ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΕξετάσειςΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Σύκα: Ο νόστιμος καρπός του καλοκαιριού με την μακραίωνη ιστορία

20 Ιουλίου 2021, 10:00

images

Μαρτυρίες για την ευρεία χρήση των σύκων σε φρέσκια και αποξηραμένη μορφή όχι μόνο από το 2000 π.Χ. σε διάφορους πολιτισμούς που ήκμασαν στη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή, αλλά και ευρήματα που τοποθετούν τα σύκα στα προϊστορικά χρόνια, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφιβολίας. Τα σύκα είναι το πλέον διαδεδομένο ιστορικά φρούτο στην ευρύτερη περιοχή μας... 

Το δέντρο της συκιάς ήταν γνωστό από τους προϊστορικούς χρόνους καθώς στην περιοχή του Παρισιού βρέθηκαν απολιθώματα φύλλων και καρπών συκιάς από την Πλειστόκαινο εποχή της Τεταρτογενούς Περιόδου. Δηλαδή πρόκειται για αποδείξεις ότι το δέντρο αυτό υπήρχε ήδη από τα προϊστορικά χρόνια στην Ευρώπη. Μάλιστα στον προϊστορικό οικισμό Πολιόχνη, στο νησί της Λήμνου, έχουν βρεθεί απανθρακωμένα σύκα ενώ υπάρχουν μαρτυρίες ότι στον ελλαδικό χώρο καλλιεργείται πριν από την Ομηρική εποχή.  Σήμερα αμφισβητείται η φημολογούμενη ως ασιατική καταγωγή της συκιάς, επειδή κατά τον Ηρόδοτο, δεν καλλιεργούνταν ούτε στη Λυδία ούτε στην Περσία. Ο ιστορικός αναφέρει μάλιστα ότι βασικός λόγος της εκστρατείας του βασιλιά της Περσίας, Ξέρξη, ήταν η κατάκτηση της Αττικής, ώστε να έχει την δυνατότητα να τρώει όχι μόνο αποξηραμένα αλλά και νωπά σύκα!

Η συκή ήταν στην αρχαία Ελλάδα σύμβολο της γονιμότητας και του Διονύσου, ένα προσωνύμιο του οποίου ήταν Συκίτης. Ενώ στη Παλαιά Διαθήκη αναφέρεται το φύλλο συκής των πρωτόπλαστων και στη Καινή Διαθήκη η απονενοημένη πράξη του Ιούδα ο οποίος κρεμάστηκε στα κλαδιά μίας συκιάς...

Το σύκο αποτελεί ένα από τα βασικά συστατικά της μεσογειακής διατροφής. Έρευνα που διεξήχθη στη Σουηδία σε 50.000 γυναίκες άνω των 55 ετών, έδειξε ότι όσες κατανάλωναν τις περισσότερες φυτικές ίνες φρούτων, μείωσαν τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού κατά 34% σε σχέση με αυτές που κατανάλωναν τις λιγότερες. Επίσης, άλλες μελέτες έχουν αποδείξει ότι η κατανάλωση σύκων μειώνει τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα ωφελώντας τα μέγιστα το καρδιαγγειακό σύστημα. 

Όσο για την καθαρτική τους δράση είναι γνωστή και εδραιωμένη στη λαϊκή παράδοση με τις γιαγιάδες να μεταδίδουν από γενιά σε γενιά την πληροφορία ότι 2-3 σύκα καθημερινά λύνουν το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας σε μικρούς και μεγάλους. Την ίδια ώρα, η υψηλή περιεκτικότητα των φρούτων αυτών σε ασβέστιο και κάλιο, βοηθά εκ νέου την καρδιά αλλά και στην πρόληψη της οστεοπόρωσης.

Η προσοχή που πρέπει να δείχνουμε ως προς την ποσότητα σύκων που θα καταναλώσουμε, αφορά κυρίως τα άτομα με διαβήτη. Σε αυτούς απαγορεύεται η κατανάλωση ξερών σύκων και συστήνεται η προσεκτική κατανάλωση φρέσκων. Ούτως ή άλλως τα άτομα με διαβήτη πρέπει να αντιμετωπίζουν ολιστικά τη διατροφή τους συνυπολογίζοντας όλες τις τροφές που καταναλώνουν μέσα σε ένα γεύμα αλλά και μέσα στο 24ωρο. Άρα, αν φάνε δύο σύκα, πρέπει να το λάβουν υπόψη τους, όπως ακριβώς θα έκαναν αν έτρωγαν δύο σοκολατάκια!

Σχετικά Άρθρα