Influencers κατά των διατροφικών «scams»
24 Οκτωβρίου 2025, 16:06
Μια νέα πανευρωπαϊκή καμπάνια με τη συμμετοχή προσώπων επιρροής (influencers) από οκτώ χώρες, ανάμεσα τους και η Κύπρος, αποσκοπεί να βοηθήσει του νέους να αναγνωρίζουν την παραπλανητική παραπληροφόρηση γύρω από τη διατροφή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ).
Ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Καρκινοπαθών και Φίλων (ΠΑΣΥΚΑΦ), συμμετέχει ως βασικός συνεργάτης της καμπάνιας στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος SUNRISE, προβάλλοντας την πρωτοβουλία στη χώρα.
Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του ΠΑΣΥΚΑΦ, στόχος της καμπάνιας «Snack or Scam» είναι να βοηθήσει τους νέους να εντοπίζουν τις ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες που κυκλοφορούν στο TikTok και το Instagram, ιδιαίτερα μέσα από τάσεις όπως «τι έφαγα μέσα στην ημέρα μου» (what I eat in a day) και διατιμήσεις προϊόντων.
Όπως επισημαίνουν οι οργανωτές, πολλές από τις διαδικτυακές συμβουλές είναι μη επιστημονικές, επιβλαβείς ή προωθούνται από εμπορικά συμφέροντα.
Μια καμπάνια από εφήβους, για εφήβους
Η καμπάνια σχεδιάστηκε από εφήβους για εφήβους, σε συνεργασία με ειδικούς στη διατροφή και την επικοινωνία.
Υπογραμμίζεται πως μέσα από βίντεο, αναρτήσεις και διαδραστικά εργαλεία, οι συμμετέχοντες ενθαρρύνονται να αμφισβητούν τις πληροφορίες που βλέπουν στο διαδίκτυο και να αποκτούν δεξιότητες κριτικής σκέψης.
Η Καθηγήτρια Επιστήμης της Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Γάνδης, κ. Liselot Hudders, εξηγεί πως στόχος δεν είναι να πουν στους εφήβους τι είναι αλήθεια ή ψέμα, αλλά «να τους δώσουν τα εργαλεία να αμφισβητούν όσα βλέπουν, ώστε να κάνουν ενημερωμένες επιλογές».
Από την πλευρά της, η δημιουργός περιεχομένου Ραφαέλλα ανέφερε πως «η παραπλανητική διαφήμιση τροφίμων επηρεάζει εύκολα τους ανθρώπους» και ότι τέτοιες πρωτοβουλίες βοηθούν στην προώθηση ενός πιο υγιεινού και συνειδητού τρόπου ζωής.
Βασικά μηνύματα της καμπάνιας
Όπως τονίζεται η καμπάνια προωθεί τρία βασικά μηνύματα ότι η διατροφή είναι προσωπική υπόθεση και δεν πρέπει να βασίζεται σε τάσεις, ότι ο έλεγχος των πηγών είναι κρίσιμος για την αξιοπιστία της πληροφορίας και ότι οι διαδικτυακές επιλογές συμβάλλουν στη διάδοση της παραπληροφόρησης.
Σημειώνεται πως η καμπάνια «Snack or Scam» υλοποιείται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Horizon Europe, με συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
