Αντιδράσεις στην επαναφορά οχημάτων στη Μακαρίου
16 Μαΐου 2025, 17:20

Την έντονη αντίθεσή τους στις ενέργειες που προωθούν την επαναφορά της διέλευσης ιδιωτικών οχημάτων στο βόρειο τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου εκφράζουν το Κίνημα Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών και το Volt, καλώντας τον δήμο Λευκωσίας να αναθεωρήσει την απόφαση.
Οι Οικολόγοι κάνουν λόγο για κατάφωρη παραβίαση του αρχικού Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
Σημειώνουν ότι παρά τη σχετική γραπτή παρέμβαση του Κινήματος από τις 24 Φεβρουαρίου 2025, μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί καμία απάντηση από τον Δήμο Λευκωσίας, ενώ θετική υπήρξε η ανταπόκριση του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κ. Αλέξη Βαφεάδη.
Σύμφωνα με ανακοίνωση των Οικολόγων, ο υπουργός ενημέρωσε ότι ολοκληρώθηκε μελέτη από τον εξειδικευμένο οίκο KPMG για τα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργήθηκαν από τις μονοδρομήσεις στη Μακαρίου και την Καλλιπόλεως.
Ενημέρωσε επίσης ότι βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία με τον Δήμο για την αξιολόγηση τεκμηριωμένων λύσεων, καθώς και πως έχει ήδη θεσμοθετηθεί νέο νομικό πλαίσιο (Ν.117(Ι)/2023), το οποίο προβλέπει τη δυνατότητα στοχευμένου ελέγχου εισόδου στη βόρεια Μακαρίου μόνο από αδειούχα οχήματα, με χρήση συστημάτων φωτοεπισήμανσης.
Ερωτήματα για αδιαφάνεια στη διαδικασία
Οι Οικολόγοι θέτουν ερωτήματα για τη διαδικασία με την οποία το θέμα προωθείται στο Δημοτικό Συμβούλιο Λευκωσίας, χωρίς προηγούμενη δημόσια παρουσίαση της μελέτης και χωρίς διαβούλευση με τους πολίτες και τους εμπλεκόμενους φορείς.
Σύμφωνα με την ανακοίνωσή τους, η Λεωφόρος Μακαρίου είναι έργο συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, σχεδιασμένο στο πνεύμα της βιώσιμης κινητικότητας και της αποδέσμευσης από την εξάρτηση στο ιδιωτικό αυτοκίνητο.
Το Κίνημα υποστηρίζει πως η ανατροπή του σχεδιασμού χωρίς επιστημονική και κοινωνική τεκμηρίωση θα αποτελούσε οπισθοδρόμηση, αντιστρατευόμενη τις ανάγκες μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πρωτεύουσας.
Επισημαίνεται επίσης πως η καθυστέρηση στην εφαρμογή του συστήματος ελεγχόμενης πρόσβασης από κατοίκους, εργαζομένους και οχήματα τροφοδοσίας έχει δημιουργήσει καθεστώς αυθαιρεσίας.
Το Κίνημα κάλεσε τον Δήμο και το Υπουργείο να συγχρονίσουν τα συστήματα φωτοεπισήμανσης, ώστε να εφαρμοστεί χωρίς άλλες καθυστερήσεις το ΣΒΑΚ, ενώ απευθύνει αιτήματα προς τον Δήμο Λευκωσίας, όπως την αναστολή κάθε απόφασης που αφορά την επαναφορά της κυκλοφορίας διερχόμενων οχημάτων στη Λεωφόρο Μακαρίου, την δημοσιοποίηση της μελέτης, και τον σεβασμό στις αρχές της διαφάνειας, της επικουρικότητας και της βιώσιμης ανάπτυξης.
Σκληρή κριτική και από το Volt
Επικρίσεις για την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λευκωσίας να επιτρέψει εκ νέου τη διέλευση όλων των οχημάτων στη Λεωφόρο Μακαρίου, εξαπολύει και το κίνημα Volt, κάνοντας λόγο για οπισθοδρόμηση και αυθαίρετη παρέμβαση που παρακάμπτει επιστημονικά και θεσμικά δεδομένα.
Το Volt επισημαίνει ότι η απόφαση αυτή λαμβάνεται χωρίς προηγούμενη δημόσια διαβούλευση, χωρίς αναμονή της επίσημης παρουσίασης της μελέτης του Υπουργείου Μεταφορών και χωρίς συνεκτίμηση των στρατηγικών σχεδιασμών για την περιοχή.
Όπως αναφέρει, η απόφαση θέτει σε άμεσο κίνδυνο την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση έργων, όχι μόνο για τον Δήμο Λευκωσίας αλλά και για άλλους δήμους και κοινότητες.
«Κάθε φορά που λαμβάνεται μια δύσκολη απόφαση που απαιτεί πολιτικό θάρρος και στήριξη, το παραδοσιακό πολιτικό σύστημα δείχνει την αδυναμία του να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Με το πρώτο κύμα αντίδρασης, ανατρέπει αποφάσεις και σχεδιασμούς», σημειώνεται χαρακτηριστικά στη σχετική ανακοίνωση.
Κίνδυνος απώλειας κοινοτικών κονδυλίων
Το Volt υπενθυμίζει μέσα από την ανακοίνωση του ότι η αναμόρφωση της Μακαρίου υλοποιήθηκε με χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής της ΕΈ, στη βάση καινοτόμων ρυθμίσεων βιώσιμης κινητικότητας, και πως τυχόν αλλαγές απαιτούν διαβούλευση με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές, διαδικασία που επιχειρείται να πραγματοποιηθεί εκ των υστέρων.
Η απόφαση του Δήμου, επισημαίνεται, έρχεται σε αντίθεση με τις σύγχρονες αστικές πολιτικές που υιοθετούνται σε πόλεις του εξωτερικού, οι οποίες επενδύουν στη μικροκινητικότητα, δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς και μειώνουν τη χρήση ιδιωτικών οχημάτων στα αστικά κέντρα.
Το Volt καλεί τον Δήμο Λευκωσίας να επανεξετάσει άμεσα την απόφασή του, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τις πιθανές επιπτώσεις σε τοπικό και εθνικό επίπεδο ενώ παράλληλα, απευθύνει έκκληση στην Αστυνομία Κύπρου να μην ενδώσει στις πιέσεις και να συνεχίσει την εφαρμογή των ισχυουσών ρυθμίσεων στη Λεωφόρο Μακαρίου και στις παρόδους Μπουμπουλίνας και Μνασιάδου.
Λ.Τ.