Έρχεται το τέλος της «καθαρής ομορφιάς»;
27 Μαΐου 2025, 16:00

Υπήρξε μια περίοδος στα μέσα της δεκαετίας του 2010 που δεν μπορούσαμε να κάνουμε scroll στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να αγοράσουμε ένα βιβλίο μαγειρικής ή να επιλέξουμε το μεσημεριανό μας γεύμα χωρίς να γινόμαστε θύματα ενός καταιγισμού από «καθαρές» επιλογές. Σχεδόν μία δεκαετία αργότερα, και με την επίγνωση των κινδύνων που ελλοχεύουν από τις περιοριστικές δίαιτες και μας απομακρύνουν από την «καθαρή», δηλαδή την ισορροπημένη, απαλλαγμένη από τοξίνες, διατροφή, θα μπορούσε η καθαρή ομορφιά, να ακολουθήσει την ίδια πορεία;
«Η καθαρή ομορφιά ξεκίνησε ως ένας όρος για προϊόντα που αναπτύχθηκαν χωρίς συνθετικά που θεωρούνταν «τοξικά»», εξηγεί η Lisa Payne, επικεφαλής του τμήματος ομορφιάς και του πρακτορείου πρόβλεψης τάσεων Stylus. «Αυτό εισήγαγε ένα αίσθημα φόβου για τις χημικές ουσίες που κυριάρχησε στον κόσμο της ομορφιάς για αρκετά χρόνια. Με αυξανόμενη ζήτηση και δημοτικότητα, η καθαρή ομορφιά έγινε στη συνέχεια υπέρμαχος των φυσικών και οργανικών συστατικών, καθώς και της βιωσιμότητας», προσθέτει η Payne.
Καθώς η έννοια της καθαρής ομορφιάς έχει αναπτυχθεί και εξελιχθεί, η έννοια της καθαρής ομορφιάς έχει αρχίσει να λαμβάνει διαφορετικά νοήματα. Συνεπώς, υπάρχει πλέον εκτεταμένη σύγχυση σχετικά με το τι πραγματικά αντιπροσωπεύει. «Ο όρος καθαρή στην ομορφιά είναι πολύ υποκειμενικός και δεν υπάρχουν κεντρικοί φορείς που να προσφέρουν ένα γενικό ορισμό», σημειώνει η Laura Rudoe, Διευθύνουσα Σύμβουλος και Ιδρύτρια της Evolve Organic Beauty.
Έρευνα από την Vitabiotics Perfectil οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το 69% των γυναικών έχουν αγοράσει ένα προϊόν υγείας ή ομορφιάς χωρίς να κατανοούν την ετικέτα. Το εύρημα αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένου πως η ΕΕ διαπίστωσε ότι το 53% των οικολογικών ισχυρισμών για προϊόντα και υπηρεσίες είναι αόριστοι, παραπλανητικοί ή αβάσιμοι. Ως αποτέλεσμα, η καθαρή ομορφιά αντικαθίσταται από αυτό που οι προβλέψεις τάσεων αποκαλούν «Πιστοποιημένη Ομορφιά». «Οι μάρκες ομορφιάς προσφέρουν τεχνογνωσία, αποτελεσματικότητα και τεχνολογικά καθοδηγούμενες εξερευνήσεις για να αποδείξουν τις δυνατότητές τους και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη [των καταναλωτών]», σχολιάζει η Olivia Houghton, επικεφαλής ομορφιάς και αναλύτρια προοπτικών στην εταιρεία συμβούλων στρατηγικής προοπτικών The Future Laboratory.
Πέρα από το ζήτημα αυτό, η ίδια η έννοια επανεξετάζεται επίσης στις μέρες μας.
«Η μακροζωία των προϊόντων επιστρέφει στο προσκήνιο, καθώς αποκαλύπτεται ότι τα [καλλυντικά με] φυτικά συστατικά παραμένουν λιγότερο στο ράφι από τα προϊόντα που κατασκευάζονται με χημικά», εξηγεί η Houghton. Τα παραδοσιακά συντηρητικά που συχνά αποφεύγονται από τις μάρκες που ακολουθούν την τάση της καθαρής ομορφιάς μπορούν να επηρεάσουν τόσο τη σταθερότητα των προϊόντων μόλις φτάσουν στα χέρια των αγοραστών καλλυντικών όσο και τη διάρκεια ζωής τους μετά το άνοιγμα.
Σε γενικές γραμμές, πάντως, η έννοια της καθαρής ομορφιάς φαίνεται να περιορίζεται. Φαίνεται ότι πολλά στοιχεία της καθαρής ομορφιάς ήρθαν για να μείνουν, αλλά η ίδια η έννοια μπορεί να ακολουθήσει την ίδια πορεία με την καθαρή διατροφή.