ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Μειώθηκε η σπατάλη φαγητού στις επιχειρήσεις

15 Ιουλίου 2022, 06:00

images

Μείωση στις ποσότητες των γευμάτων που πετάγονται από τις επιχειρήσεις του τομέα φιλοξενίας, εστίασης, τροφοδοσίας και τροφίμων στην Κύπρο σημειώθηκε, σύμφωνα με τη 2η έρευνα που διεξήγαγε η Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων (ΟΕΒ) σε επιχειρήσεις για την μείωση της σπατάλης τροφίμων.

Συμμορφώθηκαν οι επιχειρήσεις

Όπως αναφέρουν τα κυριότερα ευρήματα της έρευνας, οι επιχειρήσεις άρχισαν να αντιλαμβάνονται και να κατανοούν σε μεγαλύτερο ποσοστό τους ορισμούς των οργανικών αποβλήτων, της κομποστοποίησης, της ημερομηνίας λήξεως και της ανάλωσης κατά προτίμηση.

Συγκεκριμένα, έχουν μειωθεί οι ποσότητες των γευμάτων που πετάγονται από τις επιχειρήσεις και γίνεται καλύτερη αξιοποίηση των πρώτων υλών, οι περισσότερες επιχειρήσεις δίνουν το φαγητό που απομένει από τον πελάτη στον πελάτη, όπως επίσης και περισσότερες επιχειρήσεις προτείνουν στον πελάτη το πακέτο(take away) για την ποσότητα φαγητού που τους έχει απομείνει.

Σημειώνεται επίσης ότι αυξήθηκε το ποσοστό των άθικτων παρασκευών που δίνονται από τις επιχειρήσεις στα κοινωνικά παντοπωλεία και διατίθενται σε ζώα και μειώθηκε το ποσοστό των άθικτων παρασκευών που πετάγονται από τις επιχειρήσεις στο γενικό κάδο απορριμμάτων και που φυλάγονται για την επόμενη μέρα.

Προστίθεται ότι για το 2020 το 3% των γευμάτων που ετοιμάζονται για το πρωινό πετάγονταν, ενώ το 2021 μειώθηκε στο 1% των γευμάτων. Επιπλέον, το ποσοστό των γευμάτων που ετοιμάζονται για το μεσημεριανό και πετάγονται για το 2020 και 2021 παρέμεινε ίδιο στο 1%. Παρόλα αυτά, οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις κατάφεραν να μειώσουν τον αριθμό των γευμάτων που πετάγονται με διάφορες καλές πρακτικές.

Πώς διαχειρίζονται ανεκμετάλλευτο φαγητό

Όσον αφορά τη διαχείριση φαγητού από τις επιχειρήσεις, που δεν καταναλώθηκε από τον πελάτη, τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι το 2020 το 47% των επιχειρήσεων δεν έδωσε ποτέ το φαγητό που περίσσεψε στον πελάτη, το 30% δεν έδωσε ποτέ το φαγητό σε take away μόνο εάν το ζητήσει ο πελάτης, και το 6% των επιχειρήσεων πρότεινε στον πελάτη το πακέτο take away.

Για το 2021, καμία επιχείρηση (0%) δεν έδωσε ποτέ το φαγητό που περίσσεψε στον πελάτη, το 63% δεν έδωσε ποτέ το φαγητό σε take away μόνο εάν το ζητήσει ο πελάτης, και το 37% πρότεινε στον πελάτη το πακέτο take away.

Επιπρόσθετα, στην ερώτηση εάν υπήρχε πλατφόρμα ενημέρωσης για παραχώρηση φαγητού ή τροφίμων σε ευάλωτες ομάδες εάν θα τη χρησιμοποιούσαν, το 12% απάντησε όχι και το 88% απάντησε ναι.

Επίσης, το 75% των επιχειρήσεων απάντησε ότι παράγει τόσο φαγητό όσο χρειάζεται, ενώ το 25% απάντησε ότι παράγει περισσότερο φαγητό από όσο χρειάζεται. Ακόμη, ένα 25% απάντησε ότι μπορεί να μειώσει κατά 25% τον όγκο των οργανικών αποβλήτων που παράγει, ένα 13% απάντησε καθόλου και ένα 62% απάντησε ότι μπορεί να τα μειώσει κατά 10%.

Προστίθεται ότι στο ερώτημα εάν η επιχείρηση διενεργεί καλό προγραμματισμό αποθεμάτων και παραγγελιών, το 13% απάντησε ίσως, και το 87% απάντησε ναι.

Σύμφωνα με τη έρευνα, οι επιχειρήσεις ιεραρχούν τα ακόλουθα στην προσπάθεια τους να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων: αλλαγή κουλτούρας του καταναλωτή, όπως να παραγγέλνει όσα θα καταναλώσει και να παίρνει μαζί του το φαγητό που του μένει από το εστιατόριο, σωστή φύλαξη των τροφίμων και εύρεση έξυπνων τεχνικών για αξιοποίηση των πρώτων υλών με αποδοτικότερο τρόπο.

Σύμφωνα με την ΟΕΒ, η έρευνα διενεργήθηκε στo πλαίσιo του προγράμματος LIFE-FOODprint με τίτλο «Awareness-raising campaign to prevent and manage food waste among consumers, the food and hospitality industries» κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2022 και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Της Ουρανίας Στυλιανού

Σχετικά Άρθρα