ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

«Ως εκπαιδευτικοί λέμε ναι στις μεταρρυθμίσεις με διάλογο και συναίνεση»

28 Νοεμβρίου 2025, 17:25

images

Η συζήτηση γύρω από το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών έχει προκαλέσει ένταση και αντιδράσεις. To Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), υποστηρίζει ότι οι συνδικαλιστικές οργανώσεις εμμένουν σε «αναχρονιστικές απόψεις». 

Ωστόσο, τα επιχειρήματα της ΠΟΕΔ, της ΟΛΤΕΚ και της ΟΕΛΜΕΚ δεν είναι αναχρονιστικά αλλά βαθιά σύγχρονα: αφορούν την ποιότητα της εκπαίδευσης, την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων και τη διασφάλιση ενός παιδαγωγικού κλίματος που δεν θα βασίζεται στον φόβο αλλά στη συνεργασία.

1. Η αξιολόγηση δεν είναι ουδέτερη διαδικασία

Το ΥΠΑΝ υποστηρίζει ότι η αξιολόγηση «δεν επηρεάζει μισθούς ή ώρες εργασίας». Στην πράξη, όμως, κάθε αξιολογικό σύστημα δημιουργεί πίεση, ανταγωνισμό και συχνά οδηγεί σε άνιση μεταχείριση. Οι εκπαιδευτικοί, μέσω της ΟΕΛΜΕΚ, της ΟΛΤΕΚ και της ΠΟΕΔ, γνωρίζουν ότι πίσω από κάθε «ουδέτερη» αξιολόγηση κρύβονται αποφάσεις που επηρεάζουν την επαγγελματική τους πορεία. Η ανησυχία τους είναι δικαιολογημένη: δεν θέλουν ένα εργαλείο που θα χρησιμοποιηθεί για πειθαρχία αντί για στήριξη.

2. Η δημοκρατία απαιτεί διάλογο

Το ΥΠΑΝ τονίζει ότι «είναι σοβαρό πλήγμα στη δημοκρατία να μη συζητηθεί το νομοσχέδιο». Όμως, η δημοκρατία δεν είναι απλώς διαδικασία ψήφισης στη Βουλή· είναι και ουσιαστικός διάλογος με τους άμεσα εμπλεκόμενους. Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ και ΠΟΕΔ δεν ζητούν να καταργηθεί η διαδικασία· ζητούν να ακουστεί η φωνή τους. Αν η κοινωνία θέλει πραγματικά μεταρρύθμιση, αυτή πρέπει να γίνει με συναίνεση, όχι με αντιπαράθεση.

3. Οι εκπαιδευτικοί δεν εμμένουν σε «παλιές» απόψεις

Το ΥΠΑΝ λέει ότι η ΟΕΛΜΕΚ έχει «τα ίδια επιχειρήματα εδώ και έναν χρόνο». Αυτό δεν δείχνει αναχρονισμό· δείχνει συνέπεια. Οι εκπαιδευτικοί επιμένουν γιατί οι ανησυχίες τους δεν έχουν απαντηθεί ουσιαστικά. Η σταθερότητα στις θέσεις τους είναι ένδειξη σοβαρότητας, όχι αδιαλλαξίας. Το ίδιο ισχύει και για την ΠΟΕΔ, που ενώ είχε δείξει διάθεση για συγκλίσεις, τελικά οδηγήθηκε σε απόφαση για απεργιακές κινητοποιήσεις επειδή δεν είδε ουσιαστική ανταπόκριση. Μόλις είδε ανταπόκριση και καλή θέληση από τη Βουλή τις ανέστειλε.

4. Η αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια για το σχολείο

Το ΥΠΑΝ παρουσιάζει την αξιολόγηση ως «λύση που θα ζωντανέψει το δημόσιο σχολείο». Όμως, οι πραγματικές προκλήσεις είναι άλλες: υπερφορτωμένα τμήματα, ελλείψεις σε υποδομές, ανάγκη για σύγχρονα προγράμματα σπουδών. Η αξιολόγηση δεν λύνει αυτά τα προβλήματα· αντίθετα, μπορεί να αποπροσανατολίσει από τις ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται το σχολείο.

5. Η ευθύνη δεν βαραίνει μόνο τους εκπαιδευτικούς

Το ΥΠΑΝ λέει ότι «είναι η ώρα της ευθύνης για όλους». Πράγματι, αλλά η ευθύνη δεν είναι μονόπλευρη. Οι εκπαιδευτικοί έχουν δείξει υπευθυνότητα όλα αυτά τα χρόνια, κρατώντας όρθιο το δημόσιο σχολείο μέσα σε δύσκολες συνθήκες. Τώρα είναι η ώρα η Πολιτεία να δείξει σεβασμό και εμπιστοσύνη στους ανθρώπους που βρίσκονται καθημερινά στην τάξη. Η ΟΕΛΜΕΚ, η ΟΛΤΕΚ και η ΠΟΕΔ δεν υπερασπίζονται μόνο τα μέλη τους· υπερασπίζονται το δικαίωμα των μαθητών να έχουν ένα σχολείο που λειτουργεί με παιδαγωγική λογική και όχι με λογική ελέγχου.

Η αξιολόγηση, όπως προτείνεται, δεν είναι μεταρρύθμιση αλλά εργαλείο ελέγχου. Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ και ΠΟΕΔ δεν αντιδρούν από πείσμα· αντιδρούν γιατί γνωρίζουν ότι η παιδεία δεν βελτιώνεται με φόρμες και δείκτες, αλλά με επένδυση σε ανθρώπους, σε υποδομές και σε παιδαγωγικές σχέσεις. Αν θέλουμε πραγματικά να «πάμε μπροστά», πρέπει να ακούσουμε τους εκπαιδευτικούς, να σεβαστούμε τις ανησυχίες τους και να χτίσουμε ένα σχολείο που θα στηρίζεται στη συνεργασία και όχι στην επιβολή.

Στέλιος Οδυσσέως

Εκπαιδευτικός Δημοτικής Εκπαίδευσης


Σχετικά Άρθρα