ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

ΚΥΣΟΑ: Ενιαία εκπαίδευση με ισότιμη συμμετοχή παιδιών με αναπηρία

30 September 2022, 15:57

images

Τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων για προώθηση της ενιαίας εκπαίδευσης που να περιλαμβάνει το δικαίωμα ισότιμης συμμετοχής των παιδιών με αναπηρία σε όλα τα επίπεδα της σχολικής διαδικασίας και του σχολικού περιβάλλοντος, ζητεί από την Κυπριακή Δημοκρατία, η Κυπριακή Συνομοσπονδία Οργανώσεων Αναπήρων (ΚΥΣΟΑ).

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, η ΚΥΣΟΑ θα πραγματοποιήσει διάσκεψη Τύπου-διαμαρτυρία για το θέμα στις 10 Οκτωβρίου, η ώρα 9:00 ενώ διαμαρτυρίες θα γίνουν και στα Επαρχιακά Γραφεία Παιδείας.

Η ΚΥΣΟΑ ζητεί από την Πολιτεία, νομοθεσία που πραγματικά να υλοποιεί την ενιαία εκπαίδευση με αναμόρφωση εις βάθος του εκπαιδευτικού συστήματος και εγκατάλειψη του παρωχημένου διαχωριστικού συστήματος «ειδικής εκπαίδευσης».

Επίσης, θεσμοθέτηση, προετοιμασία και ευέλικτη παροχή εύλογων προσαρμογών, όπως είναι η διαθεσιμότητα κατάλληλου εξοπλισμού και μεθόδων για την επικοινωνία και τη μάθηση, διαφοροποιημένο εξεταστικό δοκίμιο, κτλ.

Ακόμη, παρακολούθηση εφαρμογής των εύλογων προσαρμογών, ουσιαστική και συνεχή επιμόρφωση εκπαιδευτικών για εφαρμογή διαφοροποιημένης, προσβάσιμης διδασκαλίας και στήριξη των εκπαιδευτικών για εφαρμογή της διδασκαλίας ενιαίας εκπαίδευσης (π.χ. μέσω της μείωσης του αριθμού των παιδιών στην τάξη, με παράλληλη στήριξη και συνδιδασκαλία, με σχολικά εγχειρίδια-μέσα-μεθόδους-υλικά, που προωθούν τη διαφοροποίηση, με εξοπλισμό που διευκολύνει την εφαρμογή της διαφοροποίησης, εξοικείωση με υποστηρικτική τεχνολογία κτλ.).

Ζητεί επίσης, την πλήρη εφαρμογή του άρθρου 24 για την ενιαία εκπαίδευση, της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, την οποία η Κυπριακή Δημοκρατία κύρωσε το 2011 με καθοδήγηση τα Γενικά Σχόλια των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και των Δικαιωμάτων του Παιδιού.

Σημειώνει ότι η ενιαία εκπαίδευση είναι η ποιοτική εκπαίδευση όλων των παιδιών στην κοινότητα, μαζί με τους συνομήλικους φίλους τους που προϋποθέτει τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και υλικό που απευθύνεται στην ετοιμότητα, στα ενδιαφέροντα και στο μαθησιακό προφίλ όλων των παιδιών (π.χ. κοινωνικό φύλο/ταυτότητα φύλου, κουλτούρα, μαθησιακά στυλ, πολλαπλούς τύπους νοημοσύνης).

Επίσης, την παροχή δυνατότητας συμμετοχής όλων των παιδιών στη μαθησιακή διαδικασία και σε όλες τις δράσεις που πραγματοποιούνται στο σχολικό πλαίσιο (π.χ. ενδοσχολικές εκδηλώσεις, εκδρομές, επισκέψεις, κ.ά) και τον σεβασμό στα ατομικά χαρακτηριστικά όλων των παιδιών (π.χ. φύλο, αναπηρία, μορφή επικοινωνίας, καταγωγή).

Επισημαίνει ότι το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου δεν προωθεί την ενιαία εκπαίδευση, αντίθετα αποκλείει παιδιά από το γενικό σχολείο λόγω της αναπηρίας τους με «δικαιολογία» την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών τους αποφεύγοντας να προσαρμόσει στον ελάχιστο βαθμό τις υφιστάμενες τάξεις του γενικού σχολείου.

Ακόμη θεωρεί ότι η αύξηση των περιόδων «ειδικής εκπαίδευσης» και η απομάκρυνση των παιδιών από τη γενική τάξη είναι η λύση για την εκπαίδευσή τους ενώ αξιολογεί τα παιδιά με σκοπό να τα διαχωρίσει (π.χ. διαγνωστικά δοκίμια προδημοτικής, Α’ δημοτικού, εξετάσεις τετραμήνων) αντί να τα στηρίξει.

Η ΚΥΣΟΑ αναφέρει ότι το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα, παρέχει υποτυπώδεις «διευκολύνσεις» στα παιδιά με αναπηρία, αντί να εφαρμόζει «εύλογες προσαρμογές» στην εκπαίδευση και στερεί από ορισμένα παιδιά την υπηρεσία υποστήριξης από συνοδούς για θέματα αυτοεξυπηρέτησης, ανεξαρτησίας ή επικοινωνίας.

Επίσης, σημειώνει ότι το σύστημα, επικεντρώνεται στην υλοποίηση πολιτικών που διαχωρίζουν τα παιδιά (π.χ. πολιτική ειδικής εκπαίδευσης και πολιτική για παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία), αντί να επικεντρωθεί σε πολιτικές πραγμάτωσης δικαιωμάτων και συμμετοχής στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Σχετικά Άρθρα