ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Παράπονα ασθενών κατά ΟΑΥ για πρόσβαση σε φάρμακα

22 Δεκεμβρίου 2022, 06:00

images

Εξήντα πέντε παράπονα έχει δεχθεί συνολικά για το μήνα Νοέμβριο το Παρατηρητήριο Δικαιωμάτων Ασθενών της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου (ΟΣΑΚ), εκ των οποίων τα πλείστα αφορούν τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) και το πρόβλημα στην πρόσβαση και προμήθεια φαρμάκων και θεραπειών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέχει η ΟΣΑΚ, τα παράπονα που αφορούσαν τον ΟΑΥ σημείωσαν ποσοστό πέραν του 30%, ενώ το 14% αφορούσε τα νοσηλευτήρια ιδιωτικού και δημόσιου τομέα εντός και εκτός ΓεΣΥ, το 7% αφορούσε τους γιατρούς και το 5% αφορούσε το Υπουργείο Υγείας.

Όσον αφορά την κατηγορία των παραπόνων, η πλειοψηφία αφορούσε τα φάρμακα και τις θεραπείες με ποσοστό γύρω στο 27%.

Όπως σημειώνει η ΟΣΑΚ, οι ασθενείς αναφέρουν ελλείψεις διαφόρων φαρμακευτικών σκευασμάτων, προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην προμήθεια των φαρμάκων τους από τα νοσοκομειακά φαρμακεία, αλλά και φάρμακα που βρίσκονται εκτός ΓεΣΥ και αναγκάζονται να τα πληρώνουν.

Προσθέτει ότι οι χρονοβόρες διαδικασίες της Επιτροπής Ονομαστικών Αιτημάτων του Υπουργείου Υγείας που εξετάζει ονομαστικά αιτήματα για χορήγηση φαρμάκων σε ασθενείς, παραμένει ένα διαχρονικό πρόβλημα καθώς και η απόρριψη ονομαστικών αιτημάτων.

Άλλες κατηγορίες παραπόνων που σημειώθηκαν το Νοέμβριο του 2022 ήταν η πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας με 10% και η δαπάνη με 9%.

Από την άλλη, η συμπεριφορά και η εξυπηρέτηση από το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό είχε ποσοστό 5% μαζί με την ποιότητα υπηρεσιών υγείας, ενώ τα παράπονα που αφορούσαν τις λίστες αναμονής για διαγνωστικές εξετάσεις, ραντεβού και χειρουργικές επεμβάσεις και την ιατρική αμέλεια κατείχαν το χαμηλότερο ποσοστό με 4% αντίστοιχα.

Ακόμη, η συντριπτική πλειοψηφία των ασθενών που υπέβαλαν παράπονα κατά το μήνα Νοέμβριο ήταν άνδρες με ποσοστό 40% ενώ οι γυναίκες με ποσοστό 25%.

Αναφορικά με την ηλικία, τα περισσότερα παράπονα υπέβαλαν ασθενείς ηλικίας 51-70 ετών (29%) και 71 ετών και άνω (21%).

Η ΟΣΑΚ επισημαίνει επίσης ότι στα παράπονα που λαμβάνει περιλαμβάνονται η μεγάλη αναμονή που παρατηρείται στα ΤΑΕΠ των δημόσιων νοσηλευτηρίων και παράπονα για μη έκδοση παραπεμπτικών από προσωπικούς γιατρούς σε ειδικούς γιατρούς.

 Η διευθύντρια του ΟΑΥ, Έφη Καμμίτση, ανέφερε ότι το παρατηρητήριο της ΟΣΑΚ  λαμβάνει τα δικά του παράπονα και ότι υπάρχει συνεργασία με την ΟΣΑΚ και  το θέμα των φαρμάκων συζητιέται έντονα το τελευταίο διάστημα με την ένταξη των καινοτόμων φαρμάκων στο ΓεΣΥ.

«Ανταλλάζουμε και απόψεις και στοιχεία με την ΟΣΑΚ και μας λένε συχνά τις παρατηρήσεις των ασθενών και από άλλα μέσα και τα λαμβάνουμε υπόψη στις πολιτικές που διαμορφώνουμε και τις αναπροσαρμογές που κάνουμε», είπε.

Πρόσθεσε ότι η ΟΣΑΚ συμμετέχει στην επιτροπή που ασχολείται με την πρωτοβάθμια φροντίδα και καταθέτουν και εκεί που συμμετέχουν και οι γιατροί τις απόψεις τους. «Υπάρχει παρόμοια συνεργασία και για άλλα θέματα όπως αυτό των φαρμάκων», δήλωσε.

Για τα παράπονα που αφορούν τα παραπεμπτικά, η κ. Καμμίτση σημείωσε ότι «εμείς θέλουμε να εκπαιδεύσουμε τον κόσμο να κάνει χρήση της πρωτοβάθμιας φροντίδας, να επισκέπτεται τον προσωπικό ιατρό και να μην αποφασίζει από μόνος του πού θέλει να παραπεμφθεί. Ο γιατρός γνωρίζει πού να τον παραπέμψει».

Ποια είναι τα δικαιώματα των ασθενών 

Σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας, η προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών απορρέει από διεθνείς και ευρωπαϊκές συμβάσεις και άλλες νομικές πράξεις. Για σκοπούς νομικής κατοχύρωσης των δικαιωμάτων των ασθενών και για τη σύσταση αποτελεσματικού μηχανισμού ελέγχου για την παρακολούθηση του σεβασμού των δικαιωμάτων αυτών, θεσπίσθηκε ο περί της Κατοχύρωσης και της Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ασθενών Νόμος του 2004 (1(Ι)/2005).

Ως εκ τούτου, τα δικαιώματα των ασθενών έχουν ως εξής:

(α) Δικαίωμα σε φροντίδα υγείας και θεραπεία

(β) Αξιοπρεπή μεταχείριση

(γ) Πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας

(δ) Ισότιμη φροντίδα υγείας χωρίς δυσμενείς διακρίσεις

(ε) Φροντίδα υγείας σε περιπτώσεις επείγοντος ιατρικού περιστατικού ή κατάστασης σοβαρού κινδύνου εντός εύλογου χρόνου και κατά το μέγιστο βαθμό των ικανοτήτων του παροχέα υπηρεσιών υγείας

(στ) Δικαίωμα σε πληροφόρηση

(ζ) Η φροντίδα υγείας παρέχεται με τη συγκατάθεση του ασθενή και όπου είναι αδύνατο να ληφθεί, η φροντίδα υγείας που επιβάλλεται ως επείγουσα μπορεί να παρασχεθεί μόνο αν κριθεί ότι είναι προς όφελος του ασθενή, συνάδει με το καλώς νοούμενο συμφέρον του και λαμβάνει υπόψη τις προηγουμένως τυχόν εκφρασθείσες επιθυμίες του

(η) Εμπιστευτικότητα

(θ) Προστασία της ιδιωτικής ζωής του ασθενή

(ι) Δικαίωμα ενημέρωσης, πρόσβασης και αντίρρησης σε σχέση με πληροφορίες που αφορούν τον ίδιο τον ασθενή και περιλαμβάνονται σε ιατρικά αρχεία, που ο παροχέας υπηρεσιών υγείας οφείλει να τηρεί.

Προστίθεται ότι σε κάθε κρατικό νοσοκομείο, υπάρχει ένας λειτουργός δικαιωμάτων ασθενών ο οποίος παρέχει συμβουλές και βοήθεια σε ασθενείς για σκοπούς διαφύλαξης των δικαιωμάτων του, λαμβάνει και χειρίζεται παράπονα ασθενών που χρήζουν άμεσου χειρισμού, διαφορετικά τα παραπέμπει στην επιτροπή εξέτασης παραπόνων ασθενών και καθοδηγεί και ενημερώνει το προσωπικό του νοσοκομείου σχετικά με τα δικαιώματα των ασθενών.

Της Ουρανίας Στυλιανού

Σχετικά Άρθρα