Νέα δεδομένα για την σχολική χρονιά 2025-2026
20 Αυγούστου 2025, 06:00

Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά με εκτενές πλάνο δράσεων και καινοτομιών, φιλοδοξώντας να εκσυγχρονίσει το σχολείο, να το καταστήσει πιο συμπεριληπτικό και να το φέρει πιο κοντά στις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.
Το Υπουργείο Παιδείας θέτει ως κεντρικό στόχο την ενίσχυση της μάθησης, την καλλιέργεια δεξιοτήτων και τη διαμόρφωση πολιτών που θα μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του μέλλοντος, σύμφωνα με την εγκύκλιο που δημοσίευσε.
Έναρξη και χρονοδιαγράμματα
Η σχολική χρονιά αρχίζει τη Δευτέρα 1η Σεπτεμβρίου 2025 για τους εκπαιδευτικούς και την Παρασκευή 5η Σεπτεμβρίου για τους μαθητές Μέσης Εκπαίδευσης, από 1 έως 4 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθούν επιμορφωτικά σεμινάρια, ενώ επανέρχεται ο θεσμός των «Ημερών Εκπαιδευτικού» στις 11 Δεκεμβρίου 2025 και στις 10 Φεβρουαρίου 2026, με τα σχολεία κλειστά για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν σε στοχευμένη κατάρτιση.
Καθοριστική θα είναι η συμβολή των διευθυντών, οι οποίοι καλούνται να διασφαλίσουν την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων, την παιδαγωγική και συναισθηματική στήριξη των μαθητών, αλλά και την άμεση διαχείριση προβλημάτων σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, τις τοπικές αρχές και την Αστυνομία.
Μεταρρυθμίσεις στα Αναλυτικά Προγράμματα
Από φέτος εφαρμόζονται επικαιροποιημένα Αναλυτικά Προγράμματα, με στόχο τον εξορθολογισμό της ύλης και τη μείωση του υπερβολικού όγκου γνώσεων, με την έμφαση να δίνεται στην κριτική σκέψη, τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα, σε εναρμόνιση με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Δεξιοτήτων.
Η νέα χρονιά φέρνει σειρά αλλαγών, όπως τα ολοήμερα Γυμνάσια Διαθεματικής και Διεπιστημονικής Μάθησης που συνεχίζουν σε όλες τις επαρχίες, με έμφαση στο STEAM αλλά και στην ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό, και το Πιλοτικό Τεχνικό Γυμνάσιο όπου θα λειτουργήσει για πρώτη φορά στη Λευκωσία και στη Λεμεσό, με κατευθύνσεις στη μηχανική επιστήμη ή στις κατασκευές.
Επίσης το πρόγραμμα ΠΟΣΜΕ επεκτείνεται, με τη στήριξη ΕΕ και UNESCO, στο Γυμνάσιο Αγίου Δομετίου, καθώς και πιλοτική εκμάθηση Γερμανικών η οποία θα εφαρμόζεται σε σχολεία Λευκωσίας, Λεμεσού και Πάφου, με δύο ώρες εβδομαδιαίως.
Στήριξη μαθητών και καταπολέμηση ανισοτήτων
Το ΥΠΑΝ δίνει έμφαση στη συμπερίληψη και την κοινωνική στήριξη με το ΔΡΑ.Σ.Ε.+ να συνεχίζει με ενισχυτική διδασκαλία και δημιουργικές δραστηριότητες, και το Πρόγραμμα Μεταναστευτικής Βιογραφίας να προσφέρει εκμάθηση ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας για μαθητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο.
Επίσης προωθείται νομοσχέδιο για την ειδική εκπαίδευση και ενισχύεται η επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη συμπεριληπτική διδασκαλία.
Τέλος η σύνδεση με την αγορά εργασίας ενδυναμώνεται με την επαναφορά της «εβδομάδας εργασίας» για μαθητές Β΄Λυκείου, τα διήμερα/τριήμερα επαγγελματικής ενημέρωσης και την επέκταση του Προγράμματος Χρηματοοικονομικής Παιδείας σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου.
Σχολική βία και ασφάλεια
Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου κάθε σχολείο θα πρέπει να εκπονήσει Σχέδιο Δράσης για την πρόληψη ενδοσχολικής βίας, με συμμετοχή μαθητών, γονέων και τοπικής κοινότητας, ενώ παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί θα λάβουν ειδική κατάρτιση για την πρόληψη εκφοβισμού.
Περαιτέρω καινοτομίες
Το Σύστημα Ηλεκτρονικής Διοίκησης Εκπαίδευσης και Αγωγής (eΔΕΑ) προχωρά, με στόχο την πλήρη ψηφιοποίηση των διαδικασιών και την απλοποίηση της επικοινωνίας σχολείων–ΥΠΑΝ–γονέων.
Η διδασκαλία της ελληνικής ενισχύεται με διαγωνισμούς, ημερίδες και σεμινάρια, και το σύνθημα «Δεν Ξεχνώ και Αγωνίζομαι» παραμένει στους ετήσιους στόχους, συνδέοντας την εκπαίδευση με την ιστορική μνήμη.
Ο περιορισμός στη χρήση κινητών τηλεφώνων και «έξυπνων» συσκευών κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας εξακολουθεί να ισχύει, ως μέτρο προστασίας από διάσπαση και διαδικτυακούς κινδύνους.
Προοπτικές και προκλήσεις
Η σχολική χρονιά 2025-2026 χαρακτηρίζεται από πληθώρα καινοτομιών, αλλά και από την πρόκληση της πρακτικής εφαρμογής τους, και η επιτυχία θα εξαρτηθεί από την ετοιμότητα των σχολικών μονάδων, τη στήριξη των εκπαιδευτικών και την πολιτική βούληση.
Το ΥΠΑΝ καλείται να αποδείξει ότι οι εξαγγελίες θα μετατραπούν σε απτά αποτελέσματα, με στόχο ένα πιο σύγχρονο, δημοκρατικό και συμπεριληπτικό σχολείο.
Του Λοΐζου Ττοφαλλή