ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

ΓεΣΥ: Πλεόνασμα €80 εκατ. το 2025 στο ΓεΣΥ…χωρίς έλεγχο καταχρήσεων

26 Μαΐου 2023, 12:03

images

Πλεόνασμα €80 εκατ. προβλέπεται μέχρι το 2025 στα οικονομικά του ΓεΣΥ, σύμφωνα με την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου (ΥΕΕ), με τον ΟΑΥ ωστόσο να μην διαθέτει εξειδικευμένο σύστημα για έλεγχο και αντιμετώπιση καταχρήσεων που αφορούν γιατρούς και τα φάρμακα.

Σύμφωνα με τις σημειώσεις της ΥΕΕ που κατατέθηκαν στη συνεδρία της Επιτροπής την Πέμπτη 25 Μαΐου 2023, στο πλαίσιο της συζήτησης της ετήσιας έκθεσης του γενικού ελεγκτή για το έτος 2020 που αφορά τον έλεγχο του ΟΑΥ, μέχρι το 2025 το πλεόνασμα στο ταμείο του ΓεΣΥ θα ανέρχεται στα €80 εκατ.

Ειδικότερα, από ανάλυση προϋπολογισμένων εσόδων και δαπανών του ΟΑΥ και του ΓεΣΥ σύμφωνα με τους περί προϋπολογισμούς νόμους 2019-2023, το σύνολο των εσόδων του ΓεΣΥ σημείωσε αύξηση αφού το 2019 ανήλθε στα €438 εκατ., το 2020 στα €1.051 εκατ., το 2021 στα €1.279 εκατ., το 2022 στα €1.397 εκατ. Μέχρι την ολοκλήρωση του 2023, προβλέπεται τα έσοδα θα ανέλθουν στα €1.471 εκατ., το 2024 €1.541 εκατ. και το 2025 στα €1.608 εκατ.

Όσον αφορά τις δαπάνες του ΓεΣΥ, σημειώνουν επίσης αύξηση, αφού το 2019 ανήλθαν στα €395 εκατ., το 2020 στα €970 εκατ. το 2021 στα €1.276 εκατ., το 2022 στα €1.387 εκατ. Για το 2023, εκτιμάται να φθάσουν τα €1.448 εκατ. το 2024  στα €1.505 εκατ. και το 2025 στα €1.565 εκατ.

Ακόμη, σύμφωνα με τα στοιχεία, το πλεόνασμα στο ταμείο του ΓεΣΥ το 2019 ανήλθε στα €55 εκατ., το 2020 στα €103 εκατ., το 2021 στα €21 εκατ., το 2022 στα €21 εκατ.. Για το 2023, το πλεόνασμα αναμένεται στα €53 εκατ., το 2024 στα €70 εκατ., και το 2025 στα €80 εκατ.

Όσον αφορά το πλεόνασμα στο ταμείο του ΟΑΥ, το 2019 ανήλθε στα €43 εκατ., το 2020 στα €81 εκατ., το 2021 στα €3 εκατ., το 2022 στα €10 εκατ. Για το 2023, αναμένεται στα €23 εκατ., το 2024 προβλέπεται στα €36 εκατ. και το 2025 στα €43 εκατ.

Όσον αφορά τα φάρμακα οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες το 2019 ανήλθαν στα €80 εκατ., το 2020 στα €230 εκατ., το 2021 στα €323 εκατ., το 2022 στα €345 εκατ., το 2023 στα €383 εκατ., το 2024 στα €398 εκατ. και το 2025 στα €414 εκατ.

Η ΥΕΕ σημειώνει ότι απαιτείται σωστή εκτίμηση των δαπανών. Οι δαπάνες δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν τα έσοδα και να λαμβάνουν υπόψη όλες τις υποχρεώσεις του ΟΑΥ για την παροχή υπηρεσιών φροντίδας υγείας.

Για παράδειγμα, κατά την προετοιμασία του προϋπολογισμού δεν λήφθηκαν υπόψη τα ονομαστικά φάρμακα, οι ασθενείς που αποστέλλονταν στο εξωτερικό και άλλες υπηρεσίες που συνέχισαν να επιδοτούνται από το Υπουργείο Υγείας, ενώ η υποχρέωση ανήκε στον ΟΑΥ. Ως αποτέλεσμα, μετά από τιμολόγηση του ΟΑΥ από το υπουργείο κατά το 2021 για αυτές τις υπηρεσίες για €93 εκατ., προέκυψε έλλειμμα στον ΟΑΥ για το έτος της τάξεως των €44,1 εκατ.

Καμπανάκι για έλεγχο καταχρήσεων στο σύστημα 

Όπως αναφέρει στην επιστολή η ΥΕΕ, ο ΟΑΥ δεν διαθέτει ανεξάρτητο και εξειδικευμένο σύστημα για ανάλυση των δεδομένων που παράγονται καθημερινά από το σύστημα του ΓεΣΥ.

Σημειώνεται ότι, κατά την ανάλυση δεδομένων για τα ποσά του 2019, εντοπίστηκαν κάποιες παράξενες συμπεριφορές ιατρών, όπως γυναικολόγος με μέση μηνιαία αμοιβή €124 χιλ. σε σχέση με €12 χιλ. για την ειδικότητα του, παθολόγος με μέσο μηνιαίο αριθμό απαιτήσεων 426 σε σχέση με 48 για την ειδικότητα του, οφθαλμίατρος με μέσο κόστος απαίτησης 1118 σε σχέση με 128 για την ειδικότητα του, ακτινολόγος με μέσο χρόνο απαίτησης 5 λεπτά σε σχέση με 31 λεπτά για την ειδικότητα του.

Επίσης, σε σχέση με τα φάρμακα αναδείχθηκε αριθμός παροχών με πιο ασυνήθιστη συμπεριφορά σε σχέση με τους άλλους παρόχους της ειδικότητας τους.

Για παράδειγμα, συνταγογραφήσεις για φάρμακα που δεν είναι απαραίτητα για τη θεραπεία κάποιου περιστατικού, ανάλωση φαρμάκων ή άλλων αναλωσίμων από τον κατάλογος Ζ περισσότερων από αυτά που χρειάζονται, ειδικά εφόσον οι αμοιβές για τα Ζ δεν γίνονται στα νοσηλευτήρια αλλά απευθείας στις προμηθεύτριες εταιρείες.

«Θα πρέπει να αναπτυχθούν κανάλια επικοινωνίας και προστασίας Δικαιούχων που δυνατόν να θέλουν να προβούν σε καταγγελία με ανώνυμο τρόπο. Υπάρχουν πολλά ανοικτά παράπονα που δεν αξιοποιήθηκαν», υπογραμμίζει.

Προστίθεται ότι εντοπίστηκαν αδυναμίες στην παρακολούθηση δικαιούχων που αποχωρούν από την Κυπριακή Δημοκρατία και παύουν να είναι επιλέξιμοι για ένταξη στο ΓεΣΥ.

Ως εκ τούτου, θα πρέπει να αξιοποιούνται πληροφορίες από άλλους φορείς όπως κοινωνικές ασφαλίσεις, φόρος, αστυνομία, αεροδρόμια ώστε τέτοιες περιπτώσεις να εντοπίζονται και να τυγχάνουν του ανάλογου χειρισμού.

Της Ουρανίας Στυλιανού



Σχετικά Άρθρα