλιο, εξηγεί ότι η λειτουργία του δείχνει εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Στην ενότητα αθλητισμού, αναφέρεται στο προσχέδιο νομοσχεδίου που θα αφήσει στους επόμενους ένοικους του ΥΠΑΝ, για τη δημιουργία υφυπουργείου αθλητισμού, αλλά και στις βλέψεις του υπουργείου για επαναφορά των μαθητικών αγώνων δημοτικής εκπαίδευσης.

Προσθέτει ακόμη, για το ζήτημα διδασκαλίας γλωσσών ότι γενικεύτηκε η διδασκαλία της γαλλικής γλώσσας, ώστε οι απόφοιτοι να «διδάσκονται καθ’ όλη την διάρκεια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δύο ξένες γλώσσες όπως είναι και η γενικότερη κατεύθυνση της ΕΕ για πολυγλωσσία».

Της Μαρίας Κυριακίδου

Η συνέντευξη

Ερ.: Πώς προχωρά το υπουργείο σε σχέση με την επέκταση της προδημοτικής εκπαίδευσης, μετά την απόρριψη από τη Βουλή, της αναπομπής της σχετικής νομοθεσίας;

Απ.: Η προσπάθεια που πρέπει να κάνουμε και που θα έπρεπε όλοι να συμφωνούμε, είναι ότι η προδημοτική αντί να ξεκινά στα 4 χρόνια και 8 μήνες όπως είναι τώρα, ξεκινά από τα 4 χρόνια.

Είναι μια γενικότερη ευρωπαϊκή τάση και σε άλλες χώρες της ΕΕ γίνεται ανάλογη κίνηση. Δεν υπάρχουν αμφιβολίες ότι θα είναι επωφελής, τόσο παιδαγωγικά οι σύγχρονες τάσεις δείχνουν ότι τα παιδιά θα έχουν να κερδίσουν με το να συχνάζουν στο σχολείο από μικρότερη ηλικία και για παιδαγωγικούς σκοπούς και για λόγους κοινωνικοποίησης, αλλά και από κοινωνικής απόψεως ευρύτερα, είναι σίγουρα μια επωφελής καινοτομία. Γιατί; Γιατί θα διευκολυνθούν οι οικογένειες, κυρίως νεαρά ζευγάρια αφού μιλούμε για παιδιά 4 χρόνων, να μπορούν να επιδοθούν σε άλλες δραστηριότητες και πιο συγκεκριμένα για κάποιους, να μπορούν να έχουν απασχόληση, εργασία.

Θα στηρίξουμε δηλαδή την οικογένεια με αυτόν τον τρόπο. Δυστυχώς, έχουν παρεισφρήσει διάφορες συζητήσεις, προσπάθειες να επιτύχουν κάποιοι διάφορους στόχους και προς το παρόν η όλη αυτή η μεταρρύθμιση βρίσκεται εν αμφιβόλω. Θα πρέπει να περιμένουμε πως θα εξελιχθούν να πράγματα τις επόμενες εβδομάδες. Όμως, η πολιτική κατεύθυνση ήταν πολύ συγκεκριμένη και παραμένει: να υιοθετήσουμε γενική προδημοτική εκπαίδευση από την ηλικία των 4, να αποφασίσει η πολιτεία ότι θα πρέπει να παρέχεται δωρεάν όπως μέχρι τώρα ήταν για την ηλικία των 4 και 8 μηνών και αυτό, να γίνει με τρόπο πρακτικά που να μπορεί να εφαρμοστεί. Δηλαδή, να δοθεί ο χρόνος διότι δεν είναι δυνατόν να γίνει σε έναν χρόνο, δεν υπάρχουν διαθέσιμες υποδομές, συγκεκριμένα τα κτίρια. Εάν όμως δεν πάρουμε την απόφαση, τότε πιθανώς να μην γίνει ποτέ.

Άρα λοιπόν, θα έπρεπε να δοθεί η ευχέρεια στην κυβέρνηση να εφαρμόσει ένα προγραμματισμό για σταδιακή εφαρμογή όπως ήταν η αρχική πρόταση. Δεν ξέρω εάν θα βρεθεί τρόπος τελικά μετά την απόρριψη της αναπομπής, δεν ξέρω εάν θα βρεθεί τρόπος να ισχύσει αυτή η καινοτομία. Είναι πάντως κρίμα να χάσουμε την ευκαιρία που είχαμε να χρησιμοποιήσουμε ένα ποσό €12,2 εκατ. τα οποία διατίθενται από το εθνικό σχέδιο ανάκαμψης «Κύπρος_Το Αύριο».

Ερ.: Ποιοι οι στόχοι για το ολοήμερο γυμνάσιο;

Απ.:. Έχουμε αναπτύξει ένα πρότυπο ολοήμερου γυμνασίου διαθεματικής διδασκαλίας με έμφαση στην ελληνική γλώσσα αλλά και σε ένα πρόγραμμα επιστημών τεχνολογίας, μηχανικής στο Παγκύπριο Γυμνάσιο. Φέτος είναι ο δεύτερος χρόνος και παράλληλα, ξεκινά για πρώτο χρόνο το ίδιο σχέδιο στο Λανίτειο Γυμνάσιο στην Λεμεσό.

Με αποφάσεις του υπουργικού συμβουλίου, την χρονιά 2023-24 θα εφαρμοστεί αυτή η καινοτομία σε ένα σχολείο σε κάθε επαρχία. Αφού ολοκληρωθεί ο κύκλος, στην Λευκωσία θα ολοκληρωθεί το 2023-24 δηλαδή θα έχουμε τους πρώτους απόφοιτους από τέτοιο γυμνάσιο, θα μπορεί το υπουργικό συμβούλιο, η κυβέρνηση, να αποφασίσει σε ποια έκταση θα μπορεί να προτείνει αυτή τη λειτουργία.

Μέχρι τα 5 σχολεία έχουμε καλύψει εσωτερικά από το ΥΠΑΝ τις ανάγκες λειτουργίας τους, στην συνέχεια θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις.

Πρέπει να πω ότι με τα αποτελέσματα που είχαμε από το Παγκύπριο Γυμνάσιο, με ένα πρόγραμμα STEM επιστημών, τεχνολογίας, μηχανικής και μαθηματικών το οποίο στον δρόμο εμπλουτίστηκε και έγινε STEAM, προσθέτοντας και τις τέχνες, με ένα τέτοιο πρόγραμμα τα αποτελέσματα ήταν πραγματικά εντυπωσιακά. Η ζήτηση που υπάρχει την δεύτερη χρονιά λειτουργίας στο Παγκύπριο Γυμνάσιο ήταν πολύ μεγάλη και δείχνει ότι εκτιμάται η λειτουργία αυτού του γυμνασίου και υπάρχει και ενδιαφέρον από γονείς και παιδιά.

Να σημειώσω ότι δεν πρόκειται για επέκταση του σχολικού χρόνου. Είναι απογευματινή λειτουργία, υπάρχει η πρόνοια τα απογεύματα αυτά τα παιδιά να έχουν την ευκαιρία μέσα από εναλλακτικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις, συμμετοχικά, με την διαδικασία της μάθησης μέσω έργου, δηλαδή τα γνωστά projects, να επιδοθούν, να μορφωθούν ευρύτερα, να γνωρίσουν τις σύγχρονες τεχνολογίες και καινοτομίες και να επιδοθούν σε μελέτη θεμάτων τα οποία ενδιαφέρονται τα ίδια.

Δίνεται η ευκαιρία να διευρυνθεί ο κύκλος ενδιαφερόντων και να αποκτήσουν κάποιες δεξιότητες οι οποίες πολλές φορές δεν υπάρχει ο χρόνος να καλλιεργούνται συστηματικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα, στο πρωινό πρόγραμμα του σχολείου. Είναι λοιπόν μια πρόταση του ΥΠΑΝ η οποία νομίζω ότι τα επόμενα χρόνια θα εμπλουτίσει πάρα πολύ τα γυμνάσια μας και ελπίζω ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται.

Ερ.: Θεωρείτε ότι υπάρχει ανάγκη για τη δημιουργία Υφυπουργείο Αθλητισμού;

Απ.: Συνεργαζόμαστε αυτήν την περίοδο και με τον ΚΟΑ και με άλλους συντελεστές για να έχουμε ένα ολοκληρωμένο προσχέδιο για την δημιουργία Υφυπουργείου Αθλητισμού.

Δεν υπάρχει βέβαια ούτε η δυνατότητα ούτε ο χρόνος για να γίνει κάτι τέτοιο από την σημερινή κυβέρνηση, αλλά δείχνοντας την κατεύθυνση, επειδή ήταν κατεύθυνση της κυβέρνησης Αναστασιάδη.

 Ήδη έχουν γίνει 5 υφυπουργεία, ήδη η εμπειρία από την λειτουργία των υφυπουργείων είναι θετική, είναι ευεργετική. Η παρουσία συγκεκριμένων υφυπουργείων που δίνουν σημασία και πρόσθετη αξία στην πολιτική είτε για τον τουρισμό είτε για την ψηφιακή πολιτική ή για την κοινωνική πρόνοια, την ναυτιλία και πρόσφατα τον πολιτισμό. Θα ετοιμάσουμε ένα προσχέδιο το οποίο βέβαια θα εναπόκειται στην επόμενη κυβέρνηση εάν και κατά πόσο θέλει να προχωρήσει.

Μιλώντας για τον αθλητισμό θέλω να πω ότι, ο σχεδιασμός είναι και αυτό είναι κάτι που ελπίζω, ότι θα μπορέσουμε να το ανακοινώσουμε τις επόμενες μέρες, μέσα σε αυτή την χρονιά να επαναφέρουμε τους μαθητικούς αγώνες και στην δημοτική εκπαίδευση. Θέλουμε εκτός από όλα τα άλλα προγράμματα που αναπτύσσονται για τον αθλητισμό για όλους, πέραν από την καλλιέργεια του πρωταθλητισμού για την κοινωνική διάσταση του αθλητισμού, πέραν αυτού θέλουμε να έχουμε και μια λειτουργία ενθάρρυνσης και από τις μικρές ηλικίες παιδιών, να επιδοθούν στον αθλητισμό, να γνωρίσουν τις επιλογές που μπορεί να έχουν και σε συνεργασία με την ομοσπονδία ερασιτεχνικού αθλητισμού στίβου, θα προχωρήσουμε για να επαναφέρουμε τους αθλητικούς αγώνες στίβου αθλητικών σχολείων.

Στο πλαίσιο του σχολείου βέβαια, συνεχίζουμε να ενισχύουμε τον θεσμό των θερινών δημοσίων σχολείων, σταδιακά αυξάνονται και βέβαια υπάρχει μια διεργασία η οποία μπορεί να μην ολοκληρωθεί αλλά θα μπουν οι βάσεις, για να συζητήσουμε για το μέλλον κάποιων προγραμμάτων του ΥΠΑΝ.

Ερ.: Πώς μπορεί να στηριχθεί περαιτέρω ο αθλητισμός;

Απ.: Το ΥΠΑΝ έχει προχωρήσει και είμαστε στο τελικό στάδιο για να προταθεί και ελπίζω να εγκριθεί από την Βουλή, ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για την λειτουργία της Εθνικής Αρχής για τον έλεγχο απαγορευμένων ουσιών στον αθλητισμό, για το anti-dopping, σε συνεργασία και με διεθνή οργανισμό. 

Στον χώρο του αθλητισμού προχωρούμε επίσης, μέσα σε αυτόν τον χρόνο στην ανακατασκευή των εξοπλισμών των σταδίων μας για τον στίβο, γιατί ήταν ένα μεγάλο κενό. Δεν είχαμε κατάλληλους χώρους για αθλητικούς αγώνες. Έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία για το ΓΣΠ, θα ακολουθήσει το στάδιο Κυριακίδης στην Πάφο για να διαθέτουμε πλέον χώρους για διεθνείς αγώνες διότι τα αποτελέσματα των τελευταίων χρόνων, σε διεθνείς αγώνες είτε είναι στην γυμνασιάδα στην Γαλλία που αφορά και το ΥΠΑΝ γιατί είναι σχολικός αθλητισμός, είτε είναι σε μεσογειακούς αγώνες είτε είναι ακόμη και στους τελευταίους ολυμπιακούς, οι Κύπριοι αθλητές έχουν πολύ σημαντικές επιδόσεις και θα πρέπει να ενισχύσουμε αυτές τις προσπάθειες.

Να πω ότι έχει υιοθετηθεί και εφαρμόστηκε και πρώτη φορά αυτές τις μέρες μάλιστα, δόθηκαν οι πρώτες ενισχύσεις σε αθλητές, ένα σχέδιο ενίσχυσης των νεαρών ταλέντων για αθλητές κάτω των 19 χρόνων, ένας μεγάλος αριθμός είναι και πάλι μαθητές αλλά ενισχύονται οικονομικά από τον Κυπριακό Οργανισμό Αθλητισμού.

Ερ.: Όσον αφορά τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία και την ειδική εκπαίδευση, ποιοι οι στόχοι το 2023;

Απ.: Σε γενικές γραμμές προσπαθούμε και προσαρμόζουμε και τις πολιτικές που αφορούν δύο μεγάλα θέματα: πρώτο την υποδοχή και ένταξη παιδιών μεταναστευτικής βιογραφίας και δεύτερον, το να παρέχουμε καθολικά σε όλα τα παιδιά την εκπαίδευση την οποία χρειάζονται. Πράγμα που σημαίνει, εκτός από παιδιά τα οποία έχουν προσφυγικό παρελθόν και συνήθως έχουν ανάγκη εκμάθησης της γλώσσας, ταυτόχρονα είναι τα παιδιά που κατατάσσονται στην ειδική εκπαίδευση. Προωθούμε και εδώ δύο αλλαγές οι οποίες νομίζω ότι θα ενεργοποιηθούν επωφελώς το 2023.

Για την ειδική εκπαίδευση αυτές τις ημέρες ολοκληρώνονται οι εργασίες στο ΥΠΑΝ για να λειτουργήσει έναν ενιαίο κέντρο αξιολόγησης, να γίνουν πιο αποτελεσματικές και πιο αξιόπιστες οι διαδικασίες για να μην έχουμε τις καθυστερήσεις που σημειώνονται ή και κάποτε ελλείψεις μέχρι τώρα.

Εδώ να πούμε ότι η πολιτεία κάνει πολύ μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια και η κυβέρνηση και η πολιτεία, κάνει μεγάλη προσπάθεια για την ειδική εκπαίδευση. Έχει περίπου διπλασιαστεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών που εργοδοτούνται αποκλειστικά για την ειδική εκπαίδευση, έχουμε φτάσει στους 1,100 εκπαιδευτικούς που προστίθενται στις 5,500 δασκάλους που έχουμε στα δημοτικά και βεβαίως, έχουμε φτάσει περίπου τους 1,200 σχολικούς βοηθούς/συνοδούς.

Όμως, φαίνεται ότι η πολύ μεγάλη αύξηση των αριθμών, πραγματικά έχουν υπερδιπλασιαστεί τα παιδιά που εντάσσονται στην ειδική εκπαίδευση μέσα σε αυτή την δεκαετία, η πολύ μεγάλη αύξηση έχει ξεπεράσει τις δυνατότητες των δομών που είχαμε και του τι προβλέπει η νομοθεσία.

Για αυτό είναι που επανεξετάζουμε την λειτουργία των επαρχιακών επιτροπών, την διαδικασία αξιολόγησης, κλπ.

Ερ.: Υπάρχει συγκεκριμένος σχεδιασμός για τα ειδικά σχολεία;

Απ.: Θα καταθέτει μια πρόταση και για την ενίσχυση των ειδικών σχολείων, για παράδειγμα τα ειδικά σχολεία χρειάζονται περισσότερους ειδικούς, στήριξη από ψυχολόγους, κάποια σχολιατρική εποπτεία αλλά ενδεχομένως και λειτουργία κατά τους θερινούς μήνες.

Είναι κάτι πολύ σημαντικό, νομίζω όταν πρόκειται για αυτά τα ειδικά σχολεία.

Όσον αφορά τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία και εκεί γίνονται τεράστιες προσπάθειες, διορίζεται ένας πολύ μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών και στην δημοτική και στην μέση εκπαίδευση για τον σκοπό αυτό. Αλλά μέχρι τώρα, επειδή και σε αυτό το θέμα οι μεταβολές μεγεθών ήταν πολύ γρήγορες, δηλαδή μέσα σε μερικά χρόνια βρεθήκαμε να έχουμε ένα πληθυσμό περίπου 20% παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία. Δεν πρόλαβε το σύστημα να προσαρμοστεί ακριβώς. Οι πόροι διατίθενται, δεν αξιοποιούνται πάντα με τον καλύτερο τρόπο.

Άρα λοιπόν, βλέποντας τα αποτελέσματα της αξιολόγησης που γίνεται, περνούν αυτά τα παιδιά με την ολοκλήρωση του προγράμματος κάποια τεστ, έχει παρουσιαστεί η ανάγκη να ενισχύσουμε την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας πρώτα από όλα, να δοθεί σε αρκετές περιπτώσεις πρόσθετος χρόνος – μέχρι τώρα προβλεπόταν ένα πρόγραμμα δύο ετών – και βεβαίως, θα πρέπει να φροντίσουμε την μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο.

Δηλαδή, θα πρέπει να υιοθετηθεί σαν κανόνας ότι τα παιδιά μεταναστευτικής βιογραφίας, εκτός από τα παιδιά βέβαια τα οποία έχουν έρθει στην χώρα μας τους τελευταίους μήνες, αλλά τα υπόλοιπα παιδιά θα πρέπει πράγματι να φτάνουν στο επίπεδο εξοικείωσης – βεβαίως αυτό γίνεται και με την φοίτηση στα σχολεία – αλλά και γνώσης της γλώσσας, το επίπεδο Β1 για να μπορούν να συνεχίσουν. Διαφορετικά, θα έχουμε όπως και τώρα παιδιά στα γυμνάσια που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, δεν μπορούν να τύχουν και της αξιολόγησης.

Το φαινόμενο αυτό σημειώθηκε τώρα στο πρώτο τετράμηνο. Υπάρχει ένας αριθμός παιδιών μέσα στα γυμνάσια, τα οποία αναφέρεται από τα σχολεία ότι δεν μπορούν να συμμετάσχουν στις γραπτές αξιολογήσεις. Το να μην μπορούν να συμμετάσχουν στις γραπτές αξιολογήσεις δεν είναι το πρόβλημα, είναι το μικρότερο πρόβλημα. Το σημαντικότερο είναι το γιατί. Και το γιατί είναι διότι δεν μπορούν να παρακολουθούν τα μαθήματα.

Άρα λοιπόν, δεν μας ικανοποιεί το να πηγαίνουν απλώς κάθε μέρα στο σχολείο. Θα πρέπει στο σχολείο να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τα άλλα παιδιά, να μπορούν να παρακολουθήσουν την εκπαίδευση. Άρα λοιπόν, θα πρέπει να ενταθεί η διαδικασία ένταξης και υποδοχής και να έχουμε ένα σύστημα που πρώτο, θα είναι κανόνας γνωστός σε όλους ότι πρέπει να ξέρουν ελληνικά για να πηγαίνουν σχολείο και όταν λέω σε όλους, εννοώ και στους γονείς τους. Και δεύτερον, να το εξασφαλίζει αυτό το δημόσιο σχολείο στον μεγαλύτερο δυνατόν βαθμό, γιατί είναι μια κρίσιμη παράμετρος και για την ευρύτερη λειτουργία του σχολείου, και για τα παιδιά αυτά, και για τα υπόλοιπα και για τους εκπαιδευτικούς.

Άρα λοιπόν, εδώ έχει μπει σε εφαρμογή ένα σύστημα αποτελεσματικότερης εποπτείας όλων των σχολείων τα οποία τηρούν στοιχεία και μητρώα και αναλόγως πλαισιώνουν διαφορετικά τα διάφορα παιδιά, αλλά και θα έχουμε στο υπουργείο κάποια συγκεντρωτικά αποτελέσματα έχοντας την βεβαιότητα ότι κυρίως η μετάβαση στην μέση εκπαίδευση γίνεται με ικανοποιητικό βαθμό.

Ερ.: Σημαντικό ζήτημα το 2022 υπήρξε και η ψήφιση της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης από την Βουλή των Αντιπροσώπων. Πώς θα προσαρμόσει το ΥΠΑΝ το πρόγραμμα του 2023 για την διεξαγωγή της;

Απ.: Το 2023 θα συστηματοποιηθεί στα σχολεία η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση όπως ψηφίστηκε από την Βουλή. Είναι κάτι που ήδη γινόταν σε σημαντικό βαθμό, όμως θα συστηματοποιηθεί, θα συμπληρωθεί και με την ευκαιρία θα παντρέψουμε αυτή την ανάγκη, αυτή την λειτουργία με άλλες θεματικές που χρειάζονται, την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, τον χρηματοοικονομικό αναγραμματισμό. 

Στο πλαίσιο της λειτουργίας εργαστηρίων δεξιοτήτων στα δημοτικά και στα γυμνάσια.

Ειδικά για τον χρηματοοικονομικό αναγραμματισμό έχει γίνει για πρώτη φορά μια εθνική στρατηγική,  γιατί εδώ υπάρχει κάτι το αρκετά παράδοξο. Ενώ η Κύπρος και οι Κύπριοι διακρίνονται στην επιχειρηματικότητα, στην ευρηματικότητα, στις επαγγελματικές αναζητήσεις, είμαστε οικονομία υπηρεσιών. Ταυτόχρονα, το παράδοξο είναι ότι είναι αρκετά χαμηλή η μόρφωση, γνώσεις για θέματα χρηματοοικονομικά.

Με αποτέλεσμα, κάθε μερικά χρόνια δυστυχώς να συμβαίνουν στην χώρα μας κρίσεις, παράδοξα για τα οποία βέβαια δεν ευθύνονται οι γνώσεις του ανθρώπου, τα πρωταίτια είναι άλλα. Όμως, όταν σημειώνονται τέτοιες αναταραχές και κρίσεις που μεταφέρονται και στην Κύπρο, είμαστε περισσότερο ευάλωτοι εάν έχουμε χαμηλό χρηματοοικονομικό αναλφαβητισμό, όπως έχουμε μέχρι τώρα. Μια έρευνα που έγινε έδειξε πολύ πολύ προβληματικά αποτελέσματα.

Άρα λοιπόν, σε συνεργασία διαφόρων φορέων, Κεντρική Τράπεζα, υπουργείο οικονομικών και του δικού μας υπουργείου και άλλων φορέων, έχουμε χαράξει μια εθνική στρατηγική. Προβλέπεται ότι θα ενισχύσουμε την χρηματοοικονομική εκπαίδευση, η οποία και πάλι γινόταν στα σχολεία και τώρα, με την εισαγωγή της λειτουργία εργαστηρίων δεξιοτήτων στα οποία θα αφιερώσουμε κάποιο χρόνο, θα μπορούμε να καλύψουμε και τον χρηματοοικονομικό αναλφαβητισμό και την κυκλοφοριακή αγωγή, ένα επίσης σημαντικό θέμα.

Θα γίνει ένας κύκλος με συγκεκριμένο χρόνο, μέσα στον οποίο θα ενταχθεί και σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.

Ερ.: Υπάρχουν εξελίξεις στο ζήτημα της διδασκαλίας γλωσσών;

Απ.: Τα τελευταία δύο χρόνια εφαρμόζεται σταδιακά η πολιτική δύο ξένων γλωσσών στην μέση εκπαίδευση, δηλαδή, εκτός από την γενικευμένη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας, γενικεύτηκε και η διδασκαλία της γαλλικής γλώσσας.

Συγκεκριμένα, προστέθηκε η διδασκαλία στις δύο τελευταίες τάξεις λυκείου όπου δεν υπήρχε προηγουμένως και έτσι, οι απόφοιτοι στην Κύπρο θα διδάσκονται καθ’ όλη την διάρκεια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δύο ξένες γλώσσες όπως είναι και η γενικότερη κατεύθυνση της ΕΕ για πολυγλωσσία.

Η εφαρμογή της διδασκαλίας της γαλλικής έγινε σταδιακά και από αυτή τη σχολική χρονιά και την επόμενη θα έχει συμπληρωθεί ο κύκλος και θα έχουμε διδασκαλία σε ολόκληρο τον λυκειακό κύκλο.

Ταυτόχρονα, το ΥΠΑΝ, το δημόσιο σχολείο δηλαδή, προσφέρει τόσο για την γαλλική γλώσσα όσο και για την αγγλική, την δωρεάν πιστοποίηση των γνώσεων. Για την αγγλική σε συνεργασία με έγκριτο διεθνή βρετανικό οργανισμό, μπορούν τα παιδιά να περνούν τις γνωστές εξετάσεις, τις αναγνωρισμένες εξετάσεις αγγλικής μέσω του σχολείου, όπως και επίσης μέσα από μια διακρατική συνεργασία που έχουμε κάνει με την γαλλική κυβέρνηση μπορούν τα παιδιά να πιστοποιούν το επίπεδο γνώσης της γαλλικής γλώσσας μέσω του συστήματος σχολικού DELF, του διεθνές αναγνωρισμένου συστήματος για την γαλλική μέσα από τα σχολεία.



Σχετικά Άρθρα