ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΕξετάσειςΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Η κατάλληλη άσκηση για τον κατάλληλο άνθρωπο, νικά την υπέρταση

05 Απριλίου 2021, 10:00

images

Έρευνα που δημοσιεύεται στο European Journal of Preventive Cardiology της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας, είναι η πρώτη που συστήνει εξατομικευμένο πρόγραμμα ασκήσεων για όσους διατρέχουν κίνδυνο αύξησης της αρτηριακής τους πίεσης.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο κατάλληλο πρόγραμμα για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης, προσαρμοσμένο ειδικά για κάθε μία από τις τρεις ομάδες: Άτομα με αυξημένη αρτηριακή πίεση, άτομα με οριακά υψηλή αρτηριακή πίεση και φυσιολογικές τιμές πίεσης.

Υπέρταση (τουλάχιστον 140/90 mmHg)

Για την ομάδα αυτή, οι αερόβιες ασκήσεις όπως περπάτημα, τρέξιμο, κολύμβηση ή ποδηλασία αποτελούν τις ιδανικές επιλογές. «Η μείωση στην αρτηριακή πίεση μέσω της αερόβιας προπόνησης είναι ίση ή και ελαφρώς μεγαλύτερη από αυτή που επιτυγχάνεται με τα αντιυπερτασικά φάρμακα», σχολίασε ο Καθηγητής Henner Hanssen από το Πανεπιστήμιο της Βασιλείας στην Ελβετία, επικεφαλής της μελέτης.

Οριακή αρτηριακή πίεση (130-139/85-89 mmHg)

Νούμερο ένα επιλογή αποτελεί η δυναμική προπόνηση αντιστάσεων. Περιλαμβάνει ασκήσεις μυικής ενδυνάμωσης για τουλάχιστον έξι μυικές ομάδες συνήθως, όπου η κίνηση προκαλείται από τη συστολή των μυών. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι ασκήσεις με βάρη, τα βαθιά καθίσματα και οι κάμψεις (push-ups).

Φυσιολογική αρτηριακή πίεση (μικρότερη από 130/84 mmHg)

Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι ισομετρικές ασκήσεις για στατική συστολή των μυών, όπως με ελατήρια καρπών (ταναλάκια χειρός), είναι οι πλέον ενδεδειγμένες για όσους έχουν φυσιολογική αρτηριακή πίεση αλλά ρέπουν προς υπέρταση, ομάδα που θα πρέπει να διατηρεί χαμηλά τα επίπεδα έντασης, όπως εξήγησε ο Δρ Hanssen.

Ομάδες ατόμων με φυσιολογικές τιμές αρτηριακής πίεσης που μπορούν να προλάβουν τον κίνδυνο υπέρτασης μέσα από την άσκηση είναι οι παχύσαρκοι με πολυετή παρουσία της νόσου, άτομα με γονέα υπερτασικό και γυναίκες που εμφάνισαν υπέρταση κύησης, πρόσθεσε ο καθηγητής.

Η υιοθέτηση μιας ρουτίνας στη συχνότητα γυμναστικής είναι απαραίτητη για να διατηρηθούν τα πολύτιμα οφέλη της. «Η μείωση της αρτηριακής πίεσης στην πλειοψηφία των ασκήσεων διαρκεί 24 ώρες, όσο δηλαδή και η επίδραση των φαρμάκων», επεσήμανε ο Δρ Hanssen για τον οποίο η καθημερινή προπόνηση θα ήταν η ιδανική. «Με τη μείωση της αρτηριακής πίεσης μειώνεται και ο κίνδυνος εμφράγματος, εγκεφαλικού επεισοδίου και θανάτου από καρδιαγγειακή νόσο. Επομένως βελτιώνεται η ποιότητα της υγείας μας», ανέφερε σχετικά.

Όπως φαίνεται στατιστικά, ένα στα τέσσερα εμφράγματα οφείλεται στην υπέρταση. Εκτιμάται μάλιστα ότι μέχρι το 2025, περί το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού θα πάσχει από τη νόσο αυτή.

Σχετικά Άρθρα